گلایه رانندگانیزدی ازپرداخت کمیسیون غیرقانونی و هراس از طرح شکایت/ شماره پاسخگویی به شکایات
به گزارش یزد رسا، دریافت حق کمیسیونهای غیرقانونی از رانندگان حمل و نقل بار در استان، باعث گلایه تعدادی از رانندگان و تماس آنها با دفتر روزنامه همشهری یزد شد؛ حال آنکه به گفته یکی از مسئولان سازمان حمل و نقل و پایانه یزد، بسیاری از همین رانندگان در مسیر رسیدگی به شکایت از شرکت رضایت میدهند و از پیگیری حقوق خود صرف نظر میکنند.
همشهری نوشت: شرکتهای حمل و نقل، متولیان اصلی مدیریت حمل و نقل بار در استان هستند و با همکاری رانندگان در این حوزه، نسبت به جابهجایی ایمن، سریع و مناسب بارها از مبدا استان به سایر نقاط کشور و برعکس فعالیت میکنند.
رانندگان همکار با شرکتهای حمل ونقل نیز درازای این مدیریت و ساماندهی باید درصدی را بهعنوان حق کمیسیون بار به شرکتها پرداخت کنند ولی تجاوز از مبلغ مصوب حق کمیسیون، تعدادی از رانندگان یزدی را گلهمند کرده است.
هراس رانندگان از طرح شکایت
یکی از رانندگان حمل و نقل بار در استان میگوید: به ازای باری که برای جابهجایی آن 2میلیون تومان کرایه به راننده پرداخت میشود، شرکت باربری از ما تقاضای 800 هزار تومان حقکمیسیون دارد و با این حساب، دیگر چیزی برای راننده باقی نمیماند.
وی با تاکید بر اینکه تمام سختی و خطرات جابجایی بار بر دوش راننده است، ادامه میدهد: شرکتهای حمل و نقل هنگام سوانح از رانندگان حمایتی نمیکنند اما زمانی که حرف از کمیسیون میشود، حتی بیشتر از حق خود را نیز مطالبه میکنند.
وی اضافه میکند: متاسفانه رانندگان به دلیل نیازی که به همکاری با این شرکتها دارند، بسیاری از مواقع از حقوق خود صرفنظر میکنند زیرا از اینکه همین تعداد سرویس حمل بار را نیز از دست بدهند، در هراس هستند.
ضعف نظارتی بر عملکرد شرکتهای باربری
یکی دیگر از رانندگان کامیون در یزد میگوید: نظارت سازمان حمل ونقل و پایانهها بر عملکرد شرکتهای باربری ضعیف است.
وی عقیده دارد همه شرکتهای باربری باید در پایانه حمل بار متمرکز شوند تا نظارت دقیقتری بر آنها به عمل آید، چرا که در غیر این صورت نظارت بر آنها دچار چالش میشود و رانندگان باید تاوان این سوءنظارت را بپردازند. این راننده باسابقه با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکتهای باربری بیشتر از نرخ مصوب، از رانندگان حق کمیسیون میگیرند، این را نتیجه مدیریت نادرست سازمان حمل و نقل و نبود نظارت اصولی بر عملکرد این شرکتها میداند و خواستار تقویت اهرمهای نظارتی در این باره است.
دریافت قانونی 8 تا 10 درصدی حق کمیسیون
اما کارشناس حقوقی سازمان حمل و نقل و پایانههای استان عقیده دارد که تداوم این مشکلات بین رانندگان و شرکتهای حمل و نقل ناشی از نبود پیگیری جدی این مشکلات از سوی رانندگان است.
به گفته «سیدمحمد طباطبایی» تمام رانندگان در مراحل رسیدگی به شکایت از شرکتهای باربری در کمیسیون رسیدگی به تخلفات، از شکایت خود صرفنظر میکنند و کار به مرحله برخورد با شرکت خاطی نیز نمیرسد.
وی ادامه میدهد: بعد از طرح شکایت از سوی رانندگان، بلافاصله با دعوت از طرفین، به شکایت رسیدگی میشود اما با توجه به اینکه در صورت اثبات شکایت، شرکت باربری تعطیل میشود، بسیاری از شرکتها، رانندهها را متقاعد میکنند که از شکایت خود صرف نظر کنند. این کارشناس میگوید: بر اساس قانون شرکتهایی که در پایانه بار مستقر هستند، 8 درصد و شرکتهای خارج از پایانه نیز 10 درصد مشمول دریافت حق کمیسیون از هزینه جابهجایی بار هستند.
