ID : 39097161
نابسامانی بازار میوه

مقصر گرانی های بازار میوه در یزد کیست؟


مغازه های میوه فروشی سطح شهر یزد فراوان از میوه است اما قدرت خرید مردم به قیمت های سرسام آور این روزهای میوه نمی رسد، واقعا چرا خرید میوه های پرمصرف زمستانی مثل سیب و پرتقال هم برای خانواده ها تقریبا دیگر غیرممکن شده است؟

به گزارش یزدرسا، مغازه های میوه فروشی سطح شهر یزد، این روزها خلوت ترین دوران کاری در چند سال اخیر خود را در حال پشت سر گذاشتن می باشند و در شرایطی که میوه ظاهرا به فراوانی در بازار وجود دارد اما قدرت خرید مردم به قیمت های سرسام آور آن نمی رسد ، دیگر حتی خرید میوه هایی مثل سیب وپرتقال نیز جز میوه های لوکس محسوب شده  که خانوارها قدرت خرید آن را ندارند.

پرتقال کیلویی 35هزارتومان ، سیب درختی کلیویی20هزارتومان، موز کیلویی65هزارتومان، خیارسبز کیلویی 15هزارو500تومان، پیاز کیلویی7هزارو200تومان و...تنها قیمت برخی از اقلام میوه وصیفی جات در سطح مغازه های استان یزد است که باعث شده اگر در بازار میوه و صیفی جات گشتی بزنید با صحنه های دردآوری روبه رو خواهید شد که نشان میدهد مردم با میوه هایی مثل سیب،پرتقال، نارنگی  وخیارسبزهم مانند موز و کیوی مدتی است خداحافظی کرده اند.

اما واقعا علت نابسامانی قیمت میوه در یزد چیست؟ این در حالی است که به نظر می رسد علت های این گرانی ها مسائل مشخصی است که میتوان با تدبیر آنها را برطرف کرده و  وبا نظارت دقیق بر قیمت گذاری،مانع از اعمال فشار به خانواده ها شد.

سرما زدگی

حسین مشرف رئیس اتحادیه میوه وتره بار استان یزد در گفتگو با یزدرسا با بیان اینکه حدود 60تا 70درصد خیارسبز مصرفی بازار میوه از گلخانه های یزد تامین می شود اظهار داشت: گلخانه داران یزدی وبرخی دیگر از استانهای همجوار محصولاتشان  دچار سرمازدگی شده است و به همین علت خیارسبز در بازار کم و قیمت آن افزایش یافته است.

این در حالی است که به علت کشت فراوان خیارسبز در گلخانه های یزد و کرمان اکثر اوقات عرضه این محصول بیش از نیاز بازار بوده وحال  اگر تعدادی از گلخانه های این محصول نیز دچار سرمازدگی شده باشند نباید خلل چندانی در نیاز بازار به وجود بیاید.

همچنین براساس صحبت های برخی از گلخانه داران یزدی در گفتگو با یزدرسا، سرمازدگی خاصی در زمینه محصول خیارسبز در سطح استان یزد مشاهده نشده است وسرمازدگی ربطی به گرانی خیارسبز ندارد.

در همین راستا می توان از صحبت های رئیس اتحادیه میوه وتره بار یزد وگزارش رسمی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد که سرمازدگی را محدود در 12گلخانه(با محصولات مختلف) ذکر کرده اند نتیجه گرفت که تولیدکنندگان یا واسطه ها از این فرصت استفاده و محصولات خود را بدون توجه به توان جامعه افزایش قیمت داده اند.

جذابیت سود حاصل از صادرات

یکی از میوه های پرمصرف زمستان پرتقال می باشد که قیمت آن در این روزها بسیار دست نیافتنی و در سطح مغازه های شهر تا کیلویی35هزارتومان نیز رسیده است اما در این زمینه نیز حسین مشرف رئیس اتحادیه میوه وتره بار استان یزد تصریح کرد: علت گرانی پرتقال علاوه بر سرمازدگی، صادرات بیش از حد آن توسط کشاورزان است که باعث شده قیمت این میوه افزایش یابد.

