تشدید فشارها بر ایران؛ مأموریت FATF / مسئله فقط اقتصادی نیست
عباس علویراد در گفتگو با یزدرسا، در خصوص تاریخچه تشکیل کنوانسون FATF، گفت:FATF یک کنوانسیون بین المللی است که سابقه و پیدایش آن به حدود سه ده قبل بر میگردد جایی که کشورهای گروه جی7 شامل هفت کشور صنعتی دنیا در نشستی که در سال 1989 میلادی داشتند سنگ بنای آن را گذاشتند.
وی ادامه داد: در این سه دهه که از عمر این معاهده بین المللی میگذرد فراز و نشیبهای زیادی در خصوص کارکردهای این معاهده بینالمللی هم از نظر عضویت و هم از نظر کارکردها و مأموریتهای که برای این نهاد دیده شده به وجود آمده است؛ شاید عمده ترین مقطع تاریخی که این معاهده بینالمللی و کارکردهای آن بر زبان افتاده است به سالهای قبل از برجام و بعد از برجام برمیگردد که مسئله تحریمهای بانکی ایران از سوی کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده امریکا به شدت پیگیر شدند.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: تا قبل از این زمان، اصلا FATF در ماموریتها و کارکردهایش حداقل در کشور ما شناخته شده نبود و در سطح کشورهای دنیا هم اینقدر به آن بها داه نمیشد؛ همزمان با تحریمهای بینالمللی ایران به ویژه تحریمهای بانکی که در دوره اول تحریمها از سال 91 شدت گرفت ماموریتهای ویژهای به این نهاد بین المللی داده شد که در بحث تحریم بانکی ایران بر ایران فشار بیاورد.
علویراد گفت: نهاد بین المللی FATF قوانینی را برای به عضویت درآمدن کشورها در نظر گرفتهاند و با توجه به مباحثی که داشتند در زمینه عضویت با دو کشور ایران و کره شمالی به مشکل برخوردند و تا چندین مرحله برای ایران ضرب الاجل صادر کردند تا موارد لازم برای عضویت خود را پیگیری کند.
وی ادامه داد: این اواخر بعد از اینکه ایران برجام را امضا کرد؛ عضویت ایران درFATF جزو دستاویزهایی بود که کشورهایی که می خواستند امتیازات پذیرفته شده در برجام را به ایران بدهند به خاطر اینکه ایران عضویت FATF را نپذیرفته است بهانه کردند نمیتوانیم ظرفیتهایی که در خصوص آزادسازی تحریمهای بانکی ایران است تمام و کمال اجرا کنیم و بعد از اینکه ایران معترض شد این کشورها گفتند ایران باید فرایند عضویت خود در FATF را تکمیل کند.
عضو انجمن اقتصاد دانان ایران گفت: دولت روحانی هم در راستای عضویت در نهاد FATF چهار لایحه به مجلس ارائه داد که مدت طولانی است که در مورد آن بحث میشود و نهایتا ایران هم در کمتر از 20 روز دیگر فرصت دارد که وضعیت خود را در زمینه پیوستن به این نهاد مشخص کند.
علوی راد عنوان کرد: دو گروه در کشور در خصوص FATF صاحب نظر و ایده هستند؛ گروه اول معتقدند ایران باید عضویت این نهاد را بپذیرد و لوایحی که دولت در مجلس داده تمام و کمال تصویب شود و در فرصت باقی مانده ایران مسئله عضویت خود را حل کند استدلال این گروه این است اگر ایران عضویت FATF را نپذیرد حتی اروپاییها که الان حتی به ظاهر بحث حمایت از حضور ایران در برجام و حفظ برجام را مطرح میکنند و دنبال راهکار برای ادامه فعالیت عادی با ایران هستند یک دستاویز پیدا میکنند که چون ایران عضویت FATF را نپذیرفته است بنابراین ما نمیتوانیم در برجام بمانیم و در واقع این شکافی که بین ایالات متحده امریکا و اروپایی حتی در ظاهر وجود دارد و یا حمایتهای که روسیه و چین در خصوص تحریم نشدن ایران میکنند با عضو نشدن ایران در FATF دچار مشکل میشوند.
وی ادامه داد: گروه دیگر که مخالف پیوستن ایران به FATF هستند، این استدلال را دارند که کشور ما در قضیه برجام حتی زمانی که امریکا عضویت برجام را داشت و خارج نشده بود و حتی ترامپ هم نیامده بود آن وقت هم برجام در واقع ظرفیتهایی را نداشت که بتواند در مقابل تعهداتی که ما داشتیم باعث شکوفایی اقتصاد کشور ما شود و مشکلاتی که فکر میکنیم به خاطر بحث تحریمها هست را حل کند و بنابراین FATF هم امتیاز جدیدی هست که میدهیم و مشکلات ما با آن قابل حل شدن نیست.
عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: نکته دوم که مخالفان پیوستن ایران به FATF مطرح میکنند این است که در بحث FATF اشکالات و نگاه مبنایی در رابطه با کارکردهای این نهاد بین المللی وجود دارد که یکی از آنها مقولهای است که ما به چه نوع فعالیتی، فعالیت ترویستی اطلاق میکنیم مثلا در کشور ما، کمک به مردم فلسطین جزو آرمانهای نظام و از وظایف شرعی و دینی محسوب میشود در حالی که از نگاه این نهاد بین المللی این یک فعالیت تروریستی محسوب شود.
علوی راد اضافه کرد: مخالفان FATF میگویند این اشکالات مبنایی باید روشن شود و قاعدتا تا روشن نشدن این اشکالات پیوستن به FATF صرفا به این خاطر که اروپاییهایی و کشورهایی مانند چین و روسیه به ما فشار می آورند و به واسطه راضی نگهداشتن آنها وارد FATF شویم مشکلات از جنبه و جبهه دیگر پابر جا خواهد شود.
وی با اشاره به این تقابلی که در کشور در زمینه پیوستن به FATF وجود دارد، عنوان کرد: آخرین بررسیها نشان میدهد لوایحی که دولت برای بحث FATF به مجلس ارائه داده بود قرار است در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود و چون زمان اندکی برای تصمیمگیری ایران به پیوستن به FATF باقی مانده است باید مسئله را زودتر حل کرد و به نظر نباید کاری کرد که این مسئله دستاویزی برای فشارهای بیشتر بر کشور شود.
این کارشناس برجسته مسائل اقتصادی تصریح کرد: قطعا نظر مقام معظم رهبری دراین زمینه میتواند کارگشا باشد و البته لازم نیست که ایشان صراحتا نظر خود را اعلام کنند بلکه رهنمودها، نگاه و خط مشی ایشان در این زمینه مهم است و باید رهنمودهای ایشان به مراکز تصمیم سازی چون مجلس مخابره شود و افکار عمومی نیز در جریان قرار بگیرند، اینکه افکار عمومی احساس کنند چند دستگی در زمینه FATF وجود دارد و جناحی مخالف و جناحی موافق با آن هستند خیلی بد است و یکپارچکی ما را دچار مشکل میکند.
وی با بیان اینکه پیوستن به FATF تنها جنبه اقتصادی ندارد و آغشته به مسائل سیاسی است، گفت: کارکرد FATF به ظاهر در خصوص مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم و بحث شفافیت مالی است که در نگاه اول کارکردهای خوبی به نظر میرسند اما زمانی که وارد مصادیق میشویم مسئله اساسی پیش میآید و FATF را پیچیده میکند که نشان میدهد این مسئله فقط اقتصادی نیست.
انتهای پیام/