ID : 9145621
بلوارهای شهر یزد جان مردم را می گیرند

جایگاه دوم یزد در رشدسوانح رانندگی کشور/فرهنگ بسیار ضعیف ترافیک یزد/ پرحادثه خیزترین نقطه استان کجاست؟


در پنج ماه نخست امسال در شهر یزد 114نفر بر اثر تصادف درون شهری و برون شهری جان باخته اند که در این زمینه یزد در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است.

به گزارش یزد رسا، در پنج ماه نخست امسال در شهر یزد 114نفر بر اثر تصادف درون شهری و برون شهری جان باخته اند که در این زمینه یزد در جایگاه دوم کشور قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا این مطلب روز سه شنبه به استناد گزارش پزشکی قانونی در جلسه شورای ترافیک استان یزد اعلام شد.

 

** عابران پیاده و موتورسیکلت سواران ، 100درصد متوفیان تصادفات شهر یزد

گزارش پزشکی قانونی یزد می افزاید: از مجموع این تعداد متوفی 45نفر در درون شهرها و 66نفر نیز در برون شهرها دچار حادثه شده اند که 31موتورسوار ، 23عابر و مابقی رانندگان سایر وسایل نقلیه بوده اند.

از این تعداد 12موتورسوار در خیابان ها ، کوچه ها و درون شهر، 11عابر در درون شهر و 10موتور سوار و 2عابر در برون شهر کشته شده اند.

ضمن آنکه از مجموع 114کشته شده ، 58نفر در سر صحنه تصادف ، هفت نفر در حین انتقال به بیمارستان و 45نفر در بیمارستان متوفی شده اند و این یعنی بیش از 50درصد حادثه دیدگان تصادفات در مسیر انتقال و یا در بیمارستان متوفی می شوند.

در این گزارش اعلام شد که یزد در رشد تصادفات رتبه اول کشور را داشته و در رشد تعداد متوفیان درون شهری رتبه دوم کشور را بعد از مشهد کسب کرده است.

بر اساس این آمار ، 100درصد متوفیان شهر یزد را عابران پیاده و موتورسیکلت سواران تشکیل داده است.

 

** بلوارهای شهر یزد جان مردم را می گیرند

در این جلسه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با تسلیت ایام محرم گفت : این آمار و رشد تصادفات و متوفیان برای یزد باعث تاسف است و باید این امر را تسلیت گفت .

سیدمحمدرضا سید حسینی با تاکید بر لزوم همکاری و همراهی همه دستگاهها برای کاهش این آمار تصریح کرد: یک کشته هم برای یزد زیاد است بنابر این باید تمامی دستگاههای مرتبط ، در ریشه یابی این افزایش آمارها تلاش کرده و برای کنترل آن همت کنند.

وی افزود: یزد در زمان جنگ هم در این زمان کوتاه این تعداد کشته نداشته و اینکه 114نفر در پنج ماه و یا 44نفر در سه ماه بر اثر تصادف کشته شوند برای ما اصلا قابل قبول نبوده و مایه تاسف است.

سیدحسینی تاکید کرد: ما به دنبال شناسایی مقصر نیستیم و معتقدیم هر دستگاهی اگر در چهارچوب وظایف قانونی اش عمل کرده و نواقص را برطرف کند این اتفاقات در شهر نمی افتد .

معاون استاندار یزد با اشاره به اینکه برابر آمارها ، بیشتر کشته ها در 26نقطه اتفاق افتاده است ، افزود: این آمار بیانگر آن است که بیشتر اتفاقات در بلوارها رخ داده و بلوارها جان مردم را می گیرند بنابراین باید فکری به حال این نقاط کرد.

سیدحسینی با بیان اینکه یکی از عوامل وقوع تصادفات در شهر یزد سرعت بالا و نبود آرام کننده سرعت عنوان می شود، ادامه داد: در 287نقطه شهر آرام کننده سرعت داریم چه عیبی دارد که با یک مطالعه فنی جامع این کار در 26نقطه حادثه خیز اعلام شده نیز اجرا شود.