دشتی یکی از گلخانه داران یزدی نیز در گفتگو با یزدرسا با اعلام اینکه قیمت میوه ها به شدت متاثر از قیمت صادراتی این میوه ها می باشد اظهار داشت: در شرایطی که انباردارها و واسطه ها می توانند با قیمت بسیار بالاتری میوه خود را صادر کنند اگر مجبور به عرضه بخشی از محصول خود به بازار داخل شوند قیمت محصول را با در نظر گرفتن قیمت صادراتی آن میوه تعیین می کنند که این موضوع باعث افزایش قیمت میوه می شود.

به نظر می رسد به علت افزایش قیمت دلار، سود حاصل از صادرات برای کشاورزان جذاب تر شده و میوه هایی که به بازار عرضه می کنند نیز باقیمت صادراتی در بازار داخل عرضه می کنند.

در این میان باید مسئولین مربوطه مشخص کنند مبنای قیمت گذاری محصولات کشاورزی که اخیرا مجددا به وزارت کشاورزی منتقل شده است چیست؟ وچرا نظارت وبرخورد محسوسی در این زمینه مشاهده نمی شود؟

نقش واسطه ها در گرانی میوه

دلالان و واسطه ها را در هر گرانی و کمبودی در بازار می توان مشاهده کرد، از مسکن وسیمان تا سکه ومیوه و...این افراد به عنوان عوامل اصلی قیمت گذاری محصول مربوطه در سطح بازار عمل می کنند ، از فضای بازار ونیازمندی های بازار به خوبی آشنا بوده و منتظر فرصتی هستند تا قیمت های دلخواه خود را اعمال کنند.

اگر به لیست رسمی قیمت گذاری اتحادیه میوه وتره بار استان یزد نگاه کنیم به نکاتی جالبی مواجه میشویم از جمله اینکه بعضا یک روز قیمت برخی اقلام میوه به یکباره افزایش و فردا دوباره به قیمت قبلی خود برمیگردد، حال سوال اینجاست که واقعا در این یک روز چه اتفاقی به وقوع پیوسته که به افزایش قیمت آن محصول منجر شده و فردای آن روز چه اتفاقی به وقوع پیوسته که قیمت به نرخ قبلی خود بازگشته است؟ در این یک روز چه عواملی تاثیر داشته که قیمت افزایش یابفته است؟

در این زمینه رئیس اتحادیه میوه وتره بار استان یزد ابراز داشت: اکثر مغازه داران حاضر در اتحادیه میوه وتره بار یزد، حق العمل کار هستند به این شکل که قیمت را کشاورز مشخص و مغازه داران تنها فروشنده محصول با قیمت تعیین شده از سوی تولید کننده هستند ودر نهایت 7درصد از فروش سهم مغازه داران می باشد.

زارع خورمیزی یکی از کشاورزان در همین زمینه در گفتگو با یزد رسا با اعلام اینکه تعداد معدودی از کشاورزان، خود محصول را مستقیم عرضه میکنند ولی اکثرا به علت نداشتن انبار، مجبور به فروش محصول خود به انبارداران هستند که در حقیقت آنها قیمت میوه را طبق نظر خود مشخص و در شبکه عرضه خود به فروش می رسانند.

با توجه به صحبت های مطرح شده و اینکه قشر عظیمی از کشاورزان را افراد زحمت کش و مخلص و با صداقتی تشکیل داده اند تنها می توان اینگونه از صحبت های رئیس اتحادیه میوه وتره بار یزد  و کشاورزان ،نتیجه گیری کرد که واسطه ها و دلالان به صورت مستقیم محصول را از کشاورزان خریداری و با قیمت دلخواه به مغازه داران به فروش می رسانند که این موضوع نشان از این دارد که متاسفانه کمترین سود حاصل از قیمت های سرسام آور میوه به دست تولید کننده وکشاورزمیرسد و بیشترین سود در جیب دلالان است.

