انجام نخل برداری بعد از سیزدهم محرم بدعت است
به گزارش یزدرسا از بافق، حجت الاسلام سید محمود هاشمی گفت: فلسفه نخل برداری به عنوان تشییع جنازه نمادین حضرت امام حسین(ع) است که از سنت های دیرینه محسوب می شود و در نقاط مختلف کشور وجود دارد مخصوصا در استان یزد که شاید سابقه اش بیشتر از دیگر استان ها باشد.
هاشمی افزود: طبق اسناد تاریخی ما، بعد از گذشت ۳ شبانه روز که بدن مبارک امام حسین(ع) روی زمین ماند، بدن روی یک حصیر گذاشته و دفن شد. چون حصیر از شاخه های درخت خرما بود، این نخل برداری هم با سنخیت با آن حصیر به وجود آمده و اکنون به شکل امروزی شناخته می شود.
امام جمعه موقت بافق ادامه داد: در اسناد تاریخی، زمان انجام آئین نخل برداری روز سوم شهادت امام حسین(ع) نقل شده است. رسم هم بر این بوده اما متاسفانه برخی بنا بر بی اطلاعی، در روز عاشورا و یا روز هفتم شهادت امام حسین(ع) این عمل را انجام می دهند. اگر تشییع جنازه نمادین حضرت سیدالشهداء(ع) است، در روز سوم پس از شهادت این امام همام سندیت دارد. غیر از آن هرچه باشد، بدعت و نوآوری در دین محسوب می شود.
هاشمی اظهار داشت: در روز عاشورا برخی با انجام آئین نخل برداری می گویند که اگر در کربلا بودیم، نمی گذاشتیم بدن بی جان امام(ع) لحظه ای هم روی زمین بماند. که شاید بتوان این توجیه را قبول کرد. اما روز هفدهم قابل توجیه نیست و آنچه برداشت می شود این است که "یا امام حسین! اگر ما در کربلا بودیم، بدن شما را پس از یک هفته بر زمین ماندن، دفن می کردیم."
وی در پایان گفت: البته برخی هم می خواهند در روز اربعین شهادت حضرت اباعبدالله(ع)، نخل برداری کنند که باید با این بدعت ها مبارزه شود. از مسئولان بزرگواری که از این بدعت حمایت کرده و عده ای هم در مراسم آن (نخل برداری روز هفتم شهادت امام(ع) در بافق) حاضر شدند، جای گله مندی است. گله بیشتر هم از روحانیت است که چرا مردم را در این خصوص توجیه نکردند.