برخی با کیسه کردن برنج وبهره مندی ازتبلیغات، درآمدهای میلیاردی کسب می کنند/ تعاونی ها،بهترین راهبرد در اقتصاد مقاومتی
به گزارش خبرنگار یزدرسا، سید حمید کلانتری در گردهمایی مدیران شرکتهای تعاونی برتر استان یزد هدف از برگزاری این جلسات را مشورت و هم اندیشی در جهت بهبود تعاونیهای استان بیان کرد وبا اشاره به نگاه کارشناسانه دولت در جهت رفع مشکلات اقتصادی ادامه داد: در برنامه روند خروج از رکود غیر تورمی پیشبینی شده است که مشکلات تولید کنندگان و شرکتهای تعاونی گام به گام حل شود.
معاون امور تعاون وزیر کار با اشاره به دیدگاه نازیبای جامعه نسبت به تعاونیها اظهار داشت: باید تعاون را در جامعه به درستی معرفی کرد تا دیدگاه مردم نسبت به فعالین تعاونیها تغییر یابد.
کلانتری تصریح کرد: باید فعالین تعاونیها در جامعه به افرادی خوش ذوق و فعال تبدیل شده و روشهای تأثیرگذار اقتصادی را به کار گیرند.
حمید کلانتری با بیان اینکه برای خروج از بحران و بهبود تعاونیها باید برنامه جامعی داشت، یکی از محورهای راهبردی در حوزه تعاون را ترویج فرهنگ تعاون عنوان کرد و افزود: باید با چنین برنامه ریزی هایی ازحداکثر پتانسیل تعاونیها استفاده شود.
وی برنامه جامع تعاون را متشکل از 7بخش، شامل ترویج فرهنگ تعاون،توسعه مدیریت وتوانمندی منابع ،تحکیم تعاملات شبکه ای،توسعه همکاری های بین بخشی،تامین منابع ومشوق ها،توسعه بازار و برند و تعمیم نظارت عنوان کرد و راهکار شکوفایی اقتصاد استان را بخش تعاون دانست .
معاون امور تعاون وزیر کار در تشریح تفاوت های بخش تعاونی و بخش خصوصی گفت: تفاوت بخش تعاون با بخش خصوصی این است که علاوه بر انجام فعالیت در حوزه های اقتصادی، تولیدی و خدماتی در زمینههای اجتماعی نیز فعالیت دارد.
کلانتری تاکید کرد: اولین اصل تعاون احساس مشارکت و همبستگی است و تعاونیها باید خود را از موضع اقتدارو نه از موضع ضعف و ناتوانی ،معرفی کنند.
استاندار اسبق یزد، در تشریح توسعه مدیریت و توانمندی منابع انسانی در تعاونیها اظهار داشت: تعاونیها باید همراه با روش های جدید فروش حرکت کنند و از طریق اینترنت و به صورت آنلاین فروش انجام دهند.
وی یکی از ارزشمدترین برنامه تعاونیها وبزرگترین ثروت آن ها را بهره مندی ازشبکه تعاونی عنوان کرد و افزود: تعاونیها باید با هم تعامل و هم افزایی داشته باشند تا بتوانند قدم های بزرگی را بردارند.
کلانتری تعاونی ها را بهترین راهبرد در اقتصاد مقاومتی ونقش دولت را در این حوزه پشتیبانی ، هدایت و نظارت ذکر کرد و در تشریح توسعه همکاریهای بین بخشی و تأمین منابع و مشوقها گفت: باید با تعامل ، همکاری و پذیرش انتقاد ها، عملکرد تعاونیها را بهبود بخشید.
معاون امور تعاون وزارت تعاون ،کارو امور اجتماعی، تبلیغات و بازاریابی را دوعنصر کمرنگ وضعیف در تعاونیها مطرح نمود واضافه کرد: برخی با کیسه کردن برنج وبهره مندی ازتبلیغات درآمدهای میلیاردی کسب می کنند در حالی که بخش تعاونی از تبلیغات کمترین بهره را برده است.
وی نظارت بر فعالیت های تعاونی ها را موجب رشد بهره وری در بخش تعاونی وعامل جلوگیری از فساد دراین بخش عنوان کرد وادامه داد: اگر نظارت به درستی صورت نگیرد مدیران ناکارآمد وناآگاه سرمایه تعاونی ها را بر باد می دهند ومشکلات عدیده ای به وجود می آورند.
حمید کلانتری درپایان از فعال شدن اتاقهای تعاون وبرگزاری انتخابات اعضای آن خبر داد وابراز امیدواری کرد تا در این انتخابات افرادی فعال ،آگاه وتوانمند انتخاب شوند.