حال سوال این است که نقش اتحادیه میوه وتره بار و سازمان تعاون روستایی وهمچنین سازمان جهاد کشاورزی در این میان چیست که به راحتی واسطه ها میتوانند محصول کشاورز را به قیمت پائین خریداری ودر سایه عدم نظارت، به قیمت دلخواه به فروش برسانند؟

افزایش قیمت میوه در استانهای همجوار

استان کویری یزد برعکس تصور عوام در زمینه بسیاری از محصولات کشاورزی و گلخانه ای جز تولیدکنندگان عمده می باشد یکی از محصولاتی که قبلا هم در این گزارش ذکرشد خیارسبز می باشد که استان یزد دومین تولید کننده خیارسبز گلخانه ای کشور و اولین تولید کننده گوجه فرنگی گلخانه ای کشور می باشد ، در محصولات دیگر هم یزد جز تولید کنندگان عمده می باشد .

رئیس اتحادیه میوه وتره بار یزد با بیان اینکه 60تا70درصد خیارسبز مصرفی در بازار میوه کشور تولید استان یزد است تصریح کرد: اگر قیمت محصولاتی مثل خیارسبز که استان یزد قطب تولید آن است در داخل خود استان کمتر تعیین شود هیچ خیارسبزی در سطح استان باقی نمی ماند و تمام این محصولات به استانهای همجوار که قیمت بالاتری دارند ارسال می شود.

این موضوع نشان از آن دارد که بحث ایجاد ستاد تنظیم بازار منطقه ای که مدتی است از سوی مسئولین استان یزد وبه طور خاص استاندار در حال مطرح شدن است باید از سوی مسئولین کشوری جدی گرفته شود چرا که به نظر می رسد استانهای همجوار یزد علت بسیاری از گرانی های استان از جمله مرغ ومیوه هستند.

چرا که میوه جات در سطح بازار های استانهای همجوار بدون تامل وهماهنگی با مسئولین استان یزد تعیین می شود و همچنین در قیمت گذاری های خود به سطح درآمد و فشارهای اقتصادی این روزهای خانواده ها کمترین توجه صورت میگیرد که این موضوع باعث تاسف است.

 کاهش واردات برخی از میوه ها

موز یک از اقلام میوه ای است که اکثر حجم مصرفی آن وارداتی است و قیمت آن تاثیر غیر قابل انکاری با نرخ دلار دارد و در شرایط فعلی که هم نرخ دلار افزایش یافته و هم در زمینه واردات کشور با مشکلاتی مواجه است طبیعی است که میوه هایی مثل موز با افزایش قیمت مواجه باشد اما سوال این است: تا چه میزان افزایش قیمت؟

قیمت موز در چند روزاخیر از 40هزارتا70هزارتومان در سطح بازار میوه یزد نوسان داشته که این نوسان غیر منطقی و غیر طبیعی به نظر میرسد، مگر در فاصله دوسه روزه چه اتفاقی به وقوع پیوسته که باعث افزایش قیمت موز تا حدود10هزارتومان شده؟

مجددا سوالی که اینجا مطرح می شود تکراری بوده آن اینکه نظارت بر این قیمت گذاری کجاست؟

تغییر فصل برداشت

در زمینه گرانی های پیاز وسیب زمینی وسبزیجات به نظر می رسد که با توجه به اتمام فصل برداشت این محصولات در استانهای عمده تولید کننده این محصولات، یک کمبودی در بازار ایجاد شده وعلت گرانی این محصولات به این موضوع برمیگردد که باید منتظر ماند تا فصل برداشت جدید این محصولات شروع تا قیمت به تعادل برسد.

هرچند طبق صحبت هایی که قبلا مطرح شد، واسطه ها به علت آشنایی با بازار میوه به طور دقیق این بازه های زمانی را آگاه بوده وبا انبار کردن محصولات ، در این زمان سعی میکنند قیمت های خود را افزایش دهند که راهکار این موضوع ورود سازمان جهاد کشاورزی به ذخیره سازی محصولات می باشد تا نقش این واسطه ها را کاهش دهد.

اما همچنان سوال اساسی که وجود دارد  این است چرا این ذخیره سازی در سالهای اخیر و در زمان فراوانی این محصولات، به فکر نبوده اند تا این روند تکراری هرساله تکرار نشود؟

 

در پایان به نظر می رسد بازار میوه  ونابسامانی های قیمتی چندان پیچیده و گسترده نیست ومی توان به راحتی با شناسایی عوامل و واسطه ها و نظارت مناسب از نابسامانی این بازار جلوگیری به عمل آورد.

انتهای پیام/

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.