ID : 40163353
عضو هيات علمي دانشکده فيزيک دانشگاه يزد عنوان کرد؛

دستیابی به فناوري «تعليق مورد نياز در هايپرلوپ» برای اولین بار در کشور توسط نخبگان یزدی


مطهری، عضو هيات علمي دانشکده فيزيک دانشگاه يزد، از دستیابی پژوهشگران و نخبگان یزدی به فناوري تعليق مورد نياز در فناوری هایپرلوپ برای اولین بار در کشور خبر داد.

حمید مطهری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به اینکه شرکت فناور توسعه الماس فاطر متشکل از فيزيكدانان و مهندسين مستقر در دانشگاه يزد است، اظهار کرد: این شرکت  در 5 سال گذشته در زمینه رصد فناوري، و در دو سال گذشته در زمینه آزمايشگاهي و کسب فناوري هاي پايه اي هايپرلوپ به عنوان اولين شرکت فناور در اين حوزه رسما آغاز به کار کرده است.

وی افزود: پس از معرفی فناوري اوليه هایپرلوپ در سال 2013 توسط ايلان ماسک، پیشرفت سریع دانش‌های مرتبط با موضوع در جهان آغاز شده و این امید به طرز چشمگیری ایجاد شده که در سالهاي آينده اين وسيله نقليه فوق سريع بر روي زمين با سرعتي بيش از هواپيما به حرکت در آيد و تمامي شهرهاي جهان را به هم متصل کند. 

عضو هيات علمي دانشکده فيزيک دانشگاه يزد در زمینه گسترش و توسعه این فناوری در آینده تصریح کرد: به نظر مي‌رسد همانند شبکه‌هاي برق، شبکه‌هاي ريلي متداول، شبکه‌هاي آزاد راهي يا مترو، در آينده نه چندان دور اين فناوري نيز در سراسر دنيا گسترش خواهد يافت و کشورها از منافع آنها بهره‌مند خواهند شد و اهمیت نقش هایپرلوپ را در سیستم حمل و نقل جوامع مختلف را می توان با افزایش مطالعات و درک کامل فناوری‌های درگیر متوجه شد.

حمل و نقل با هایپرلوپ زمان تردد را به طور چشمگیری کاهش می دهد

مطهري با اشاره به مزاياي اين نوع حمل و نقل عنوان کرد: ايمني بالا (بدون يخ زدگي، بدون کاهش ديد و مشکلات غبار، بدون مشکلات ناشي از بارندگي و شرايط نامساعد جوي)، کاهش هزينه‌هاي مسافرت ناشي از كاهش مصرف انرژي و استفاده کامل از منابع الکتريکي به جاي سوختهاي فسيلي، کاهش شديد تخريب زيست محيطي در مقايسه با قطارهاي سريع السير يا احداث بزرگراهها، كمترين مصرف انرژي به دليل ماهيت و نوع روش حمل و نقل از جمله مزایای این روش است.

وی افزود: ايجاد ارزش افزوده دائمي اقتصادي، استراتژيك و فناوري به دليل تغييرات پيوسته فناوري‌هاي در گير و بهبود دائمي آنها، امکان رشد و توسعه دائمي، سودآوري مناسب و خدمات رساني، موتور محرک فناوري‌هاي متعدد ديگر (امکان کاهش دائمي هزينه ها، افزايش دايمي کارايي و کيفيت و توانمندي‌ها)، توسعه فناوري حمل و نقل سبز و ارزان قيمت آينده، اشتغال‌زايي بر پايه فناوري و دانش و همچنین تربيت نيروهاي تحصيلكرده و متخصص از دیگر مزایای این روش است که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

امکان سنجی پروژه هایپرلوپ در محور پرتردد مهریز- یزد - اردکان 

عضو هيات علمي دانشکده فيزيک دانشگاه يزد و مديرعامل شرکت فناور توسعه الماس فاطر با تاکید بر اهمیت نقش هایپرلوپ در حمل و نقل، بیان کرد: با مطالعه تمامی امکان سنجی‌های موجود در زمینه هایپرلوپ در دنیا، به شناخت مناسبي از فناوری‌های به کار گرفته شده، دانش مورد نیاز، شرایط محیطی مورد نیاز هایپرلوپ، نقاط ضعف و قوت، برآورد هزینه ساخت قطعات و نمونه‌های آزمایشی اولیه در جهان رسيده‌ايم.

