ID : 36449305
کارشناس مسائل اقتصادی:

یکی از مظاهر حمایت از کارگر ایرانی توجه به بحث صادرات است


کارشناس مسائل اقتصادی گفت: آن چیزی که می‌تواند برای ما گشایش ایجاد کند برخوردی است که ما با صادرات می‌کنیم، پارامتر نرخ ارز به مفهوم صادرات کمک می‌کند.

به گزارش یزدرسا، حمایت از تولید و خرید کالای ایرانی یکی از اقدامات مؤثر و تعیین‌کننده در جهت حمایت از کارگران کشور است. وقتی بازار کالاهای داخلی رونق داشته باشد، به تبع آن واحدهای تولیدی هم پررونق خواهد بود و این، کارگر ایرانی را در حاشیه امن قرار می‌دهد.

در حالی که اگر واحدهای تولیدی رونق نداشته باشند و به سمت تعطیلی بروند، اولین کسانی که متضرر می شوند، کارگرانی هستند که به تبع تعطیلی مجموعه تولیدی، از کار بیکار می‌شوند.

با این همه، حمایت از تولید، منحصر به خرید کالا در داخل کشور و رونق بازار داخلی نیست، چرا که بخشی از رونق تولید به بازار خارجی و بحث صادرات مربوط می‌شود.

در همین ارتباط یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با یزدرسا، به اهمیت بحث صادرات و نقش آن در رونق تولید و حمایت از کارگر ایرانی پرداخته است.

مهدی رعنایی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: بحث اصلی که می‌تواند به رونق تولید کمک کند، بحث صادرات است و در صادرات هم یکی از موضوعات اصلی پیش‌بینی‌پذیری وضعیت صادرت است.

وی افزود: یعنی ما باید کاری کنیم که صادرکننده وقتی می‌رود یک بازار خارجی را فتح می‌کند –واقعا قتح یک بازار خارجی مثل این است که زمان جنگ بخواهیم یک خاکریز را فتح کنیم و از دشمن بگیریم یعنی چنین سختی‌هایی دارد- کسانی که در وزارت بازرگانی یا در ریاست جمهوری یا در ستاد تنظیم بازار مسئولیت دارند، نباید به خاطر ملاحظات زودگذر بازار داخلی، صادرکننده و قرارادادهایی که بسته را با اعوجاج روبرو کنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت‌ها و وضعیتی که در حال حاضر دلار دارد، وضعیت خرید داخل بد نیست، جنس وارداتی هم گران شده و مردم خیلی توان ندارند که جنس وارداتی بخرند، لذا ما در سمت بازار داخل‌مان من‌باب فروش داخلی پارامترها همه‌اش تأییدکننده وضعیتی است که افراد نمی‌توانند خیلی به سمت تولید خارجی بروند.

رعنایی خاطرنشان کرد: آن چیزی که می‌تواند برای ما گشایش ایجاد کند برخوردی است که ما با صادرات می‌کنیم، پارامتر نرخ ارز به مفهوم صادرات کمک می‌کند؛ اما مداخلات دولت که پیش‌بینی‌پذیری و بحث امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت را برای صادرکننده می‌بندد، یکی از بزرگترین لطماتی است که به بحث صادرات و رونق تولید وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: سال‌های قبل ما سیاست‌های غلطی در زمینه صادرات پیاده کردیم که موجب شد تا صادرات مختل شود، پیش‌بینی‌پذیری صادرات را به هم ریخته و نتیجه‌اش این شده که واحدهایی که سر پا بوده‌اند و داشتند کار می‌کردند -که من خودم برخی از این ها را سراغ دارم- الان تعطیل شدند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: که این نتیجه این است که ما به صادرکننده‌مان اجازه نمی‌دهیم به بازار دید بلندمدت داشته باشد، به ویژه در شرایط بحران ارزی که موضوع بازار داخل پیش می‌آید و بازار داخل را باید کنترل کنیم، ما این لطماتی که به صادرکنندها می‌زنیم خیلی بیشتر می‌شود.

رعنایی تأکید کرد: این لطمات نهایتا خودش را جایی نشان می‌دهد که واحد تولیدی ما کارگرانش بیکار می‌شوند و یک مسئله اجتماعی مهمی برای جامعه ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.