کسب ۱۱۵میلیون دلار از گردشگری خارجیها/ ارزآوری کل ۶۱۰میلیون دلار
به گزارش یزدرسا، بعد از آنکه بافت تاریخی یزد به ثبت جهانی رسید این امید در میان مردم قوت بیشتری گرفت که از ناحیه ارزآوری گردشگران خارجی، یزد میتواند به جایگاه اقتصادی مطلوبی در سطح کشور دست بیابد.
گردشگری به عنوان یک صنعت سبز نقش مؤثری در جوامع امروزی ایفا میکند تا اقتصاد جوامع پویا و توسعه یافته باقی بماند و گردشگران خارجی در این حوزه میتوانند نقش موثرتری ایفا کنند.
گردشگران خارجی از ناحیه ارزآوری به اقتصاد کشور مقصد کمک شایانی کرده و نه تنها موجب پویایی اقتصاد میشوند بلکه نسبت به معرفی ظرفیتهای فرهنگی و میراثی هر کشور نیز به مانند سفیرانی مؤثر نقش ایفا میکنند.
ضرورت انجام اقدامات جدیتر در حوزه سرمایه گذاری خارجی
دیگر پایههای اقتصاد هر جامعه سرمایه گذاریهای خارجی در حوزههای مختلف قلمداد میشود که در این خصوص استان یزد توانسته با جذب سرمایه گذاران خارجی گامهای مؤثری بر دارد هر چند که به گفته کارشناسان قدمهای بزرگتری باید در این زمینه برداشته شود تا حوزه سرمایه گذاری خارجی به سطح مطلوب برسد.
صادرات غیرنفتی نیز نه تنها موجب ارزآوری کلانی برای هر کشور میشود بلکه نسبت به خروج کشور مبدأ از اقتصاد تک محصولی نیز مؤثر خواهد بود.
در استان یزد نیز در حوزه صادرات غیرنفتی با ۴۶۵ میلیون دلار پایههای توجه به صادرات غیرنفتی گذاشته شده هر چند که به نظر میرسد در این خصوص باید همچنان سرمایه گذاریهای جدی تری برای تولیدات بخشهای مختلف صنعتی، فناورانه و … انجام داد.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در استان یزد در سه حوزه صادرات از گمرک، گردشگری و سرمایه گذاری خارجی، ارزآوری برای استان یزد انجام میشود.
۴۶۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی یزد در سال گذشته
محمد دهقان منشادی اظهار داشت: بخشی از صادرات استان یزد از گمرک استان انجام میشود که رقم اعلام شده در سال ۹۷ حدود ۴۶۵ میلیون دلار بوده است.
وی افزود: البته این همه رقم صادرات استان یزد نیست زیرا برخی محصولات استان از جمله خیار سبز، گوجه فرهنگی و دیگر محصولات گلخانهای که اتفاقاً سهم مهمی در صارات استان دارند، از گمرکات استانهای شمالی و غربی به خارج از کشور صادر میشود که رقم صادرات آن در آمار گمرک یزد آورده نمیشود.
وی عنوان کرد: البته رقمی که از سوی گمرک برای برخی محصولات اعلام میشود، حداقل نرخ تعریف شده در بازار است و ممکن است صادر کننده بتواند تا ۵۰ درصد بیشتر، محصول خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند.
دهقان منشادی بیان کرد: یکی از بخشهایی که توانسته در حوزه ارزآوری طی سالهای اخیر موفقتر از قبل عمل کند، حوزه گردشگری است به نحوی که در سال گذشته ۱۱۵ میلیون دلار از این بابت نصیب استان یزد شده است.
ورود ۱۰۸ هزار گردشگر خارجی به استان یزد
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰۸ هزار گردشگر خارجی وارد استان یزد شده اند که اگر هر گردشگر به طور متوسط هزار دلار در استان هزینه کرده باشد، میزان ارزآوری در این حوزه بالغ بر ۱۱۵ میلیون دلار است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از بخشهایی که ارزآوری نسبتاً قابل توجهی برای استان یزد داشته است، حوزه سرمایه گذاری خارجی است به نحوی که خارجیها سال گذشته ۳۰ میلیون دلار در استان یزد سرمایه گذاری کرده اند.
دهقان منشادی یادآور شد: عمده این سرمایه گذاری ها در حوزه احداث نیروگاه خورشیدی با توجه به شرایط اقلیمی استان یزد است.
برآوردهای انجام شده از میزان ارزآوری سال گذشته یزد ۶۱۰ میلیون دلار است
وی اظهار داشت: برآورد ما از میزان ارزآوری سال گذشته در استان یزد در این سه حوزه در مجموع ۶۱۰ میلیون دلار است.
در این رهگذر یکی از اساسیترین اشکالات موجود ورود ارز ناشی از فروش کالاهای ایرانی در کشورهای خارجی به کشور است که در این خصوص فعالان اقتصادی اعتقاد دارند کالاهایی را که در بیرون از مرزها به فروش میرسانند، به سختی میتوانند ارز حاصل از آن را به ایران بازگردانند.
موضوعی که دهقان منشادی اعتقاد دارد بازگشت ارز حاصل از صادرات به روشهای مختلفی امکان پذیر است و تنها به این موضوع محدود نمیشود.
وی گفت: برای بازگشت ارز دستورالعمل داریم به نحوی که ارز حاصل از صادرات به روشهای مختلفی وارد کشور میشود به عنوان نمونه، صادرکننده میتواند با درآمد ارزی خود مواد اولیه وارد کرده یا بدهیهای ارزی خود را پرداخت کند.
یزد در ابتدای مسیر توسعه گردشگری
در عین حال باید در نظر داشت که در برههای که بسیاری از کشورها تنها با پایه گردشگری خارجی اقتصاد خود را توسعه داده اند، استان یزد با داشتن ظرفیتهای بی بدیل میراثی، فرهنگی و … شرایط بالقوه خوبی برای رشد اقتصادی ناشی از گردشگری خارجی دارد اما فعلاً در ابتدای این مسیر قرار دارد.
برخورداری از بافت تاریخی جهانی، فرصتی است برای معرفی هر چه بهتر داشتههای فرهنگی و میراثی این شهر و جذب گردشگرانی که میتوانند با خود ارزآوری چشمگیری داشته باشند.
در این خصوص باید به طور حتم چشم انداز مشخصی تعریف کرد که در آن، جوامع هدف، نحوه جذب گردشگر و چگونگی معرفی داشتههای میراثی و گردشگری یزد تعریف و پیش بینی شده باشد.
مهر