ID : 10609040
جریمه‎‎های گزاف دارندگان موتورهای قاچاق؛

جـولان موتورهای ممنوعه در یزد/ ترددهای حادثه‎‎ساز در معابر شهری


جولان موتورهای ممنوعه یا همان موتورهای سنگین، سکوت شب‌های یزد را می‌شکند و صدای مانور این موتورها که مرکب عده‏‏ای جوان مرفه است، گاهی مانند زمین لرزه چند ریشتری در شب، دل شهروندان را خالی می‌کند.

به گزارش یزد رسا، جولان موتورهای ممنوعه یا همان موتورهای سنگین، سکوت شب‌های یزد را می‌شکند و صدای مانور این موتورها که مرکب عده‏‏ای جوان مرفه است، گاهی مانند زمین لرزه چند ریشتری در شب، دل شهروندان را خالی می‌کند.


همشهری نوشت:شاید برخی از شما هم دوست داشته باشید که روزی موتور سنگین سوار بشوید و شاید صدای موتور سنگین یکی از لذت‏‏بخش‎‎ترین صداهای زندگی برای برخی افراد باشد، شاید هم فراتر از این داستان‌ها دوست دارید روزی یک موتور 1000‌سی‌سی داشته باشید؛ اما بهتر است بدانید تردد با این وسایل نقلیه در شهر ممنوع است.


رعب و وحشت ناشی از تردد این موتوسیکلت‌های سنگین که سرعت و قدرت مانور بالایی نیز دارند، بنددل شهروندان را پاره می‌کنند. البته این تنها مشکل نیست؛‌ ناتوانی برخی راکبان که نمی‌توانند این وسیله نقلیه را کنترل کنند نیز، دردسرساز می‌شود و این مرکب‌ها را به مرکب مرگ مبدل می‌کند.
بسیاری از علاقه‌مندان به موتورهای سنگین عقیده دارند که سرعت و هیجان چنین موتور سیکلت‎‎هایی را هیچگاه اتومبیل ندارد. آنها می‌گویند که ظاهر موتور، هیجان، سرعت و برخورد مردم باعث می‌شود که عشق به این موتورها هرگز از ذهنشان خارج نشود.


به هر حال این علاقه هزینه خرید این موتورها را هم روی دست علاقه‌مندان می‌گذارد و هم آنها باید زمستان و تابستان، منتظر مجوز یا برگزاری تورهای موتور‌سواری برای سوار شدن بر این موتورها باشند.


اما اصطلاح موتور سنگین از کجا آمده است؟ بد نیست بدانید که موتورهای سنگین تفاوت وزنی زیادی با موتورهای معمولی ندارند، اما اصطلاح سنگین ناشی از حجم و قدرت بالای این موتورهاست.

 

توقیف 63 دستگاه موتوسیکلت قاچاق
رئیس اداره قاچاق کالای استان در این رابطه می‌گوید: در 9ماه نخست سال‌جاری 63 دستگاه موتوسیکلت قاچاق که قدرت موتور آنها بالای 250‌سی‎‎سی بوده در استان و در حالی که بعضا در حال استفاده بوده‌اند، توقیف شده است.
سرهنگ «منوچهر ترابی» اضافه می‌کند: بیشتر این توقیف‌ها نیز به دنبال شکایت‌های مردمی‌ از تردد این موتورها و صدای زیادشان که آرامش مردم را بر‌هم می‌زند، انجام شده است.
به گفته وی، موتوسیکلت‌های به اصطلاح سنگین معمولا گمرکی نیستند و به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند و به درخواست متقاضیان به استان‎‎های مورد نظر حمل می‌شوند.
وی ادامه می‎‎دهد: البته با توجه به این‌که حمل این موتورها قاچاق است، اغلب به صورت قطعه‏‏ای پیاده‏‏سازی  و بعد از حمل به مقصد، دوباره مونتاژ می‌شوند.

تردد در پیست، نیازمند مجوز
این مسئول می‌گوید: اغلب افرادی که با این موتورها در شهر تردد دارند، خرید آن را به بهانه سوار شدن در پیست موتورسواری توجیه می‌کنند، این در حالی است که تنها زمانی مجاز به داشتن این موتوسیکلت‌ها هستند که این موتورها در پیست نگهداری و استفاده شوند، ضمن این‌که مجوزهای لازم برای این کار باید از هیات موتورسواری استان صادر شود.
وی با بیان این‌که موتورهای سنگینی که اکنون نیزدر پیست موتوسواری یزد تردد دارند، فاقد مجوز هستند، اضافه می‌کند: باید ترتیبی داده شود که همه ‌کسانی که در پیست از موتورهای سنگین استفاده می‌کنند در ابتدای امر مجوزهای لازم را در مبادی مورد نظر دریافت کنند.
ترابی می‌گوید: همچنین لازم است که با ایجاد پارکینگی مناسب در حاشیه پیست، از تردد این موتوسیکلت‌ها در معابر شهر جلوگیری شود.

