۱۰میلیون دلار هزینه تبلیغات فیلم ضد ایرانی «آرگو» طی چند هفته اخیر
به گزارش یزد رسا، روزنامه «لسآنجلس تایمز» تخمین زده است که کمپانی «برادران وارنر»، سازنده فیلم ضد ایرانی «آرگو» و کمپانی «والت دیزنی»، توزیعکننده فیلم «لینکلن»، طی هفتههای اخیر، هر کدام به طور جداگانه مبلغ 10 میلیون دلار صرف تبلیغات فیلمشان کردهاند، چیزی دو برابر آنچه که در سال گذشته برای فیلمهایشان هزینه کردهاند.
یکی از دلایل پرداخت چنین هزینههای هنگفتی به گفته رسانههای غربی رقابتهای بسیار تنگاتنگی است که وجود دارد؛ «لینکلن» محبوبیت بسیار زیادی دارد و «آرگو» اکثر جوایز پیش از اسکار را درو کرده است و هماکنون «لینکلن» در مبارزه سختی است برای آنکه حقش را باز پس گیرد.
دلیل دیگر چنین هزینههای هنگفتی، پشت صحنه دو کمپانی «برادران وارنر» و «والت دیزنی» است که مدت زمان زیادی است که برای غلبه بر یکدیگر، متحمل هزینههایی مافوق تصور میشوند.
در حالیکه هزینه زیادی صرف تبلیغ دو فیلم «هنرمند» و «گنجه درد»، دو برنده سالهای اخیر اسکار نشده ولی به نظر میرسد که «دیزنی» و «برادران وارنر» خود را از این قاعده مستثنی دانسته و برای پیروزی دست به هر کاری میزنند.
حال این سؤال مطرح است که این هزینهها صرف چه نوع تبلیغاتی شده است؟ به عنوان مثال در تلویزیون بازار لسآنجلس سازندگان هر کدام از فیلمهای «لینکلن» و «آرگو» به طور جداگانه در برنامههایی با مدت زمان بیش از 30 دقیقه علاوه بر نشان دادن پشتصحنههای فیلمهایشان، از زبان منتقدان به تعریف و تمجید از این فیلمها پرداختند.
هر دو استودیو همچنین تمام نشریهها و روزنامههای هالیوود را در تبلیغات پرزرق و برق خود غرق کردند.
در گزارشی که در بسیاری از نشریههای سینمایی آمریکا منتشر شد، فاش شده بود که تنها چاپ عکس هر کدام از این فیلمها بر جلد نشریه سینمایی «ورایتی» بالای 80 هزار دلار هزینه داشته است.
همچنین هزینههای گزافی صرف نصب پوسترهایی تبلیغاتی بر ساختمانها (تبلیغات خیابانی) و بیلبوردهای شهری بالاخص در شهر لسآنجلس شده است که در براساس گزارشهای منتشر شده هزینه هر تبلیغ خیابانی حدود 200 هزار دلار برآورد شده است.
در این میان پخش نسخههای دیویدی فیلم با امضاء کارگردان و همچنین نامه تشکر «بن افلک» و «استیون اسپیلبرگ» برای حامیانشان در صنعت سینمای هالیوود از دیگر راهکارهای تبلیغاتی این دو فیلم بوده است.
البته برخی اوقات نیز شانس با این دو فیلم همراه بوده و شرایطی پیش میآمد که بدون آنکه هزینهای بر سازندگان فیلمها تحمیل شود، برای آنها تبلیغ میشد، آنچنانکه «بیل کلینتون» فیلم «لینکلن» را در مراسم گلدن گلوب معرفی کرد و از سازندگان آن تقدیر کرد و یا آنکه «جیمی کارتر» تا چند ماه در جاهای مختلف در مدح فیلم ضد ایرانی «آرگو» سخن میگفت.
به نظر میرسد که حادثه فرار دیپلماتهای آمریکایی از ایران یکی از تنها چند حادثه محدود خوشایندی که طی ریاستجمهوری «جیمی کارتر» به وقوع پیوسته است.
البته در این دوره از رقابتهای اسکار فیلمهای دیگری نیز بودهاند که دست به تبلیغات وسیع زدهاند، فیلم «کتاب بارقه امید»، نیمساعت در تلویزیون محل برنامه اختصاصی پخش میکند و کمپانی فوکس قرن بیستم نیز در جایی اعلام میکند هیچگاه تا این اندازه که امسال برای تبلیغ فیلم «زندگی پی» هزینه کرده است، متحمل هزینه نشده است.
این در حالی است که سازندگان فیل «درندگان حیات وحشی جنوب» تنها 1 میلیون و 300 هزار دلار هزینه تبلیغات داشته است، چیزی حدود 1 دهم آنچه که صرف تبلیغات هر یک از فیلمهای «آرگو» و «لینکلن» شده است.
به هر حال برای دانستن نتایج هشتاد و پنجمین دوره از جوایز اسکار باید 4 روز دیگر منتظر ماند، و به نظر میرسد، از آنجاییکه تاریخ شمارش آراء روز گذشته به پایان رسیده، در این چند روز باقی مانده، تبلیغات به هر قیمتی هم، دیگر فایدهای نداشته باشد.
منبع: فارس