کاهش ۸۷ درصدی استقبال راننده متقاضی سرویس مدرسه در یزد/ نرخ سرویس مدارس متناسب با شرایط اقتصادی نیست
مهدی فعالی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد پیشنهاد افزایش نرخ سرویس مدارس بر حسب هزینهها انجام گرفته بود، گفت: پیشنهاد افزایش ۷۰ درصدی نرخ سرویس مدارس یزد از سوی سازمان حملونقل شهرداری یزد براساس هزینههای مترتب بر سرویس مدارس که در دستورالعمل ابلاغ شده از سوی وزارت کشور مشخص شده است، انجام گرفته بود.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد افزود: برای نرخ سرویس مدرسه هزینههای خودرو و حقوق راننده مطرح است، از این جهت که افزایش دو برابری قیمت خودرو در سالهای اخیر به این معنی است که فردی که برای ارائه سرویس مدرسه اقدام میکند سرمایهگذاری دو برابری در این زمینه انجام میدهد.
فعالی ادامه داد: به غیر از سوخت، که تغییر قیمتی نداشته است برخی لوازم مصرفی خودرو از جمله لاستیک، روغن ماشین و ... از سال گذشته با افزایش قیمت حتی تا بیش از دو برابری روبرو بوده است و از طرفی باید به حقوق راننده نیز که امسال با افزایش ۵۷ درصدی مواجه بوده است، توجه شود چرا که باید جذابیتی وجود داشته باشد تا فردی، خودرو شخصی خود را در حوزه ارائه سرویس مدرسه به کار گیرد.
وی اضافه کرد: تمام هزینههای خودرو و حقوق راننده در پیشنهاد افزایش نرخ سرویس مدارس در سال جاری لحاظ شد و بهتناسب زمانی که سرویس مدرسه باید سرویسدهی انجام دهد سازمان حملونقل شهرداری به افزایش نرخی بالاتر از ۷۰ درصد رسید که با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی شهروندان، پیشنهاد افزایش ۷۰ درصدی را مطرح کرد.
وی با اشاره به تصویب ۳۵ تا ۴۰ درصدی نرخ سرویس مدارس شهر یزد در شورای شهر یزد، گفت: شورای شهر یزد پیشنهاد سازمان حملونقل شهری را به ۳۵ درصد کاهش داده است که پس از این باید در کمیته تطبیق فرمانداری به تائید برسد با این حال باید توجه داشت برای اینکه بتوانیم بازار سرویس مدرسه را پابرجا نگه داریم باید جذابیت و درآمد قابل قبولی به دنبال داشته باشد.
فعالی تصریح کرد: سرویس مدرسه یک خودرو شهری نیست که بتوان روی آن اعمال نفوذ داشته باشیم و بتوانیم بالاجبار شخصی را مجبور به سرویسدهی کنیم و چنانچه درآمد شخصی که برای سرویسدهی مدارس اقدام میکند نتواند هزینههای مترتب بر آن را پوشش دهد از این کار منصرف میشود و از ورود به این بازار خودداری میکند.
وی با بیان اینکه وظیفه سازمان حملونقل شهری تأمین سرویس مدرسه نیست، افزود: این مهم بر عهده آموزشوپرورش است و تنها صدور مجوز سرویس مدرسه و نظارت بر آن به عهده سازمان حملونقل شهری است اما با توجه به تجارب و جایگاه این سازمان پیشبینی میشود استقبالی از سوی مردم برای ارائه سرویس مدرسه صورت نگیرد و شهر با مشکل ترافیکی در زمان بازگشایی مدارس مواجه شود.
رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد با بیان اینکه ۲۰ شرکت حملونقل طرف قرارداد آموزش و پرورش برای ارائه سرویس مدرسه هستند، گفت: در سال ۹۸ تقریباً دو هزار و ۳۰۰ خودرو سواری شخصی به عنوان سرویس مدرسه فعالیت میکردند اما با بازگشایی مدارس در سهماهه پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، حداکثر ۳۰۰ متقاضی ثبتنام برای سرویس مدرسه داشتیم که با کاهش ۸۷ درصدی در این زمینه مواجه بودیم.
انتهای پیام/