ID : 12179031
چرا جلوی خودسری خودروسازان گرفته نمی شود؟!

وقتی اسب قیمت ها به افسار معاون اول اعتنا نمی کند!/پراید ۶۰۰ هزار تومان گران شد!


چند روز پس از آنکه معاون اول رئیس جمهور بخشنامه ممنوعیت قیمت‌ها را صادر کرد و برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب (نظیر اعتماد و...) به چهره‌سازی از وی پرداختند و مدعی شدند «جهانگیری افسار قیمت‌ها را در دست گرفت»! روند صعودی قیمت‌ها و به خصوص قیمت خودرو نشان داد که اسب رام نشدنی قیمت‌ها، چندان هم به افسار معاون اول اعتنایی نمی‌کند!

به گزارش یزد رسا، دولت یازدهم که بارها اعلام کرده بود «اقتصاد دستوری نیست» و با این شعار و بهانه، از زیر بار مهم و حیاتی تنظیم بازار شانه خالی کرده بود، با صدور بخشنامه‌های نمادین می‌کوشد با زیر پا گذاشتن حرف پیشین خود، از سرکشی بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند! اما ظاهراً بازار هم فهمیده که این قبیل بخشنامه‌ها فاقد پشتوانه اعتباری است و به همین دلیل راه خود را می‌رود؟!



در تازه‌ترین نمونه، رئیس شورای رقابت از افزایش دوباره قیمت خودرو خبر داد! و نشان داد که ظاهراً بخشنامه جهانگیری هنوز به خودروسازان ابلاغ نشده است! وی در گفت‌وگو با شرق از مجوز افزایش یک درصدی قیمت خودرو خبر داده و افزایش بیش از آن را به بعد از اعلام نرخ تورم موکول کرده است! وی گفت: قیمت خودرو تا پایان فروردین ماه و بعد از اعلام تورم از سوی بانک مرکزی مجدداً افزایش پیدا می‌کند. از این رو در صورتی که خودروسازان درخواستی برای افزایش قیمت‌ها دارند، باید منتظر باشند تا میزان تورم از سوی بانک مرکزی اعلام شود بعد از آن شورای رقابت باید بررسی و نتیجه را مشخص کند. شیوا همچنین معتقد است: در صورتی که شورای رقابت دستورالعمل مشخصی را برای قیمت خودرو مشخص نکند و تعیین قیمت برعهده خودروسازان یا وزارت صنعت یا... گذاشته شود هر کدام از این نهادها بنابر سلیقه خود قیمت را تعیین می‌کند و مجدداً آشفتگی در بازار به وجود خواهد آمد.

گفتنی است در ماه‌های اخیر مسئولان مختلف دولتی از کاهش بی‌سابقه نرخ تورم و عبور کشور از رکود اقتصادی خبر داده بودند و مدعی کاهش تورم تا زیر ۱۵ درصد و صفر شدن تورم در بهمن ماه شده بودند! معلوم نیست چرا علیرغم کاهش نرخ تورم، نرخ کالاهای مختلف افزایش پیدا می‌کند!؟



روزنامه اعتماد که پیش از این تیتر زده بود جهانگیری افسار قیمت‌ها را به دست گرفت، دیروز تیتر خود را پس گرفته و نوشت: معاون اول رئیس جمهور در حالی بخشنامه ممنوعیت افزایش قیمت کالا را به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذار ابلاغ کرد که دولت در همان روزهای نخست سال جاری اقدام به افزایش قیمت حمل و نقل عمومی آن هم به میزان ۲۰ درصد کرده بود. همچنین طبق مصوبات قانونی در آخرین ماه سال گذشته دولت یازدهم با افزایش قیمت گاز و برق و آب موافقت کرده و رسماً قیمت این کالاها را نیز افزایش داده است؛ موضوعی که هم اکنون محل اعتراض خیلی از فعالان و تولیدگران برای قیمت‌گذاری محصولات خود است...

 

جلوی خودسری خودروسازان گرفته شود 


خودروسازان بزرگ کشور به بهانه افزایش نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده و تاثیر آن بر نرخ بیمه شخص ثالث، عوارض گمرکی، هزینه‌های شماره‌گذاری و افزایش دستمزدها اقدام به افزایش یک درصدی نرخ خودرو کرده‌اند.

