ID : 17368948
رونمایی از هندوانه و انار در خاتم؛

گفته های مردم خاتم در خصوص اولین شب زمستان سال


در حالي چند روز به شب يلدا مانده که بازار به استقبال رفته و فروشندگان سعي دارند تا با تبليغ پيش از موعد اين مراسم سنتي، مردم را به خريد ميوه، آجيل و برخي وسايل تزئيني سفره يلدايي تشويق کنند.

به گزارش یزد رسا به نقل از طنین خاتم، در حالي چند روز به شب يلدا مانده که بازار به استقبال رفته و فروشندگان سعي دارند تا با تبليغ پيش از موعد اين مراسم سنتي، مردم را به خريد ميوه، آجيل و برخي وسايل تزئيني سفره يلدايي تشويق کنند.

یلدا، اولین شب زمستان است که براساس رسوم قدیم ایرانیان در این شب اعضای خانواه و فامیل در کنار هم جمع شده و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا‌ست آن را جشن می‌گیرند. از جمله‌ میوه‌هایی که در این شب میهمان خانه‌ها می‌شود، با وجود این فصل می‌توان به هندوانه و انار اشاره کرد.

قیمت انواع میوه و خشکبار در آستانه شب یلدا به شدت تغییر کرده و در هر منطقه و گاهی در هر مغازه ای مردم با نرخ های متفاوتی روبرو می شوند

همه مغازه داران می دانند که با پایان محرم و صفر و در پیش بودن شب یلدا بازار میوه رونق بیشتری می گیرد و قیمت ها دستخوش تغییر می شود.

گشت و گذاری در بازار این حس را به خوبی انتقال می‌دهد که شب یلدا در پیش است و باید خریدهایی را متناسب این مراسم سنتی انجام داد. البته برخی از مردم هم خریدهای خود را به بعد از تعطیلات سوگواری ایام پایانی ماه صفر اختصاص داده‌اند و به نظر می رسد که مغازه‌داران هم خودشان این را می‌دانند، اما به هرحال تلاش دارند تا ذهن مردم را برای خرید ایام شب یلدا، آماده کنند.

در این میان میوه‌فروشان بساط‌شان از همه گرم‌تر است.چند تن از میوه فروشان در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم می گویند وضعیت بازار میوه در چند روز گذشته نسبت به قبل بهتر شده است و مردم برای شب یلدا از هم اکنون شروع به خرید کرده اند.

در این گزارش چیزی که بسیار مشهود است قیمت متفاوت میوه ها در میوه فروشی هاست.

قیمت پرتغال و سیب و انار و کیوی به شدت متفاوت است و از مغازه به مغازه تغییر می کند اما به طور متوسط هر کیلوگرم پرتقال  3500تا 4000 تومان، ، کیوی بین 4000 تا 5000 هزار تومان، نارنگی بین 3000 هزار تومان تا 4000 تومان است.  انار 3000 هزار تا 5000 هزار تومان و هندوانه 1500 تا 2500 هزار تومان است .البته هستند میوه فروشی‌هایی هم که ارزانتر می فروشند و برخی ها نیز، قیمت‌های بالاتری گذاشته اند و هزینه سرقفلی مغازه‌شان را هم از مشتری می‌گیرند.

بساط آجیل فروشان هم داغ داغ است. گزارش‌هاي ميداني خبرنگار طنین خاتم حکايت از آن دارد که بسياري از آجيل فروشان، قيمت‌هاي متنوعي را اعمال مي‌کنند و برخي از انواع خشکبار مورد نياز مردم با افزايش قيمت روبرو شده اند. آنگونه که گزارش‌ها نشان مي‌دهد، قيمت پسته اکبري به 35 هزار تومان، فندق به 25 هزار تومان، بادام به 14 هزار تومان، تخمه هندوانه 11000،انجیر 25000 هزار تومان، تخمه افتابگردان 8000 و خرما به 1000 هزار تومان رسيده است.

انتهای پیام/س*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.