ترددهای حادثه‎‎ساز در معابر شهری
رئیس اداره قاچاق کالای استان ادامه می‌دهد: راکبان این موتورهای قاچاق، بیشتر جوانان مرفهی هستند که عشق موتور دارند و می‌توانند با پولی که برای خرید این موتورها پرداخت می‌کنند، خودروهای خوبی خریداری کنند.
وی ادامه می‎‎دهد: متاسفانه عشق به این مرکب مرگ، چشمان این جوانان را کور کرده است و حاضر به ریسک خرید این موتورهای قاچاق می‎‎شوند.
ترابی اضافه می‌کند: تردد قاچاقی این موتورها در ساعات شب و بعضا در معابر اصلی شهر به دلیل این‌که بسیاری از راکبان توانایی کنترل این موتورهای پرقدرت را ندارند و ترافیک شهر نیز مانعی بر سر راه این قدرت و سرعت محسوب می‌شود، اغلب حادثه آفرین بوده و حتی تلفات جانی در برداشته است.
وی به حادثه ای که به تازگی در پیست موتورسواری یزد رخ داد و 2 جوان یزدی را به کام مرگ فرو برد، اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به این‌که قدرت این موتورها بسیار بالاست ،کنترل آنها در سرعت بالا، بسیار سخت است و نیاز به تخصص دارد که متاسفانه اغلب علاقه‌مندان به موتورهای سنگین، این مهارت را ندارند.

جریمه‎‎های گزاف دارندگان موتورهای قاچاق
این مقام انتظامی در ادامه موتورهای سنگین را شامل موتورهای با قدرت بیشتر از250‌سی‌سی، 400‌سی‌سی، 750 سی‌سی و هزار سی‌سی اعلام می‌کند و می‌گوید: این موتورها اغلب بالای 50‌میلیون تومان قیمت دارند، اما زمانی که موتور قاچاقی توقیف می‌شود، مالک موظف است که 2‌برابر قیمت موتور را به عنوان جریمه به دولت پرداخت کند.
وی درباره سرانجام موتورهای توقیفی نیز می‌گوید: موتوسیکلت‌های توقیفی بعد از تشکیل پرونده و بعد از ارزش‌گذاری از سوی گمرک به سازمان فروش اموال تملیکی تحویل می‌شود و در مزایده به فروش می‌رسد.
وی تاکید می‎‎کند: البته خریدار این موتورها موظف است که ظرف 48 ساعت نسبت به اوراق کردن آنها اقدام کند و تنها توانایی فروش قطعات آن را دارد.

استفاده از موتورهای سنگین در جرائم
ترابی ادامه می‌دهد: از موتورهای سنگین برای انجام جرم از جمله سرقت‌های خشن و مسلحانه استفاده می‌شود و از آنجا که این موتورها قاچاق هستند، شناسنامه‏‏ای از مالک آنها در دسترس نیست بنابراین یافتن مالک آنها بسیار سخت خواهد بود.
وی درباره موارد مجاز استفاده از این موتورهای سنگین در شهر نیز می‌گوید: بر اساس دستور شورای امنیت ملی تنها برخی اداره‌ها و دستگاه‌ها مثل اداره اطلاعات و نیروی انتظامی‌ می‌توانند برای انجام ماموریت‌های خود و در صورت نیاز از این موتورها برای تردداستفاده کنند.
وی درباره برخورد با راکبان متخلف موتورهای سنگین در پیست موتوسواری استان که اغلب روزهای جمعه جولانگاه این مرکب‌های مرگبار است نیز می‌گوید: امکان برخورد با این تخلف از سوی پلیس وجود دارد اما ما تصمیم نداریم که در تمام ‌موارد برخورد پلیسی داشته باشیم و ایجاد ناامنی کنیم.

معاملات پنهانی با توافق طرفین
رئیس اتحادیه صنف موتوسیکلت فروشان یزد نیز درباره معامله موتورهای قاچاق می‌گوید: معامله این موتورها در موتوسیکلت فروشی‌ها صورت نمی‌گیرد، بلکه اغلب به صورت پنهانی با توافق طرفین انجام می‌شود.
«علیرضا حسنی» اضافه می‌کند: بیشتر کسانی که به استفاده از موتورهای سنگین علاقه‌مند هستند‏ جوانان پولدارند، چرا که موتور سنگین با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان در بازار وجود ندارد و بیشتر کسانی که متقاضی خرید این موتورها هستند، دغدغه‎‎ای برای تامین پول آن را ندارند.

 

انتهای پیام/ع

 



summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.