ID : 5061493
آیت‌الله خاتمی:

رسالت حکومت دینی هموار کردن "جاده بهشت" برای مردم است


امام جمعه موقت تهران افزود: برگزاری مجلس گناه با پول بیت‌المال، کاری ضد فرهنگی است/ نگویید انتقاد نکنیم/ اینکه مردم در تمام عرصه‌ها آزاد باشند و حدود الهی را بشکنند مورد تائید نیست

به گزارش یزدرسا به نقل از «نسیم» مهمترین محورهای سخنان آیت‌الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه تهران بدین شرح است.
-پیام تجلیل مردم از امام(ره) در سالگرد بیست و پنجمین رحلت ایشان، بیعت با مکتب امام(ره) و جانشین امام(ره) است. مکتب امام مکتب مردم سالاری دینی است؛ شاید از انقلاب‌های بی نظیری که بدون مبارزه مسلحانه به سامان رسید انقلاب اسلامی ایران بود. امام برای رای مردم ارزش قائل بود و رای مردم را تشریفاتی نمی‌دانست، همانند رهبر معظم انقلاب که رای مردم را سرنوشت ساز می‌دید.
-مکتب امام مکتب نفرت از استکبار است. نفرتی که شما مردم از آمریکا دارید و تجلی آن در شعار مرگ بر آمریکا است، وامدار امام است. چه کسی آمریکا را  شیطان بزرگ نامید و با این تعبیر هیمنه آمریکا را در جهان شکست. پاسداری از این مکتب این است که این آرمان زنده بماند و تا آمریکا شیطنت می‌کند این شعار شعار انقلاب اسلامی است.
-مکتب امام مکتب ولایت فقیه بود. آنهایی در خط امام هستند که در خط ولایت باشند و این تفکیک ناپذیر است. مکتب امام مکتب مراقبت از نظام است و اگر این نباشد سرنوشت انقلاب سرنوشت انقلاب هایی چون مصر می‌شود.
-امروز رهبر معظم انقلاب ترجمان و مفسر خط سخن امام(ره) است.
-با توجه به اینکه نام امسال توسط رهبری اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است و رهبری گفته‌اند فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است؛ من براساس این معنا و به عنوان یک طلبه به صراحت می‌گویم که مجلس گناه کاری ضد فرهنگی است؛ چه میخواهد کنسرت موسیقی باشد یا هر عنوان دیگری. اینکه دختر و پسر را در مجلسی جمع بکنیم  و دخترها در آن مجلس با حجاب زننده و بزک کرده حاضر شوند و ما پول بیت المال را برای آنها خرج کنیم یک کار ضد فرهنگی است. نگویند انتقاد نکنیم؛ این لباس ما لباس امر به معرف و نهی از منکر است. اگر نمی‌توانید مجلس بدون گناه برگزار کنید خب اصلا مجلس و مراسمی را با پول بیت المال برگزار نکنید.
-کل ائمه جمعه در مسائل فرهنگی حساس هستند و موضع‌شان موضع رهبری است. موضع رهبری هم تقویت دولت ها بوده است ولی این به معنای ترک امر به معرف و نهی از منکر نیست چراکه مسئولان اعلام کرده‌اند که سینه‌ای گشاده برای شنیدن انتقاد را دارند. اگر نقد میشود به معنای مخالفت نیست.
-حساسیت ما هم فقط ذر مسائل فرهنگی نیست. اولین باری که فساد سه هزار میلیاردی اتفاق افتاد از همین تریبون انتقاد قاطع کردیم و از قوه قضائیه درخواست داشتیم که با مفاسد اقتصادی برخورد کند و امروز هم می‌گوییم قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی قاطعانه عمل کرد.
-گزینه ای امروز در جامعه مطرح شده است که میخواهم با صراحت آن را مطرح کنم؛ مسئول محترمی گفته است به زور شلاق نمیشود مردم را راهی بهشت کرد؛ این جمله سه معنا دارد؛ یک معنا را ما قبول داریم که مکتب ما مکتب منطق است و این نیست که با شلاق مردم را هدایت کرد چراکه در سیره پیغمبر میبینیم ایشان هم به زور شمشیر مردم را هدایت نمی‌کردند.
-ولی اگر این جمله را این طور معنا کنیم که مردم را آزاد بگذاریم که هرکاری می‌خواهند بکنند و در عرصه اخلاقی و سیاسی و اقتصادی واجتماعی آزاد باشند و حدود الهی را بشکنند و  امر به معرف نداشته باشیم مورد تائید هیچ کسی و هیچ مسئول نظام اسلامی نیست.
-معنای این حرف اگر این باشد که حتی ما موظف نیستیم جاده بهشت را هم صاف کنیم هم درست نیست چراکه رسالت و ماموریت حکومت دینی همین است؛ چطور در عرصه اقتصادی مسئولان می‌آیند مدیریت می‌کنند، این مدیریت درواقع همواره کردن جاده برای بهشت دنیای مردم است و بر همین ملاک حکومت وظیفه دارد جاده را برای بهشتی شدن اخروی مردم هم هموار کند.
-امروز بحث حجاب دغدغه قاطبه متدین است؛ مسئله حجاب از احکام قطعی اسلام است؛ همه فقها هم در معنای حجاب متفقند و می‌گویند حجاب این است که خود را بپوشانند و این موضوع زیرینای قرآنی دارد و به تعبیر فقها حجاب از ضروریات دین است؛ یعنی مثل واجبات است.
-امروز مسئله حجاب از یک حکم فرعی گذشته است؛ این دول غیر اسلامی هر موقع می‌خواهند لج کنند با مسلمانان، از با حجاب‌ها جریمه می‌گیرند مانند دولت فرانسه؛ این مسئله ای جزیی نیست و خانم‌ها باید توجه کنند که مسئله ای است که آبروی اسلام و تشیع در آن است.
-بد حجابی در کشور پیشینه دارد که به قره العین بهایی و رضا خان قلدر می‌رسد؛ خانم های شیعه حتما ترجیح می‌دهند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) تا پیشینه‌های ننگین بدحجابی.
-در رابطه با کل مفاسد از جمله بدحجابی، نسخه اما صادق(ع) هم کار فرهنگی و هم کار اجرایی است؛ خدا نمی‌پسندد کار فرهنگی باز باشد و کار اجرایی بسته باشد؛ در نظام یک قانون در رابطه با حجاب نوشته شده که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 86 است که بیش از 300 ماده دارد و برای 25 نهاد وظیفه تعیین کرده است. اجرای حجاب جز با اجرای این مصوبه راه دیگری ندارد که تاکنون اجرا نشده است؛ قوای سه گانه کشور بیایند بگویند مجری این قانون باید باید چه کسی باشد؟ این قانون همه جانبه است تا بتوانیم مشکل بی حجابی را کم کرد؛ امیدوارم بانوان جامعه ما حریم دین و حریم مردم را نگه دارند.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.