ID : 8318080
نظر استادیار دانشگاه یزد درباره امکان توافق نهایی ایران وغرب

اگر بازرسی مجدد از«پارچین»،منافع اولیه کشور را تهدید کند نبایدکوتاه آمد/تحریم های جدیدموجب خدشه دار شدن توافق می شود


دور تازه گفت و گوهای هسته یی میان ایران و گروه 1+5 در حالی آغاز شده است که دو طرف امیدوارند تا سوم آذر امسال به توافق نهایی دست یابند. دکتر سید محسن میرحسینی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد و صاحب نظر در مسایل بین المللی در گفت و گویی به امکان سنجی دستیابی دو طرف به توافق پرداخت.

به گزارش یزد رسا، دور تازه گفت و گوهای هسته ایی میان ایران و گروه 1+5 در حالی آغاز شده است که دو طرف امیدوارند تا سوم آذر امسال به توافق نهایی دست یابند. دکتر سید محسن میرحسینی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد و صاحب نظر در مسایل بین المللی در گفت و گویی به امکان سنجی دستیابی دو طرف به توافق پرداخت.

 دکتر میرحسینی با تاکید بر این که توافق ژنو یک توافق برد-برد بوده است، پیامدهای مثبت آن را پذیرش حق غنی سازی اورانیوم و تداوم برنامه ی هسته ایی ایران از جانب غرب، رعایت خطوط قرمز ایران، کم رنگ شدن یا از بین رفتن ایران هراسی، حفظ انسجام ملی، کاهش و حذف تدریجی تحریم ها، توسعه و توسعه گرایی، انزوای رژیم صهیونیستی، جذب سرمایه گذاران غربی و بهبود نقش منطقه ایی ایران عنوان کرد.

وی تحریم های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه کشورمان را موجب خدشه دار شدن توافق ژنو دانست و تصریح کرد: اختلاف ایران و غرب بیشتر به خاطر تفسیر متفاوت از مفاد توافق اولیه ژنو است.
این استادیار گروه علوم سیاسی با اشاره به نقش غیر قابل انکار آمریکا در حل معادله های بین المللی، گفت و گوهای مستقیم با مسوولان این کشور را در پیشبرد گفت و گوهای هسته ایی بسیار مفید توصیف کرد.
وی در خصوص اهمیت دیپلماسی در دولت یازدهم گفت: من در به نتیجه رسیدن عادلانه ی گفت و گوها همراه با حفظ منافع ملی کشورمان بسیار خوشبین هستم و معتقدم که تیم هسته ایی روحانی و شخص او این توانایی را دارند که موضوع هسته ایی را حل و فصل کنند. با توجه به صحبت هایی که از سوی دو طرف شنیدم و با توجه به شواهد، امیدوارم که این موضوع به رغم وجود اختلاف های میان ایران و گروه 1+5 به نتیجه برسد. 
دکتر میرحسینی تصریح کرد: باید به این نکته نیز توجه کرد که پشت این خوشبینی، تیم مذاکره کننده ی بسیار قوی به سرپرستی ظریف قرار دارد که دیپلماتی کارکشته و زبر دست است. وی سال ها نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را به عهده داشته است و از هنر و شوونات دیپلماسی همزمان برخوردار است. همانطور که پیش از این اشاره کردم، به نظر من اگر این مذاکره ها به نتیجه نرسد باز دولت یازدهم برنده است؛ زیرا که منافع ملی کشور را فدای ثبت امتیاز برای دولت خود نکرده است. 
در ارتباط با انتخاب دوره ی چهار ماهه نیز باید بگویم که به نظر من این دلیل خوشبینی دو طرف برای به نتیجه رسیدن مذاکره هاست؛ اما در صورتی که در این چهارماه نتیجه ی مطلوب حاصل نشود بدیهی است که این فرجه بار دیگر تمدید خواهد شد. 