مطهری تصریح کرد:  اين شرکت فناور قصد دارد پس از اتمام مرحله امكان سنجي در چند ماه آينده، پیاده‌سازی یک مجموعه کامل و آزمايشي در ایران را بررسی و فعاليتهاي آزمايشگاهي و فناوري هاي بدست آمده را توسعه داده و به مراحل پيشرفته تر تا رسيدن به محصول تجاري پاد نيز دست يابد و سپس به مرحله يک هايپرلوپ تجاري کامل ورود کند.

وی اظهار کرد: در همين راستا مذاکرات فشرده اي در سطح استاني و ملي صورت گرفته است و توافقات خوبي در اين حوزه در سطح استان يزد براي استقرار يک پروژه کلان ملی در حوزه فناورانه و دانش بنيان پيشرفته و بروز بين المللي صورت گرفته است و همچنین اين پروژه در مرحله امكان سنجي بر محور پرتردد مهريز-يزد-اردکان تمرکز خواهد نمود و در مرحله فناوري و آزمايشگاهي با تمرکز بر دانش و فناوري هاي مورد نياز به طور دائمي در حال کسب دانش و ایجاد فناوري هاي مورد نياز مي باشد. 

عضو هيات علمي دانشکده فيزيک دانشگاه يزد با اشاره به نیاز کشور در توسعه و پیشرفت سیستم حمل و نقل کشوری، گفت: اين طرح بدون نياز به آب و مواد اوليه مصرفي، بدون تخريب زيست محيطي يا مصرف منابع طبيعي، قادر به ايجاد تحول اساسي در جذب نخبگان و دانش آموختگان، ايجاد ارزش افزوده و تبديل علم به ثروت براي کشور، تسريع حمل و نقل، استقرار طرح فاخر ملي در يزد و ارتقا سطح علمي كشور و استان مي‌گردد.

رقابت کشورهای همسایه در دستیابی به فناوری هایپرلوپ

مطهری پيشرفت سريع و خيره کننده ساير کشورها در اين زمينه را قابل توجه خواند و عنوان کرد: پیشرفت خیره کننده سایر کشورها در این زمینه نبايد ناديده گرفته شود چرا که جا ماندن از اين قطار سريع تغيير فناوري موجب مي شود تا در سال‌هاي آتي با هزينه‌هاي بسيار گزاف هم نتوانيم به پاي رقبا و صاحبان اين فناوري برسيم و از اکنون بايد به سرعت، کشور ما نيز در اين زمينه ورود نمايد. 

وی افزود: به عنوان مثال کشور هندوستان با شرکت ويرجين هایپرلوپ وان برای ساخت اولین مسیر هایپرلوپ واقعي صنعتي و قابل بهره‌برداری آسیا به طول 148 کیلومتر با هدف اتصال دو شهر بمبئی به پونه و جابه جایی سالانه 150 میلیون مسافر، قرارداد منعقد نموده است و قصد دارد تا قبل از کشور امارات متحده عربي اين طرح را به نتيجه برساند؛ چرا که امارات قصد اتصال دبي به ابوظبي تا سال 2025 را دارد که با فناوري هايپرلوپ ظرف 12 دقيقه اين مسير طي خواهد شد و بهره برداري كامل اين خط هايپرلوپ تا سال 2030 پيش بيني شده است و در زمینه توسعه این فناوری، امارات قصد هزينه حداکثر يک ميليارد دلار در ده سال آینده براي اين طرح و کسب درآمد سالانه يک ميليارد دلار از محل گردشگري هايپرلوپ را دارد.

عضو هيات علمي دانشکده فيزيک دانشگاه يزد تلاش کشورهای همسایه برای دستیابی به این فناوری را قابل توجه دانست و بیان کرد: عربستان نیز طرح اتصال رياض-جده با هايپرلوپ را در يک قرارداد به شرکت آمريکايي واگذار کرد و پيش بيني کرده است که علاوه بر حمل و نقل فوق سريع و كاهش هزينه هاي سفر، 4 ميليارد دلار به توليد ناخالص داخلي عربستان با اين پروژه افزوده شود.

مطهری تصریح کرد: پژوهشگران و نخبگان اين شرکت علاوه بر دانش کامل خلاء مورد نياز و تجهيزات مورد نياز، اخيرا براي اولين بار در کشور به فناوري تعليق مورد نياز در هايپرلوپ نيز دست يافته اند و در صورت حمايت آمادگي صنعتي سازي  و توسعه سريع اين فناوري  در کشور را دارا هستند.

وی افزود: اين شرکت فناوری از هرگونه سرمايه گذاري خصوصي و دولتي در اين موضوع استقبال مي كند و علاقمندان می توانند با مراجعه به سايت http://www.fadiad.com با مدیران و مسئولان این شرکت در ارتباط باشند.

انتهای پیام/


 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.