یزدیها اسناد مالکیت دفترچهای خود را تکبرگ کنند
به گزارش یزدرسا؛ علی کریمی در ششمین نشست خبری جشنواره عدلیه و رسانه با بیان اینکه اداره ثبت اسناد و املاک استان یزد در بخشهای مختلف اسناد، املاک و ... فعالیت دارد، گفت: سعی شده که این اداره دراستان یزد در همه حوزههای کاری با ارائه برنامههای مختلف پیشتاز باشد که در این زمینه موفق نیزعمل کرده و طراحی برنامه املاک به صورت مکانیزه و سامانه شمیم از جمله اقداماتی است که ابتدا در استان یزد مطرح شده و سپس در کشور به آن پرداخته شد.
وی با اشاره به قانون جامع حدنگار یا کاداستر گفت: با توجه به قانون حدنگار به منظور تعیین تکلیف اشخاص حقیقی و حقوقی، صاحبان اسناد مکلف شده بودند در بازه زمانی حداکثر پنج ساله و تا پایان سال 98 تمام اسناد دفترچهای را به ادارات ثبت تحویل دهند و سند تک برگ دریافت کنند چرا که پس این زمان به سندهای دفترچهای در ادارت دولتی و بانکها هیچگونه خدماتی ارائه نمیشود.
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا در حال حاضر تبدیل سند دفترچهای به تک برگ همچنان ادامه دارد و مالکینی که سند مالکیت آنها، سند حدنگار نیست میتوانند از طرح برون سپاری تهیه نقشه عرصه اراضی و املاک با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی استفاده کنند و سند مالکیت حدنگار به آدرس آنها ارسال شود.
کریمی گفت: متاسفانه بودجه لازم نیز برای اجرای کامل قانون کاداستر در اختیار ما قرار نگرفت و مسئولین هنوز به زیر ساخت بودن کاداستر واقف نیستند، اجرایی شدن قانون کاداستر برای ادارات و اشخاص حیاتی است و موجب ایجاد امنیت قضایی، اقتصادی، روانی و ... خواهد شد.
وی با بیان اینکه مردم برای کاهش مراجعات به اداره ثبت و تسهیل در تبدیل اسناد خود از طرح برون سپاری تهیه نقشه استفاده کنند، گفت: با توجه به قابلیتهای موجود در ماده ۸ قانون حدنگار و ماده ۹ آیین نامه آن، امکان برون سپاری نقشهها وجود داشت و با اجرای طرح برون سپاری، مردم، اسناد خود را به دفاتر اسناد رسمی ارائه خواهند داد و چنانچه نقشه ملک آنها در بانک کاداستر موجود باشد، سند تک برگ صادر خواهد شد و به آدرس آنها از طریق پست، ارسال میشود.
کریمی افزود: چنانچه نقشه ملک آنها در بانک کاداستر اداره کل ثبت اسناد وجود نداشته باشد، پرونده به نقشه بردار در قالب طرح برون سپاری ارجاع و یک پیامک، همراه با مشخصات و تلفن به نقشه بردار و متقاضی ارسال میشود و مردم باید پیگیری آن را بدون مراجعه حضوری به ادارات ثبت اسناد انجام دهند و با این روند با سرعت بالا ظرف مدت تقریبا یک هفته سند تک برگ صادر میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اداره ثبت اسناد استان یزد رتبه سوم را در خصوص اسکن اوراق پروندههای بایگانی دارد و تا اواسط سال آینده تمامی اوراق بایگانی اسکن خواهند شد و پروندههای فیزیکی حذف خواهند شد.
انتهای پیام/