 

** 44کشته نتیجه تصادفات سه ماهه شهر یزد

در ادامه این جلسه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد در گزارشی با مقایسه آمار متوفیان شهر یزد با چهار شهر کشور در سال جاری گفت: شهر یزد با 650هزار نفر جمعیت در سه ماه منتهی به آبان ماه امسال 44کشته یعنی به ازای هر 100نفر 6.1نفر متوفی داشته در حالی که کرمان با حدود یک میلیون نفر 48کشته یعنی 4.8نفر به ازای هر 100نفر داشته است.

سرهنگ اردوان قاسمی افزود: این آمار در شهر 2.5میلیون نفری اصفهان 128نفر یعنی 4.6نفر به ازای 100نفر، در شهر 1.2میلیون نفری قم 44نفر یعنی 3.6نفر و سمنان با 185هزار نفر جمعیت که چهار متوفی و 2.1نفر به ازای 100نفر بوده است.

وی تاکید کرد: البته این آمار می بایست بر اساس جمعیت و تعداد خودرو درون شهر تنظیم می شد ولی به دلیل نبود آمار دقیقی از تعداد خودروها ، تعداد تلفات در اثر تصادفات بر اساس جمعیت ارائه شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد در ادامه با اشاره به اینکه از مجموع 44متوفی در سه ماه منتهی به آبان ، 26نفر سر صحنه تصادف جان سپره اند، خاطرنشان کرد: عمده ترین نقاط حادثه خیز مرکز استان در این مدت میدان اله آباد زارچ ، بلوار دهه فجر ، بلوار نواب صفوی ، خیابان کاشانی ،بلوار جمهوری ، بلوار مدرس ، میدان امام رضا ، بلوار کاشانی (میدان شهدای محراب تا ابوذر) بوده است.

قاسمی عمده مشکل و دلیل تصادفات در شهر یزد را سرعت بالای برخی خودروها ، نبود آرام کننده سرعت ، کمبود مسیرهای ایمن برای عابران پیاده ، ضعف فرهنگ ترافیک و نبود دوربین های ثبت و کنترل سرعت عنوان کرد.

 

** لزوم گسترش حمل و نقل عمومی شهر

شهردار یزد نیز در این جلسه با اشاره به لزوم همکاری همه دستگاهها در کاهش تصادفات و تلفات شهری گفت: دلیل عمده افزایش تصادفات شهری ، ضعف فرهنگی در این حوزه و بی توجهی به وضعیت حمل و نقل عمومی بوده است.

محمدرضا عظیمی زاده افزود: از این رو باید ضمن همکاری همه بخش ها در اختصاص بودجه برای گسترش حمل و نقل عمومی در حوزه فرهنگی به صورت جدی برنامه ریزی کرد.

وی ادامه داد: در کنار این موارد باید لزوم برخورد جدی با برخی تخلفات حادثه ساز همچون صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی ، بررسی تخصصی نقاط مستلزم آرام کننده سرعت و لزوم هزینه کرد جریمه های رانندگی در تجهیز نقاط حساس و حادثه ساز شهر به دوربین و علائم کنترل سرعت را تسریع کرد.

 

** فرهنگ ترافیک شهر یزد بسیار ضعیف است

جانشین فرماندهی انتظامی استان یزد نیز با تاکید بر لزوم حفظ و استمرار همکاری های شهرداری یزد و فرماندهی نیروی انتظامی گفت: معضلات ترافیکی شهر نیازمند همراهی همه است.

سرهنگ عطاء الله احمدی افزود: در بخش تصادفات معتقدیم نباید به فرهنگ مردم یزد جسارتی شود اما در بحث فرهنگ ترافیک متاسفانه این شهر بسیار ضعیف است.

