ID : 11435902
سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد:

یخچال خشتی ابرکوه با 290 میلیون اعتبار مرمت می شود


سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد گفت: اين اقدامات شامل اجراي کاهگل روي بدنه يخچال، ‌اجراي ديوارچيني به صورت چينه، ‌اجراي شفته ريزي، ‌اجراي آجر فرش کف و اطراف يخچال، ‌بندکشي آن، اجراي شبکه چيني به صورت مربعي مي‌شود.

به گزارش یزد رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، یخچال خشتی ابرکوه مرمت و ساماندهی می شود.

 

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار داشت: درحال حاضر عمليات اجرايي مرمت اين اثر فرهنگي ـ تاريخي با اعتباري معادل 290 میلیون ريال درحال اجرا مي  باشد.

 

محسن ذاکری نیا افزود: اين اقدامات شامل اجراي کاهگل روي بدنه يخچال، ‌اجراي ديوارچيني به صورت چينه، ‌اجراي شفته ريزي، ‌اجراي آجر فرش کف و اطراف يخچال، ‌بندکشي آن، اجراي شبکه چيني به صورت مربعي مي‌شود.

 

وی تصریح کرد: بناي يخچال مذکور در ورودي شهر ابرکوه، جنب خيابان شهيد بهشتي واقع گرديده است. اين اثرتاريخي با پلاني مدور و حجمي مخروطي شکل با ارتفاع 20 متر مربوط به دوره قاجار مي باشد. ساختمان آن داراي دو ورودي است که در جبهه هاي شرقي و غربي ايجاد شده و مصالح به کاررفته در بنا سنگ وخشت و چوب وآهک مي باشد که ابتدا حدود 50 سانتي متر را با سنگ و ملات ماسه و آهک بنا کرده اند و مابقي را از خشت و گل ساخته اند.

 

این مقام مسئول گفت: از بناي موصوف به منظور نگهداري و استفاده از يخ در فصول گرم سال استفاده مي شده است و از خصوصيات آن طرح و فرم ساخت آن است.

 

گفتنی است اين يخچال درتاريخ 81/12/17 به شماره 7752 در فهرست آثارملي کشور ثبت گرديد.

 

انتهای پیام/د
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.