 

این افزایش قیمتی به نوعی دست‌گرمی و شروع کار برای افزایش‌های بعدی است چه آنکه به گفته دبیر انجمن خودروسازان، درخواست افزایش قیمت خودرو در سال جدید به زودی به شورای رقابت ارایه می‌شود! افزایش یک درصدی نرخ خودروها بدون اجازه شورای رقابت و هماهنگی با ستاد تنظیم بازار صورت گرفته است تا جایی که این شورا هیچ مصوبه‌ای برای افزایش نرخ خودرو حتی به میزان یک درصد در سال جدید نداشته است! خودروسازان معتقدند که هیچ‌گونه افزایشی در قیمت پایه محصولات خود انجام نداده‌اند و تنها هزینه‌های جانبی دولت در بودجه سال ۹۴ را اجرا کرده‌اند.


اقدام دو خودروساز بزرگ در حالی صورت گرفته که خودروسازان کوچک هم به تبعیت از بزرگترها! چه به صورت علنی یا غیرعلنی قیمت‌ها را بالا خواهند برد.
از آنجایی که معاون اول رییس‌جمهور چند روز پیش در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که هرگونه افزایش قیمت کالاها به هر نحوی بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار ممنوع است، این اقدام خودروسازان بزرگ زیرپا گذاشتن بخشنامه اخیر معاون اول رییس‌جمهور و عدم تبعیت و هماهنگی با دولت و ستاد تنظیم بازار و تصمیم‌گیری شورای رقابت است. 



خودروسازان کشور سال‌های سال است که با سوءاستفاده از فضای انحصاری تولید و فروش خودرو بر هر سازی که دلشان بخواهد می‌نوازند، از این رو لازم است دولت ضمن برخورد با چنین اقداماتی جلوی افزایش خودسرانه قیمت خودرو حتی به بهانه بالا رفتن هزینه‌ها را بگیرد تا حتی اگر افزایش قیمتی هم قرار است انجام شود در چارچوب قانون و با مصوبه ستاد تنظیم بازار و تصمیم شورای رقابت صورت گیرد تا جلوی افزایش خودسرانه قیمت‌ها گرفته شود و تمامی تصمیمات افزایش قیمتی براساس و در چارچوب قانون گرفته شود.

طی روزهای ابتدایی سال کاری جدید یعنی بعد از تعطیلات نوروز، این امیدواری در بازار خودرو ایجاد شده بود که قیمت‌ها کاهش یابد و همین مساله رکود بازار را تشدید کرد. در عین حال، خودروسازان نسبت به افزایش قیمت محصولات خود تحت عنوان افزایش مالیات بر ارزش افزوده اقدام کردند که این موضوع باعث افزایش قیمت برخی خودروها در بازار شده است.


در این شرایط این افزایش قیمت‌ها تاثیری بر وضعیت خرید و فروش خودرو در بازار نداشته و بازار همچنان با رکود روبرو است، اگر چه بازار هنوز وضعیت باثباتی ندارد و برای یک محصول قیمت‌های متفاوتی عنوان می‌شود. به گفته فعالان بازار البته بازار خودرو در فروردین و اردیبهشت هر سال با رکود همراه است زیرا اکثر خریدهای خودرو در بازار شب عید صورت گرفته و تقاضای جدید برای خرید کاهش می‌یابد.

یکی از فعالان بازار خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: خودروسازان قیمت خودرو را آنقدر افزایش داده‌اند که مردم توان خرید ندارند و بازار همچنان قفل است.

وی ادامه داد: چهار ماه است که وضعیت بازار خودرو بدتر از قبل شده و رکود سنگینی بر بازار حاکم است.

بر این اساس، قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار با افزایش ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی روبرو شده که هم‌اندازه با رشد قیمت کارخانه‌ای این محصولات است.

