ID : 35936961
جاده مرگ سامان می یابد؟

115 تصادف حاصل یکسال بی توجهی به جاده بافق/ مسئولین باز هم وعده دادند


با وجود تلفات هر روزه جاده بافق و عمر طولانی آن مسئولین در آخرین مورد اتمام این پروژه را به دهه فجر حواله می دهند، اتفاقی که امیدواریم این بار تحقق پیدا کند.

به گزارش یزدرسا، آمار بالای تصادفات و فوتی‌ در جاده بافق و اهمال و غفلت مسئولین در تکمیل این پروژه مهم و حساس اعتراضات و نارضایتی مردم سرزمین ثروتمند بافق را به دنبال داشته است به‌طوری‌که در سال 95 بافقی‌ها که داغ تعداد زیادی از عزیزانشان را در این جاده دیده بودند به نشانه اعتراض، مسیر تردد تریلرهای حمل سنگ‌آهن را بستند و از حرکت آن‌ها جلوگیری کردند.

به دنبال این اعتراضات مردمی مسئولین وقت شهرستانی و استانی که اغلب آنان اکنون در مسند کار نیستند طی یک جلسه، دستور اتمام این جاده را تا انتهای سال 95 دادند. اکنون بیش از دو سال از آن جلسه می‌گذرد و هنوز کار این جاده به اتمام نرسیده است و همچنان این جاده قربانی می‌گیرد.

 

چهار کشته و 105 مجروح فقط در یک سال

رئیس سازمان اورژانس استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به آمار بالای تصادفات در این مسیر گفت: مسیر جاده بافق یزد یکی از مسیرهای خطرناک و پر خطر است که سالانه تعداد زیادی تصادف را به خود می‌بیند.

احمد دهقان بابیان این‌که بیشترین تصادفات استان مربوط به دو محور یزد- بافق و محور یزد- مهریز- انار است  اظهار داشت: تنها در یک سال گذشته 115 مورد تصادف در این جاده رخ‌داده که منجر به فوت 4 نفر و مجروحیت 105 نفر شده است که این خود نشان‌دهنده حادثه‌خیز بودن این مسیر است.

وی بابیان این‌که این آمار منحصر به مجروحین و فوتی‌های در سر صحنه تصادف است گفت: فوت ناشی از تصادفات ممکن است در سر صحنه، در مسیر انتقال به بیمارستان، در اورژانس و گاهی در بخش باشد که ما فقط آمار فوت و جرح درصحنه تصادف را ثبت می‌کنیم.

هشدار سازمان اورژانس به مسئولین استان

دهقان با اشاره به باریک بودن جاده بافق یزد و حادثه خیز بودن آن اظهار داشت: مرتباً در جلسات شورای ترافیک استان و ایمنی راه‌ها به مسئولین استان در خصوص  خطر و آمار بالای تصادفات در محور یزد بافق از سوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی  گزارش و هشدارهای لازم داده‌شده است.

وی با اشاره به عوامل دخیل در بروز حوادث رانندگی گفت: سه عامل جاده، خودرو و کاربر در وقوع حوادث رانندگی دخیل هستند که متأسفانه اگر جاده‌ها نیز ایمن باشند اما خودروهای ما ناایمن هستند به‌طوری‌که درصد بالایی از فوتی‌ها در خودروهای پراید رخ می‌دهد.

نکته قابل‌توجه آن‌که دو بانده سازی جاده بافق- یزد به طول 110 کیلومتر ازجمله طرح‌های ضروری جاده‌سازی در استان یزد است که بخش قابل‌توجهی از آن در دولت نهم و دهم انجام‌شده است و اکنون در این دولت، طبق اعلام مسئولین تنها 8 کیلومتر از مسیر جاده بافق یزد باقی‌مانده است که اتمام آن درگیر مشکلات اعتباری و حقوقی است.

حل مشکلات حقوقی و اعتباری پروژه

فرماندار شهرستان بافق نیز از فعال بودن پیمانکار برای اتمام پروژه خبر داد و گفت: علی‌رغم مشکلات حقوقی و مالی که وجود دارد با پیگیری‌هایی که در یک سال گذشته انجام‌شده این مشکل به‌نوعی حل‌شده است و اکنون پیمانکار در حال فعالیت هست.

محمد زاده رحمانی با بیان اینکه مشکلات حقوقی که به وجود آمده بود از طریق اقاله از پیمانکار قدیم به جدید حل‌شده است افزود: برای حل مشکلات اعتباری پروژه نیز با تعریف پروژه‌هایی در نقاط دیگر شهر برای پیمانکار و تزریق نقدینگی فعلاً برطرف شده است.

جاده بافق یزد در ایستگاه آخر

وی در خصوص وضعیت میزان باقی‌مانده جاده بافق یزد گفت: زیرسازی و لایه اول آسفالت هشت کیلومتر باقی‌مانده انجام‌شده و لایه دوم آسفالت جاده نیز فقط 2/5 کیلومتر باقی‌مانده است که حدود 20 روز دیگر به اتمام می‌رسد و در دهه فجر این جاده به بهره‌برداری خواهد رسید.

زاده رحمانی اظهار داشت: ساخت این جاده 14 سال عقب است و باید در آن زمان ساخته می‌شده؛ متأسفانه مشکلات عدیده ازجمله کمبود، اعتبار، عدم انجام تعهدات از سوی پیمانکار و مشکلات حقوقی روند انجام این پروژه را طولانی کرده است.

وی با اشاره به مشکل کمبود اعتبار و بودجه گفت: درمجموع کل مطالبات پروژه 30 میلیارد تومان است و در حال حاضر علی‌رغم مشکلات اعتباری کار در حال انجام است.

در سال‌های اخیر بسیاری از مسئولین قول ضربتی اتمام جاده بافق یزد را داده‌اند اما متأسفانه در حد قول و وعده باقی‌مانده و عملیاتی نشده است امیدواریم با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع و نظر به این‌که مسافت قابل‌توجهی از این جاده باقی نمانده است وعده مسئولین برای به بهره‌برداری رسیدن این جاده در روزهای آینده عملی شود.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.