تحول اخلاقی جامعه مستلزم تحول اخلاقی مسئولان است/ دلی که موعظه نپذیرد میمیرد
به گزارش یزد رسا،حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا ابویی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه اصلاح پذیر بودن انسان از مهم ترین مسائل اخلاقی است، گفت: برای این که انسان اصلاح پذیر باشد باید معلمی داشته باشد که در مسیر تهذیب باشد همانطوری که خداوند در قرآن شخص رسول خدا(ص) را به عنوان معلم و هدایتگر امت معرفی میکند.
وی ادامه داد: به تعبیر دیگر وقتی در جامعه انتظار تحول اخلاقی را می توانیم داشته باشیم که مسئولان، پیشوایان و خواص آن جامعه در مسیر حرکت اخلاقی چه در تهذیب اخلاق خود و چه در تهذیب نفس دیگران کوشا باشند که البته این یک سنت الهی است.
رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد با تأکید بر اینکه افول و یا اصلاح جامعه به رهبر و پیشوای آن جامعه برمی گردد، یادآور شد: اصلاح جامعه به شرط اخلاقی بودن رهبر جامعه به عنوان یک شرط لازم است و نه کافی، یعنی جوامعی وجود داشتند که انبیا رهبری آن را پذیرفتند ولی در اصلاح آن جامعه موفق نبودند.
وی با تعمیم این مورد به جوامع کوچک و بزرگ، با بیان اینکه خانواده اصل و ریشه جوامع بزرگ است، افزود: در خانواده نیز باید پدر و مادر الگوی اخلاقی باشند تا فرزندان در جهت کمالات اخلاقی بتوانند رشد و پیشرفت داشته باشند.
دکتر ابویی با بیان اینکه با بیان اینکه از سوی دیگر مخاطب نیز در اصلاح پذیری نقش دارد، با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه در سفارس امام علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) تصریح کرد: این نامه که امیرالمومنین(ع) در یک سال آخر عمر خود نوشتند با بیان اینکه من دیگر عمر خود را کرده ام و سرد و گرم روزگار را چشیده ام و ضمن سفارش به پرهیزکاری و اطاعت از خداوند به فرزندش می فرماید: به تو توصیه ای کلیدی دارم که اگر آن را بپذیری بقیه توصیه ها را می توان گفت و این که برای طی کردن سیر حرکت اخلاقی باید موعظه پذیر باشی.
رئیس بنیاد نهج البلاغه استان با بیان اینکه رهبر الگوی اخلاقی باید باشد و رهروان آن نیز باید موعظه پذیر باشند، ادامه داد: توصیه امیرالمومنین(ع) به فرزندش درس اخلاقی یک امام معصوم(ع) به مأموم خویش است و به تعبیر دیگر این خطاب امام زمان(عج) به ماست که اگر موعظه پذیر باشیم بقیه حرفهای ایشان نیز در ما تاثیر دارد ولی اگر موعظه پذیر نباشیم به تعبیری پتک بر آهن سرد کوبیدن است.
حجت الاسلام والمسلمین ابویی خاطرنشان کرد: اگر ورودی قلب ما بسته باشد و موعظه پذیر نباشد، راه ورود عالیترین مضامین اخلاقیِ عالیترین افرادی که در کره خاکی بندگی میکنند و در رأس آن معصومین و بعد از آن علمای بزرگ اخلاق هستند بیان میشود به قلب بسته می شود و اگر دریچه قلب به روی موعظه باز باشد انسان حتی از پریدن یک پرنده هم درس اخلاق میگیرد.
وی با تأکید بر این فراز از نامه امام علی(ع) که «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ...»: قلبت را به موعظه زنده کن؛ ادامه داد: دلی که موعظه نپذیرد و نشنود این دل میمیرد و منظور از دل و قلب همان بخش وجودی انسان است که هر آنچه به سوی آن برمیگردد درک میکند و در واقع قوه عاقله و فاهمه انسان است.
رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد با اشاره به این بخش از نامه امام علی(ع) که «وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ،...» و هوای نفست را با زهد بميران؛ افزود: انسان اگر میخواهد دلش نسبت به زشتیها، پلیدیها و زیاده خواهیها بمیرد و بی تفاوت باشد باید زهد داشته باشد به این معنی که ظرفیت داشته باشد و گرفتاریها وگشاده دستیها او را از دایره بندگی خدا جدا نکند.
وی در پایان تأکید کرد: جامعهای میتواند خلاقی باشد که مسئولان، پیشوایان و رهبری آن مهذب ودر جهت اخلاقی گام بردارند و از جهتی دیگر پیروان آن نیز موعظه پذیر باشند و از آن تبعیت کنند.
انتهای پیام/
Related Assets:
- جای خالی «ستاد سازماندهی عزاداری های دارالعباده» حس می شود/برترین فواید اجتماعی عزاداری برای امام حسین(ع)
- چرا ملت مظلوم فلسطین باید تاوان بیخانمانی صهیونیست ها را بدهند؟
- داستان قبیله یهودیان بنی نضیر، مایه سرمشق همه خردمندان / لزوم پاسخ محکم به دشمنان در برابر شکست تعهدات
- اظهارات هاشمی؛ در راستای«مهندسی آراء » برای جریانی خاص است
- نامه رهبری به جوانان غربی؛ اسناد طراحی پایههای تمدن اسلامی است/اربعین؛ مانور آمادگی نیروهای انسانی برای یاری امام زمان(عج)
- مقاومت در جامعهی با غنای فرهنگی بالا معنا پیدا میکند/ میوه ها و آفات غنای فرهنگی
- مسئولین بیاعتنا به ولنگاری فرهنگی، شایستگی مسئولیت در نظام را ندارند