* رشد ۳۰۰ هزار تومانی قیمت پژو ۲۰۶



به این ترتیب، قیمت‌ هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی به ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت پژو ۲۰۶ صندوق‌دار مدل V۸ نیز با افزایش ۳۰۰ هزار تومانی به ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

پژو ۴۰۵ مدل اس‌ال‌ایکس نیز با رشد قیمت ۲۰۰ هزار تومانی، این روزها به قیمت ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. نوع دوگانه سوز این خودرو نیز بدون تغییر قیمت، ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

در مورد پژو پارس سال نیز باید به عرضه این محصول در بازار با قیمت ۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اشاره کنیم که تغییر چندانی نسبت به یک و نیم ماه پیش ندارد.

در عوض، پژو پارس دوگانه سوز نیز با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۳۹ میلیون تومان در بازار معامله می‌‌شود.

قیمت تندر ۹۰ دنده اتوماتیک ایران خودرو هنوز در بازار تغییری را تجربه نکرده و با وجود افزایش قیمت ۲.۵ میلیون تومانی این خودرو از سوی شرکت خودرو ساز، در بازار به قیمت ۵۵ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

قیمت رانا نیز با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و در مورد سمند نیز باید به افزایش یک میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار و عرضه آن به قیمت ۳۱ میلیون تومان اشاره کنیم.

ویتارا محصول شاسی بلند ایران خودرو نیز بدون تغییر قیمت با نرخ ۱۳۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌‌شود.

در مورد وانت باردو نیز باید به رشد ۶۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اشاره کنیم. تولید این خودرو در روزهای پایانی سال گذشته متوقف شد.

* پراید ۶۰۰ هزار تومان گران شد



در ارزیابی بازار محصولات سایپا نیز که طی روزهای اخیر افزایش ۲۰۰ هزار تا ۵.۵ میلیون تومانی قیمت را در کارخانه تجربه کرده‌اند باید به افزایش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت تیبا و عرضه آن به قیمت ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اشاره کنیم.

در عین حال قیمت سایپا ۱۳۱ مدل SE نیز از ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و سایپا ۱۳۲ مدل SE هم با افزایش قیمت ۶۰۰ هزار تومانی به قیمت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌‌شود.

در مقابل، سایپا ۱۱۱ مدل SE بدون تغییر به قیمت ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

پارس تندر نیز بدون تغییر قیمت با نرخ ۴۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. قیمت سراتو دنده اتوماتیک بدون تغییر حدود ۹۴ میلیون تومان است و نوع دنده‌ای این خودرو نیز با افزایش قیمت یک میلیون تومانی، به قیمت ۷۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

قیمت تیانا با افزایش ۵ میلیون تومانی به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده و مگان نیز با رشد قیمت ۱۵ میلیون تومانی به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌‌شود.

قیمت وانت نیسان نیز با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی به ۲۴ میلیون تومان رسیده و وانت دو کابین ریچ نیز بدون تغییر قیمت حدود ۶۶ میلیون تومان به متقاضیان عرضه می‌‌شود.

* رشد قیمت تازه واردهای خارجی‌

در مورد قیمت خودروهای خارجی نیز باید به افزایش ۱۰ میلیون تومانی پرادو ۴در و عرضه آن به قیمت ۳۹۰ میلیون تومان در بازار اشاره کنیم.

قیمت کمری هم با افزایش ۲ میلیون تومانی به ۱۸۲ میلیون تومان رسیده و سراتو ۲۰۱۵ وارداتی به قیمت ۱۲۳ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که نسبت به مدل ۲۰۱۴ آن رشد ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

قیمت اپتیما مدل ۲۰۱۵ نیز در بازار ۱۶۳ میلیون تومان و اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ نیز ۱۶۱ میلیون تومان تعیین شده است. سورنتو مدل ۲۰۱۵ هم به قیمت ۲۴۰ میلیون تومان و لکسوس RX۳۵۰ به قیمت ۵۹۰ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

قیمت بنز C۲۰۰ در بازار به ۲۹۵ میلیون تومان و بنز E۲۰۰ به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.

هیوندایی I۲۰ در بازار به قیمت ۸۸ میلیون تومان و سوناتا مدل ۲۰۱۵ نیز ۱۷۲ میلیون تومان معامله می‌شوند.

این تغییرات قیمت در بازار خودرو در شرایطی اتفاق افتاده که خریداران همچنان منتظر کاهش قیمت خودرو هستند تا بتوانند متناسب با توان مالی خود برای خرید اقدام کنند.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.