ID : 9713111
عزت الله جامعی ندوشن؛

دیگر رغبتی به تولید فیلم های انقلابی ندارم/مسئولان تنها شعار حمایت از فیلم‌های مقاومت سر می‌دهند


کارگردان فیلم «فیلادلفی»: درباره حمایت از فیلم‌های انقلابی و ارزشی، شعارهای بسیاری از طرف مسئولان سینمایی سر داده می‌شود، اما وقتی به عمل می‌رسد هیچ نشانه‌ای از این حمایت‌ها دیده نمی‌شود. این اتفاق برای من در فیلم «فیلادلفی» به روشنی رخ داد.

به گزارش یزد رسا، عزت الله جامعی ندوشن، تهیه‌ کننده و بازیگر سینما، در گفت‌ وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با انتقاد از رویکرد شعاری مسئولان در حمایت از کارهای ارزشی اظهار کرد: درباره حمایت از فیلم‌های انقلابی و ارزشی، شعارهای بسیاری از طرف مسئولان سینمایی سر داده می‌شود، اما وقتی به عمل می‌رسد هیچ نشانه‌ای از این حمایت‌ها دیده نمی‌شود. این اتفاق برای من در فیلم «فیلادلفی» به روشنی رخ داد. در این کار که یک فیلم درباره مقاومت بود، من سراغ اکثر کسانی که شعار حمایت از این دست تولیدات را می‌دادند، رفتم، اما در عمل هیچ کمکی به من نشد.

 

وی افزود: کسانی که تنها شعار حمایت از فیلم‌های مقاومت را سر می‌دهند تنها در پی این هستند که زمان نمایش فیلم به تماشای آن بنشیند و دیگر کاری نداشته باشند که آن فیلم چگونه ساخته می‌شود! اگر حمایت‌های مرکز گسترش سینمای تجربی و تلاش‌هایی که من برای کار کردم، نبود، مطمئن باشید این فیلم هیچگاه تولید نمی‌شد. این وضعیت در حالی است که «فیلادلفی» در مقایسه با برخی کارهای مشابه از کمترین بودجه ممکن سود می‌برد. برای گفتن خرجی که برای این فیلم شد هم هیچ ابایی ندارم و باید بگویم کل پولی که خرج این کار شد 450 میلیون تومان بود که بخشی از آن هم بابت مالیات کم شد.

 

این مدرس سینما ادامه داد: این برخوردی که با من شد بسیار آزرده خاطرم کرد و همین عامل سبب شد، دیگر انگیزه لازم را برای کار کردن در این حوزه نداشته باشم، درصورتی که در همان زمان فیلمنامه‌ای تحت عنوان «شب منامه» در دستم بود که درباره بحرین بود و به بحث بیداری اسلامی می‌پرداخت، اما چگونه می‌توانستم طرف چنین کاری بروم؟ وقتی مسئولان سینمایی با فیلم «فیلادلفی» که در شهرک دفاع مقدس تولید شده بود، چنین برخوردی کردند، آیا می‌توانستم سراغ کاری بروم که باید بخش‌هایی از آن در خارج از کشور فیلمبرداری می‌شد؟!

 

وی در پاسخ به این سؤال که توجیه نهادها یا مراکزی که پیشنهاد ساخت کاریی چون «شب منامه» را رد کردند چه بوده؟ گفت: معمولا دلیل مشخصی آورده نمی‌شود، اما برای نمونه وقتی فیلمنامه را که مورد تایید وزارت ارشاد است و برای آن پروانه ساخت هم دریافت شده به آنها ارجاع می‌دهیم، از موضوع آن ایراد می‌گیرند یا این که می‌گویند تغییراتی باید در سناریو انجام شود؛ تغییراتی که اگر رخ ‌می‌داد، فیلمنامه انسجام خود را از دست می‌داد، اما به عقیده من دلیل اصلی آنجاست که ما در گروه آنها نیستیم، والا اگر از فیلمسازانی باشیم که به آنها نزدیک بودند به راحتی سرمایه برای ساخت در اختیارمان قرار می‌گرفت.

 

نقدها به «فیلادلفی» از روی آگاهی نبود

جامعی ندوشن درباره انتقاداتی که از کیفیت فیلم «فیلادلفی» شده هم چنین پاسخ داد: درباره کیفیت این فیلم نقدهایی را خواندم، اما کسانی که این انتقادات را انجام می‌دهند در ابتدا باید بدانند که بودجه‌ای که در اختیار من قرار گرفته تا چه اندازه بوده است. وقتی من به آنقدر پول نداشتم که بازیگر مد نظرم را انتخاب کنم چگونه می‌توانم در کارم از لوکیشن‌های بزرگ بهره ببرم. هر کدام از این کمبودها به نوعی بر روی کیفیت کار اثر می‌گذارد. آیا این محدودیت از سوی منتقدان دیده می‌شود؟

 

وی درباره اکران «فیلادلفی» هم چنین توضیح داد: این فیلم تنها در 8 سینما و به شکل تک سانس به نمایش درآمد، آیا این شکل از کار برای یک فیلم سینمایی فاجعه نیست؟ آیا این شکل از نمایش باعث می‌شود که کسی کار را ببیند؟ جدا از اکران وقتی من به حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نامه نوشتم که کاری کند تا فیلم در موسسه رسانه‌های تصویری به قیمت مناسبی خریداری شود تا به نوعی گوشه‎ای از سرمایه کار برگردد و بعد از چند ماه در جوابم گفتند که آنها قادر نیستند که فیلم مرا خریداری کنند! در صورتی که فیلم‌هایی از سوی آنان خریداری می‌شود که هیچ ربطی به موضوعات انقلابی ندارد.

 

این تهیه‌کننده در پایان اظهار کرد: وقتی این برخورد با فیلم من که موضوعی انقلابی دارد از سوی رئیس سازمان سینمایی می‌شود، این سوال برایم پیش می‌آید که وظیفه این مسئولان چیست؟ مگر آنها نباید از این دست آثار حمایت کنند؟ پس چه اتفاقی رخ داده که ما چنین رفتاری را مشاهد نمی‌کنیم؟ آیا فیلم «فیلادلفی» را مؤسسه قرن 21 که مرکزی خصوصی است باید خریداری کند؟
انتهای پیام/ ع ب




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.