ID : 30436293
یک استاد نجارکار:

هنوز ارزش کاری که با ظرافت و احساس هنرمند ساخته شده برای مردم ناشناخته است


اروسی ساز اردکانی گفت: برای شهروندان هنوز ارزش کار دستی که با ظرافت و روح و احساس یک هنرمند ساخته شده است شناخته نشده است و تفاوتی بین درب های سنتی و ساخته شده توسط دستگاه قائل نمی شوند.

به گزارش یزدرسا به نقل از اردکان گویا؛ نجاری و ارسی سازی یکی از شغل هایی است که کمتر به آن توجه شده و نسل جوان رغبت کمتری برای ورود به این عرصه دارند و هنرمندان این عرصه نیز مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته و این باعث شده است تا کمتر کسی به این شغل تمایل داشته باشد.

استاد سید حسین میرحسینی یکی از نجاران اردکانی است که در راستای احیای صنایع دستی در این حوزه به ساخت پنجره های ارسی و طرح قدیم پرداخته است و با علاقه به کار خود ادامه می دهد.

این پنجره ها یادگاری از روزگاران قدیم و الهام گرفته  از طرح های اصیل اسلیمی است که در ساخت در، پنجره ها و بناهای قدیمی به کار رفته و اکنون دیگر متداول نیست و تنها در خانه های برجای مانده از قدیم دیده می شود، این دست ساخته های اصیل چوبی، در سرتاسر ایران زمین در شهرها و روستاهای قدیمی هنوز وجود دارد و با دستان هنرمند این استاد در اردکان جانی دوباره گرفته است.

این استاد نجارکار در خصوص شروع فعالیتش در این حرفه گفت: کار حرفه ای و هنرهای چوبی را از سال 1381 به صورت جدی آغاز کردم و نزد استادانی چون محمد رضایی و جلال میرجانی شاگردی کردم تا بتوانم بر ساخت این پنجره و درب های قدیمی مسلط شوم.

سید حسین میرحسینی افزود: به جز من که در اردکان به ساخت این درب و پنجره ها مشغول هستم، استاد احمد اصفهانی به این کار مشغول است و کسی جز من در شهر های همجوار به این هنر مشغول نیست.

وی در خصوص میزان استقبال مردم از این نوع هنر گفت: اردکان که روزی رنگ های اروسی ها و درب هایش همه را مجذوب می کرد دیگر کسی سراغ طرح های قدیمی را نمی گیرد و میلی برای به کار گیری این نوع پنجره در ساخت منازلش ندارند.

ارسی ساز اردکانی اظهار داشت:  اکثر سفارشات ما از محله چرخاب اردکان و از شهرهایی چون شیراز و تهران است، در این کار نیز شاگردان به دلیل کار زیاد و مزد کم رغبتی برای آموزش ندارند و کسی برای یادگیری به من مراجعه نمی کند.

وی در خصوص بهترین آثارش گفت: من در کارنامه خود خلق آثاری چون بزرگ ترین نرده ضلع شمالی فرهنگسرای خاتمی، دکوراسیون شهرداری در نمایشگاه بین المللی تهران، سازه های چوبی منزل سید علی نصیر، هتل ماهان کرمان و آثار در حال ساخت هتل آقازاده ابرکوه را دارم که به ساخت آنها افتخار می کنم.

نجار ارکانی در خصوص سختی های این کار گفت: این کار با چوب و تیغ الماس است که کار با آن دقت بالایی می خواهد و چندین بار دستانم با این تیغ زخمی شده و حتی به کلی جدا شده است اما هیچ گاه این سختی ها اراده ام را برای ادامه کار کم نکرد.

میر حسینی تاکید کرد: در پردازش ایده هایم از کارهای دانشجویان فرش استفاده کردم و با آنها همراه شدم و با شعار «ایده از شما، اجرا از ما» توانستم طرح ها و ایده های جدیدی به صفحه چوبی بنشانم که بازخورد خوبی به همراه داشت و حتی تعدادی از این آثار توسط خانواده های این دانشجویان خریداری شد.

وی تصریج کرد: توجه مسئولین به هنرهای در حال فراموشی هنوز به جایگاه شایسته خود نرسیده است و توجه بیشتر مسئولین را می طلبد.

نجار اردکانی علت اصلی رکود بازار اروسی ها و درب های سنتی را وجود درب های سی ان سی دانست و گفت: برای شهروندان هنوز ارزش کار دستی که با ظرافت و روح و احساس یک هنرمند ساخته شده است شناخته نشده است و تفاوتی بین درب های سنتی و ساخته شده توسط دستگاه قائل نمی شوند.

وی در پایان اظهار داشت: مسئولین با شناساندن ارزش های هنرهای دستی به مردم و استفاده از آنها در ادارت زمینه را برای خرید این آثار دستی فراهم کنند که این کار می تواند بزرگ ترین خدمت به فعالین عرصه صنایع دستی باشد.

انتهای پیام/ح.ا*ر




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.