دکتر میرحسینی در خصوص چگونگی رفع تحریم ها با اشاره به چند وجهی بودن تحریم ها گفت: بسیاری از آن ها از طرف شورای امنیت سازمان ملل طرح و اجرا شده است. این سوالی است که در ذهن هر ایرانی نیز وجود دارد که تحریم ها در چه زمانی و چگونه برطرف خواهد شد. به نظر من اگر ایران با اعتمادسازی و شفاف سازی به غرب این اطمینان خاطر را بدهد که به دنبال تهدید منافع غرب با دستیابی به سلاح های هسته ایی نیست، مساله ی تحریم ها نیز با سرعت بیشتری نسبت به آن چه که امروز گمانه زنی می شود، حل خواهد شد؛ گمانه زنی هایی که حکایت از رفع تحریم ها در مدت 15 تا 20 سال دارد. پرواضح است که با رفع تحریم ها هم ایران و هم غرب سود خواهند برد.
استادیار دانشگاه یزد در مجموع، نظریه ی برد – باخت در این توافق را منتفی دانست و افزود: مسوولان کشورمان بارها اعلام کرده اند که در پی دستیابی به فناوری هسته ایی غیرصلح آمیز و سلاح های هسته ایی نیستند و رهبر انقلاب هم فتوای شرعی در خصوص حرمت ساخت سلاح های هسته یی و کشتار جمعی دادند؛ بنابراین، روند رایزنی ظریف و تیم ماهر وی در قبولاندن این حقیقت به غربی ها از بار تحریم ها خواهد کاست و به نظر من خیلی کم تر از زمانی که گمانه زنی می شود این تحریم ها برداشته خواهد شد.
وی در خصوص اینکه دبیر کل آژانس اعتقاد دارد که برای اعتماد بیشتر به ایران لازم است تا امروز بازرسی مجدد از این سایت نظامی «پارچین» انجام شود اظهار کرد: ما نیز باید به منافع ملی خود بیندیشیم. در این جا بحث حفاظت از اماکن نظامی است و قدرت نظامی هر کشوری جزو حوزه ی امنیتی آن کشور محسوب می شود. دلیل این که این گفت و گوها در دوره ی گذشته خیلی کُند پیش رفت و گاهی نیز با موانعی رو به رو شد، همین مساله بود. 
وی افزود:درست است که دولت تدبیر و امید تمایل زیادی به مذاکره و گفت و گو دارد، اما این گفت و گوها نیز تا حدی پیش می رود که منافع اولیه و ثابت کشور مورد تهدید واقع نشود. اگر در این ارتباط احساس می شود که غرب به دنبال کسب آگاهی و اطلاعات از تسلیحات ایران است، این موضوع از مواردی است که مربوط به امنیت کشور است و در این موارد نمی توان کوتاه آمد.
همان طور که «هانس جی. مورگنتا» بحث منافع ملی را به دو بخش منافع اولیه و ثانویه از یک سو و منافع ثابت و متغیر از سوی دیگر تقسیم بندی می کند، ما نیز نمی توانیم از منافع ثابت خود کوتاه بیاییم. یکی از منافع ملی هر کشوری، حفظ حاکمیت ملی آن کشور است. در این ارتباط هر کجا که این بازدیدها و نظارت ها با منافع اولیه ی کشور تعارض داشته باشد، نمی تواند قابل قبول واقع شود. اما اگر با منافع اولیه در تضاد نباشد شفاف سازی در این ارتباط می تواند روند گفت و گوها را تسهیل کند.
دکتر میرحسینی در خصوص اهمیت همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: از آن جا که آژانس بر اساس برنامه ی اقدام مشترک مسوول راستی آزمایی ایران از نظر صحت اقدام ها و صحت انجام تعهدها در این توافق است، در این ارتباط گزارش هایی نیز ارایه کرده است. پس می توانیم بگوییم گزارش های آژانس بخش مهمی از منابع اطلاعاتی گروه 1+5 را در مورد پرونده ی هسته ایی ایران را تشکیل می دهد. به نظر من، در این ارتباط آژانس تاثیر مستقیمی بر تصمیم های گرفته شده از طرف گروه 1+5 خواهد داشت.

وی افزود: در پی گفت و گوهای مستقیم میان مسوولان ایران و گروه 1+5 بخصوص آمریکا درباره ی موضوع هسته ایی، این امر موجب شکل گیری انتقادها و مخالفت ها از جانب برخی طرف های رقیب مانند عربستان و اسراییل شد. بر اساس همین نظریه، نقش ایران در پی توافق ژنو چه در سطح روابط با دولت های منطقه ایی و چه در سطح کاهش بحران های منطقه ایی از جمله بحران سوریه افزایش چشمگیری یافته است. این امر می تواند ایران را به یک قطب منطقه نه تنها در زیرمجموعه ی امنیتی خلیج فارس، بلکه در مجموعه ی منطقه ایی بزرگ خاورمیانه تبدیل کند. بنابراین، این موضوع به طور قطع مورد پذیرش رژیم صهیونیستی قرار نخواهد گرفت.




summary-address :
Your Rating
Average (4 Votes)
The average rating is 5.0 stars out of 5.