ID : 35886980
جوکار:

یزد به مدیری همه جانبه نگر و با تجربه نیاز دارد/ چالش ها و فرصت های پیش روی استاندار یزد


نماینده سابق یزد گفت: مشکلات امروز یزد می‌طلبد که استانداری داشته باشیم که بتواند فعالیت جدی و ثمربخشی در مجموعه بخش های عمران و آبادانی، صنعت و ایجاد اشتغال داشته باشد.

محمد صالح جوکار در مصاحبه با خبرنگار یزدرسا در مورد ویژگی هایی که استاندارد آینده یزد باید داشته باشد گفت: استاندار آینده باید فردی باشد که در وهله اول یک مدیر همه جانبه نگر بوده و این مدیریت را با توجه به تجربیاتی که از قبل دارد بتواند اعمال کند.

نماینده سابق یزد در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات امروز یزد می‌طلبد که استانداری داشته باشیم که بتواند فعالیت جدی و ثمربخشی در مجموعه بخش های عمران و آبادانی، صنعت و ایجاد اشتغال داشته باشد و با بهره گیری از نظرات کارشناسی مشاوران خوب، مطمئن و امین مسائل استان را به جلو ببرد.

وی تاکید کرد: از دیگر ویژگی هایی که استاندار باید داشته باشد این است که نگاه سیاسی و جناحی را کمتر در انتصابات خود دخالت بدهد به گونه ای که بتواند از تمام ظرفیت های منابع انسانی که در استان است استفاده مطلوب کند،چرا که اگر نگاه جناحی و سیاسی در انتصابات، گزینش ها و توزیع منابع حکمفرما شود قطعاً نمی‌توانیم به چشم اندازهایی که برای استان وجود دارد دست پیدا کنیم.

جوکار اضافه کرد: استاندار باید به همه بخش ها به یک اندازه و یکسان توجه داشته باشد و با ستفاده از آمایش سرزمینی، موقعیت ها، ظرفیت ها و توانمندی هایی که در سطح استان موجود بوده و قطب هایی که می‌تواند در زمینه های مختلف صنعت، کشاورزی، IT ایجاد کند زیرساخت های لازم  را فراهم آورده و نگاهی هم به مناطق محروم داشته باشد.

نماینده سابق یزد اظهار داشت: رشد و توسعه استان باید یکنواخت و همگون بوده و از ضرب آهنگی خاص برخوردار باشد. نگاه ویژه به برخی از مناطق و عدم توجه عادلانه به مناطق دیگر و در نتیجه ایجاد تبعیض می تواند مشکلات جدی برای آینده در بخش های اقتصادی و توسعه ای داشته باشد.

وی اذعان داشت: یزد دارای فرهنگ و تمدن ویژه ای است که این فرهنگ و تمدن را باید حفظ کرد و نباید گذاشت آماج بعضی حملات کورکورانه  با تفکر و نگاه خاصی قرار بگیرد. بلکه باید نیازهای واقعی مردم در عرصه های فرهنگ و اقتصاد را بر اساس همان ظرفیت های موجود در استان دنبال کرد.

جوکار تصریح کرد: استاندار آینده باید شجاعت به خرج بدهد و در مسائل ملی پیگیری و جدیت داشته باشد، نباید اهل مماشات باشد بلکه نیازهای مردمی را از مرکزیت مطالبه‌ کند.

وی افزود: استاندار یزد باید یک وفاق میان همه نیروهای موجود در استان ایجاد کند. فارغ از داشتن یک نگرش خاص باید همه را پای کار بیاورد و یک وحدت جدی بین همه نیروها ایجاد کند. اگر چنین کاری را انجام داده و بتواند از ظرفیت و توانمندی استان استاده کند می تواند استاندار موفقی باشد و گرنه به جز از دست دادن فرصت ها، هزینه دادن و عدم پیشرفت چیزدیگری برای مردم استان نخواهد داشت، دقیقاً همان چیزی که در گذشته شاهد آن بودیم. واقعا در این سال ها چیزی جز خسران و زیان‌ نصیب مردم یزد نشد.

نماینده سابق یزد گفت: داشتن روحيه جهادي، آشنایی نسبت به عوامل فرهنگي وانگيزه بخش، همچنين شناخت عوامل اثربخش و مزيت آور محيطي در عرصه هاي سياسي،اجتماعي و اقتصادي استان از دیگر ویژگی هایی است که می بایست استاندار آینده یزد داشته باشد.
 

چالش ها و فرصت های پیش روی استاندار یزد

وی گفت: برخورداری از منابع انسانی متعهد، متخصص و نیروهای تحصیل کرده و دارای دانش فنی بالا که بسیار توانمند بوده و می توانند در امور مختلف نقش آفرینی بکنند از جمله فرصت های پیش روی استاندار یزد است. همچنین فرهنگ غنی یزدیها که فرهنگ کار و تلاش است از دیگر نقاط قوت استان محسوب می شود.

جوکار بیان داشت: یزد منابع طبیعی بسیار خوبی در بخش معدن دارد که از بسیاری از بخش‌های آن واقعاً غافل مانده ایم. همچنین ظرفیت هایی که در حوزه گردشگری داریم و به خوبی از آن بهره نبرده ایم.

نماینده سابق یزد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اولین چالشی که استان یزد را تهدید می کند مسئله آب است. قطعاً در نبود آب ما فرصت‌

بهره‌گیری از سایر منابع را نداریم. متاسفانه در چند سال گذشته هم اقدام موثری در ان خصوص انجام نشده، بلکه اقداماتی هم که بوده به تعطیلی و و رکود کشیده شده است.

وی با اشاره به تعرضات متعدد به خط انتقال آب یزد ادامه داد: در این بخش باید یک نگاه راهبردی داشته باشیم و آن هم تامین منابع پایدار آب است. اگر بخواهیم تهدیداتی که وجود دارد برطرف شود باید به سراغ منابع مستقل برویم که کمتر نگاه ها به آن باشد آن هم نیازمند این است که استاندار بتواند با بهره گیری از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی یک همگرایی در استان ایجاد کند.

جوکار تاکید کرد: چالش دیگری که وجود دارد قطعاً استاندار آینده در برابر برخی از زیاده‌خواهی‌ها قرار خواهد گرفت. بعضی ها که به دنبال منافع جناحی خود هستند قطعاً فشار می آورند که این‌ موضوع هم چالش است و هم آفت جدی برای پیشبرد اهداف استان محسوب می شود.

وی افزود: مشكلات واحدهاي تعطيل شده ناشي ازسياستهاي غلط اقتصادي، عدم حمايت از این واحدها در تامين نقدينگي براي ادامه فعاليت، جذب سرمايه براي ايجاد كارخانجات صنعتي توسط بخش خصوصي، بالارفتن نرخ بيكاري و دورقمي شدن ان نيز موضوعات حائز اهميتی است که حل اين چالشها تنها در سايه برنامه ريزي دقيق و پيگيري جدي ميسر مي شود.

انتهای پیام/
 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.