Return to Full Page

ID : 23728788
رییس هیئت فهادان یزد:

هیئت فهادان از دوران پهلوی میزبان عزاداران یزدی است


رییس هیئت امنای هیئت فهادان گفت: در اوایل دوره پهلوی اول بخاطر ممنوع بودن عزاداری، برگزاری برنامه‌های این هیئت در خفا انجام می‌شده است؛ اما نزدیک 70 سال است که سینه زنی در این هیئت به رسمیت شناخته شده است.

به گزارش یزد آوا، امیر جراحیان؛ رییس هیئت امنای هیئت فهادان استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید وسالار شهیدان، گفت: تاریخچه این هیئت به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد.

رییس هیئت امنای هیئت فهادان عنوان کرد: طبق اظهار مسئولان قبلی هیئت، در اوایل دوره پهلوی اول بخاطر ممنوع بودن عزاداری، برگزاری برنامه‌های این هیئت در خفا انجام می‌شده است؛ اما نزدیک 70 سال است که سینه زنی در این هیئت به رسمیت شناخته شده است و مردم به صورت آشکار و علنی  به سینه زنی و عزاداری می‌پردازند.

وی با اشاره به قدمت 700 ساله حسینیه بزرگ فهادان یزد، افزود: قدمت محله فهادان و حسینیه بزرگ آن برای اهل یزد بارز بوده وعزاداری در آن سابقه دیرینه دارد.

جراحیان هیئت عزاداری محله « فهادان» یزد را یکی از هیئت‌های بزرگ و صاحب‌سبک استان خواند و افزود: هیئت امنای هیئت فهادان از هفت نفر تشکیل شده است که علاوه‌بر کا‌رهای هماهنگی بین سینه زنان، در زمینه رفع مشکلات و اختلافات مردم محله نیز مشارکت دارند.

انتخاب اشعار و مداحان هیئت «فهادان»

رییس هیئت فهادان درباره نحوه انتخاب اشعاری که برای نوحه خوانی به کار می‌رود، گفت: از قدیم‌الایام تاکنون سعی می‌شده اشعاری مناسب توسط شاعران برجسته و در برخی موارد اشعاری از کتاب‌های مختلف انتخاب شود؛ اما بیشتر آقای صادق محبی و در حال حاضر آقای احمد محبی انتخاب اشعار را بر عهده دارند.

وی درباره مداحان هیئت اذعان کرد: حدود 60سال پیش مرحوم سید عباس حسینی مداحی هیئت را بر عهده داشتند؛ سپس در سال 51 حسین ثابتیان، در سال53 سید علی حسینی، در سال56 مرحوم سخن‌دان، در سال 58 و به مدت حدودا 28 سال مداحی هیئت بر عهده مرحوم حسین سعادتمند بوده است؛ و بعد از ایشان در حال حاضر آقایان حسین کاسب و مجتبی زارع مداحی این هیئت را بر عهده دارند.

جراحیان انتخاب آهنگ مناسب برای ساختن نوحه‌ها را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد:معتقدم که هر نوع آهنگی لیاقت پوشیدن لباس شعر نوحه را ندارد؛ از این رو مداحان همواره سعی دارند تا با انتخاب آهنگ مناسب به عزاداری واقعی بر سالار شهیدان جامه عمل بپوشانند.

ویژه برنامه‌های هیئت فهادان در ماه محرم

رییس هیئت امنای فهادان در مورد ویژه برنامه‌های محرم هیئت خاطر نشان کرد: از اول تا 15 محرم مجلس روضه خوانی برپاست و همچنین میزبان دیگر هیئت‌های عزاداری هستیم. عزاداری هیئت در دیگر محله‌های یزد از برنامه‌های هیئت می‌باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه امام حسین (ع)  اسلام و نماز را با خون خود زنده نگه داشتند، افزود: عشق به امام حسین(ع) چنان شوری در دل‌های جوانان ایجاد کرده است که جوانانی که به هر دلیل از این محله دور شده و حتی به خارج از کشور رفته‌اند، ماه محرم در هیئت حضور گسترده داشته و به سینه‌زنی می‌پردازند.

جراحیان در مورد دیگر برنامه‌های هیئت افزود: تکیه‌ای در مشهد داریم و نزدیک به 4 سال است که دردهه آخر ماه صفر به آنجا رفته و به عزاداری می‌پردازیم.

انتهای پیام/د

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.