ID : 35986318
فرماندار ابرکوه خبر داد

گره کور «جی تی ال» ابرکوه باز خواهد شد


فرماندار ابرکوه گفت: با پیگیری‌ها صورت گرفته جهت ادامه پروژه پتروشیمی جی تی ال، قرارداد با سرمایه‌گذار جدید بسته‌شده و در حال حاضر پیگیر احیاء مجوزهای ابطال‌شده است.

به گزارش یزدرسا،  پانزده دی‌ماه امسال، دقیقاً یازده سال از سفر مقام معظم رهبری به ابرکوه گذشت. در این سفر پر خیروبرکت که عنایت‌هایی به شهرستان شد، تمام مصوبات این سفر اجرا و به بهره‌برداری رسید.

پروژه‌های مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان ابرکوه به‌قرار زیر است؛
آب‌رسانی از چاه‌های بصیرون و تأمین آب شرب، انجام مطالعات تأمین آب جدید، انتقال آب مزرعه عرب، احداث نمازخانه دبیرستان فاطمه‌الزهرا (س)، مدرسه راهنمایی شبانه‌روزی، بلوار ورودی ابرکوه از سمت استان فارس، بهسازی 9 روستا (وزارت کشور و بنیاد مسکن)، بهسازی ورودی شهر مهردشت، تکمیل مطالعات راه‌آهن یزد- شیراز، احداث 50 واحد مسکن ارزان‌قیمت (با هماهنگی و تغییر کاربری به خوابگاه دانشجویی تبدیل شد)، تعمیر و مرمت مساجد و بقعه‌های امامزاده احمد و امامزاده عباسعلی (ع)، بهسازی حوزه علمیه، احداث 68 واحد معلولین و محرومین (بهزیستی و کمیته امداد)، تهیه جهیزیه 25 افراد تحت پوشش بهزیستی، احداث دبیرستان معارف صدرا، تکمیل خانه‌های عالم 9 روستا، ساخت 2 سالن ورزشی باستانی و یک زمین ورزشی در شهرسب، احیا قنوات، اجرای طرح تأمین آب کشاورزی با سیستم تحت‌فشار، عملیات آب‌وخاک تعاونی تولید، تکمیل مجتمع دام‌پروری و پوشش سیما ایستگاه ده عرب، ایجاد زیرساخت‌های شهرک صنعتی، تأمین یک دستگاه آمبولانس، تجهیز بخش ccu، اشتغال و خودکفایی مددجویان، تهیه 20 سری جهیزیه و 200 کالای اساسی، بهسازی منازل محرومین و خانه‌های قدیمی، مرمت بافت تاریخی و احداث پتروشیمی (پروژه جی تی ال شرکت تعاونی پالایش نفت و گاز).

پروژه «جی تی ال» ابرکوه تنها مصوبه سفر رهبری که روی زمین ماند
پروژه «جی تی ال» تنها مصوبه و طرح اساسی سفر مقام معظم رهبری به ابرکوه است، که پس از یازده سال هنوز بر روی زمین خاک می‌خورد و اکنون مردم ماندند و بلاتکلیفی سرمایه‌های چندین میلیاردی‌شان که با خرید سهام در اختیار چند شرکت تعاونی شهرستانی و استانی گذاشته‌اند و هر روز به بهانه‌ای (سرمایه‌گذاری در موارد مختلف) سود آن در جیب دیگران می‌رود.

بنا بر درخواست‌های مکرر سهام‌داران شرکت جی تی ال ابرکوه، (هر چند بارها گزارش این پروژه در این پایگاه خبری منتشر شد و متأسفانه کسی پاسخگو نبوده است) بر آن شدیم تا از آخرین وضعیت و چگونگی مراحل کار این طرح گزارشی تهیه کنیم.

قرارداد با سرمایه‌گذار جدید داخلی و احیاء مجوزهای مربوطه
محمد کاظمی‌نسب فرماندار شهرستان ابرکوه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد : این طرح در حال پیگیری است. با توجه به اینکه سرمایه‌گذار قبلی نتوانست کار را به نتیجه برساند و متأسفانه علاوه بر از دست دادن بازده زمانی، برخی مجوزهای قبلی باطل شد.

کاظمی‌نسب، با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذار جدید داخلی، از استانداری معرفی‌شده است، گفت : این سرمایه‌گذار در حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می‌کند و هم کنون در حال احیاء مجوزهای باطل‌شده این طرح است و نماینده مردم در مجلس نیز در جریان این مکاتبات و برنامه‌ها قرار دارد.

تا هفته آینده مجوز خوراک (گاز) به نتیجه نهایی می‌رسد
وی، بابیان اینکه نمی‌توان برای احیاء مجوزهای باطل‌شده زمان خاصی مشخص کرد، افزود : تاکنون پیشرفت‌های خوبی حاصل‌شده و تا هفته آینده مجوز خوراک (گاز) به نتیجه نهایی می‌رسد.

فرماندار ابرکوه، ضمن تأکید بر پایین بودن صرفه اقتصادی پالایشگاه جی تی ال و برخی شرایط ویژه در ابرکوه، تصریح کرد : ازآنجاکه مصوبه و امتیاز این طرح مربوط به سفر رهبر معظم انقلاب به ابرکوه است، پروژه توسط کارشناسان در حال پیگیری است تا چنانچه لازم شد در حوزه دیگری مجوز پتروشیمی تهیه و کار آغاز شود.

در پرداخت سود سهام به سهامداران کوتاهی‌هایی صورت گرفته است
کاظمی نسب در بخش دیگر صحبت‌هایش اذعان کرد : شرکت‌های داخلی و خارجی شهرستان که در این طرح اقدام به فروش سهام کرده‌اند، تنها بخشی از سهام و سود آن را به سهامداران واگذار کردند و نسبت به پرداخت تمامی سود سهامداران کوتاهی‌هایی صورت گرفت.

وی تأکید کرد : برخی سهامداران نسبت به این امر معترض هستند، چنانچه شخصیت‌های حقوقی با اقدام قضایی جهت دریافت سود سهام شرکت اقدام کنند، به شکایات آنها رسیدگی خواهد شد.

با اقدام قضایی سهامداران حقوقشان پس گرفته می‌شود
این مقام مسئول بیان کرد : لذا پس از بررسی‌های انجام‌شده در جلسات شورای تأمین شهرستان، مذاکرات متعدد با مدیران شرکت‌های فروشنده سهام و شکایت خصوصی تعدادی از سهامداران، پرونده به دستگاه قضا معرفی و کار دنبال می‌شود.

کاظمی‌نسب در پایان گفت : خوشبختانه یکی از شرکت‌ها، بخشی از سهام را به صاحبان بازگردانده است؛ اما شرکت دیگر تاکنون اقدام خاصی در این راستا انجام نداده و بیشترین شکایات مربوط به آن است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.