وی اضافه کرد: از این رو باید در ابتدا از ادارات شروع کنیم و مدیران موظف به ارائه گزارش در بحث فرهنگ سازی در حوزه ترافیک شوند ضمن انکه در کنار این امر از وعاظ یزدی تقاضا شود تا بخصوص در این روزها چند دقیقه ای را به بحث رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اختصاص دهند.

پارساییان رییس هلال احمر استان نیز در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم ارائه آموزش های اولیه امداد و نجات به همه رانندگان خواستار گنجاندن این آموزش های در نکات ضروری آموزش داوطلبان دریافت گواهینامه و نیز تمدیدکنندگان گواهینامه رانندگی شد.

 

** محور اردکان - نایین پرحادثه خیزترین نقطه استان

درباره موضوع دوم جلسه شورای ترافیک که به ایمنی راهها اختصاص داشت رییس پلیس راه استان یزد گفت: متاسفانه در هفت ماه اول امسال 92نفر در جاده ها و مسیرهای برون شهری استان کشته شده اند که نسبت به سال قبل یک نفر کاهش داشته است.

سرهنگ احمد مظفری افزود: بیشترین کشته ما در این هفت مربوط به ماههای خرداد، تیر و مرداد بوده که عمده دلیل آن افزایش گرمای هوای استان بوده است.

وی ادامه داد: البته از اواخر آبان و در ماههای آذر و دی این آمار به اوج می رسد و دلیل این امر نیز شروع بارندگی ، لغزندگی جاده ها و عدم استفاده رانندگان از تجهیزات ایمن است.

رییس پلیس راه استان یزد علت 57 درصد حوادث رانندگی در این مسیرها را واژگونی خودرو اعلام و اضافه کرد: خستگی و خواب آلودگی علت اصلی اینگونه حوادث است.

وی گفت: تردد خودروهای سنگین، ترمز و تغییر مسیر ناگهانی، واقع شدن یزد در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و بالعکس و نبود استراحتگاه بین راهی از دیگر دلایل وقوع حوادث ناشی از واژگونی خودروها در مسیرهای یاد شده است.

مظفری در ادامه اظهار داشت: پرتلفات ترین محور برون شهری استان ، محور نایین به یزد است که به دلیل خواب آلودگی ، تابش مستقیم نور خورشید به چشمان رانندگان و نبود استراحتگاه کافی همواره شاهد وقوع حوادث ناگوار در این مسیر هستیم.

وی بیشتر حوادث تصادفی و منجر به فوت در اواخر آبان به بعد را مربوط به محور مهریز- به یزد و بالعکس عنوان کرد و گفت: این محور در برخی موارد همچون سال گذشته بحرانی می شود بنابر این باید امسال همه دستگاهها همچون راه و شهرسازی فکری برای این محور کنند.

این مسوول در ادامه خواستار بازسازی و ترمیم آسفالت برخی محورها و خط کشی دوباره جاده ها و توجه جدی به برخی محورهای برف گیر و حادثه ساز از سوی دستگاههای متولی شد.

 

** رانندگان عامل عمده حوادث و ترافیک های جاده ای

در بخش پایانی این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشره به آمادگی نیروهای این مجموعه برای ایام سرد و بارش برف و باران گفت: همکاران ما روزهای برفی و بارانی را مهمترین زمان برای خود می دانند .

رضایی افزود: معتقدیم همه جا امکانات مطرح نیست بلکه عمده مشکل ما نیروی انسانی و رانندگان هستند که با وجود داشتن امکاناتی همچون زنجیر چرخ در مواقع بحرانی از آن استفاده نمی کنند و زمینه ساز ایجاد برخی حوادث و ترافیک در جاده ها می شوند.

وی با اشاره به کمبود برخی امکانات خواستار خرید و اختصاص خودروهای برف روب و نمک پاش برای نقاط حادثه خیز و فاقد امکانات شد.

جمعیت استان یزد در حال حاضر یک میلیون و 56 هزار و 318 نفر است.

انتهای پیام /ع




summary-address :
Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.