ID : 800604
مدیر اداره حفظ نباتات استان:

4298 حلقه چاه و 3200 رشته قنات، آب مورد نیاز حدود 137 هزار هکتار زمین کشاورزی را تامین کند


یدالله جوادپور: واقع شدن استان یزد در حاشیه کویر و داشتن اقلیم گرم و خشک و پایین بودن نزولات جوی همواره بخش کشاورزی استان را با مسئله خشکسالی مواجه نموده است.

به گزارش یزد رسا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، یدالله جوادپور مدیر اداره حفظ نباتات استان اظهار داشت: واقع شدن استان یزد در حاشیه کویر و داشتن اقلیم گرم و خشک و پایین بودن نزولات جوی همواره بخش کشاورزی استان را با مسئله خشکسالی مواجه نموده است.

 وی افزود: متوسط بلند مدت خشکسالی باران در استان یزد حدود 104 میلی متر بوده که بدلیل عدم پراکندگی مناسب در بارشهای موجود این میزان اندک نیز تاثیر آنچنانی بر منابع آبی استان ندارد. در استان یزد تعداد 4298 حلقه  چاه عمیق و همچنین تعداد 3200 رشته قنات وجود دارد که باید آب مورد نیاز سطح زیر کشتی در حدود 137 هزار هکتار را تامین کند.

وی ادامه داد: علی رغم تصور مثبت مبنی بر بارندگی های مناسب در سال گذشته از مجموع یازده شهرستان استان  تنها سه شهرستان  استان یعنی تفت، مهریز و صدوق وضعیت بارندگی مناسبی در سال گذشته داشته و در8 شهرستان دیگر استان بیلان بارندگی در میانگبن بلند مدت منفی داشته اند. در مجموع میانگین بارندگی استان در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلند مدت بیلان منفی داشته است.

 جوادپور تصریح کرد: واقعیت تلخ این است که پدیده خشکسالی همچنان بر اقلیم استان و خصوصا بخش کشاورزی سایه افکنده و تولید کنندگان محصولات کشاورزی از این مسئله رنج میبرند.

وی: خاطر نشان ساخت منابع آبی موجود در دشت های استان که قسمت عمده سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و دامی استان در این نقاط می باشد از لحاظ کمی و کیفی دچار آت شدید شده و خسارات جبران ناپذیری را به بخش کشاورزی وارد نموده است.

طبق آخرین بر آورد اعلام شده در سال گذشته به طور مستقیم وغیر مستقیم مبلغ 6520683 میلیون ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد گردیده است.

مدیر اداره حفظ نباتات استان گفت: با پیگیری های بعمل آمده درصدی از آن تامین و بر اساس پروژه و طرح های پیشنهادی از طرف سازمان جهاد کشاورزی استان هزینه گردیده است که این مقدار اندکی  نیز اثرات مطلوبی در جهت کاهش خسارتهای وارده داشته است.

 وی  خاطر نشان کرد: دوره نسبتا طولانی خشکسالی استان یزد از سال 82 شروع شدکه خسارات جبران ناپذیری به بخش های مهم کشاورزی وارد کرده که شهرستان های خاتم و ابرکوه بیشترین خسارات وارده ازخشکسالی را در چندسال گذشته متحمل شده اند.

خشک شدن و نابودن شدن سطح وسیعی ازباغات و مزارع استان و همچنین شیوع و افزایش آفات و بیماری های گیاهی؛ نابودی مراتع که قدمتی هزار ساله در این استان داشته اند از دست رفتن منابع در امدی و تولیدی در روستا ها و سرازیر شدن جمعیت ضعیف و بی پناه روستایان به حاشیه شهرهای استان تنها بخشی از پیامد های خشکسالی بوده است.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.