پاسخگویی شبانه روزی به شکایات رانندگان
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای یزد با اشاره به نظارت دقیق سازمان حمل و نقل و پایانههای استان یزد بر عملکرد شرکتهای باربری، گفت: حق کمیسیون قانونی براساس نوع بارگیری و مسیر حمل بار در تمام شرکتهای باربری استان به صورت بنر نصب شده است.
«محمدرضا بشیری» میگوید: همچنین در زیر بنر اطلاعرسانی، شماره تلفن همراه نماینده سازمان حمل و نقل استان که به صورت شبانهروزی پاسخگوی شکایات رانندگان است، درج شده است. وی ادامه میدهد: یکی از مستندات مورد نیاز برای رسیدگی به گلایه رانندگان، شکایت آنهاست که معمولا به سازمان حمل ونقل و پایانههای استان ارائه نمیشود.
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان اضافه میکند: سامانه پیامکی 3000141 و شماره تماسهای 7و37245256 نیز برای دریافت شکایات رانندگان از تخلف شرکتهای باربری آماده پاسخگویی و ثبت شکایتهاست.
بشیری میافزاید: در برخی از مواقع، بعد از بررسی عملکرد شرکتهای باربری مشخص میشود که راننده بهانهگیری کرده و زمانی که چند حقکمیسیون را یکجا پرداخت کرده، طرح شکایت کرده است؛ به این معنا که مبلغ پرداختشده برای یکبار پرداخت کمیسیون نبوده است.
وی ادامه میدهد: در مواقعی نیز راننده و شرکت با تبانی، هزینه جابهجایی بار را بیشتر دریافت میکنند و شرکت نیز کمیسیون بیشتری از راننده مطالبه میکند و در این مواقع چون راننده نیز تخلف کرده است، اصلا طرح شکایت نمیکند و مشکل خود را از طریق مبادی غیررسمی اعلام میکند. این مسئول میگوید: سازمان حمل و نقل و پایانههای استان آمادگی کامل برای برخورد با شرکتهای متخلف در حوزه حمل بار و همچنین رانندگان متخلف دارد و هر شکایتی که مطرح شود بلافاصله رسیدگی خواهد شد.
فعالیت 170 شرکت حمل و نقل بار در استان
مدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان میگوید: 170 شرکت حمل و نقل بار در استان یزد فعالیت میکنند که تحت نظارت سازمان حمل و نقل و پایانههای استان یزد در پایانه و خارج از پایانه مستقر هستند. «محمدرضا بشیری» اظهار میکند: این شرکتها برای حمل بار در بارگیریهای مختلف با ماشینهای سنگین شامل تریلر، 10 چرخ، 6 چرخ، 911 و خاور، نرخهای مصوبی را از مشتریان دریافت میکنند. وی با بیان اینکه نرخ جابهجایی بار در کشور تا پایان سال تغییری نخواهد کرد، میگوید: به عنوان مثال برای جابهجایی بار به مقصد شهر تهران برای ماشین تریلر 957 هزار تومان، برای ماشین 10 چرخ 752 هزار تومان، برای ماشین 6 چرخ 570 هزار تومان، برای ماشین 911، 414 هزار تومان و برای ماشین خاور 317 هزار تومان از مشتری دریافت میشود.
انتهای پیام/ع
Related Assets:
-
ماهیانه 2500 حلقه لاستیک کامیون در یزد توزیع میشود
-
بی احتیاطی، جان راننده ای را در بافق گرفت
-
جاده هرات-یزد توجه ویژه مسئولین را می طلبد/ بی کیفیتی جاده و گرانی لاستیک دغدغه رانندگان این مسیر
-
جریمه و نمره منفی رانندگان خاطی توسط پلیس مدارس
-
تبانی گاراژداران با دلالان و روزگار سخت رانندگان یزدی/انجمن صنفی رانندگان و سازمان حمل و نقل یزد در خواب غفلت!
-
رشدقارچ گونه شرکتهایی که زیرنظر سازمان حمل ونقل استان فعالیت غیرقانونی دارند/مدیریتی که باید باشد ولی نیست