ID : 11397894
یادداشت/ هاشم تقدسی:

آمار اعجاز، اعجاز آمار!


چند ماهیست که «دیوار آمار در پاستور ترک برداشته» و سیل آمار اعلامی ، خبر از بهبود های معجزه آسا در عرصه های مهم کشور می دهند تا آنجا که خودشان نیز از این همه موفقیت های شگفت آور به وجد آمده و البته بعضی ها نیز با اعتقاد به ضرب المثل "ماه همیشه پشت ابر نمی ماند" از گفتن حقیقت اِبا نمی کنند.

یزد آوا به نقل از سرو ابرکوه، «دولت در اقتصاد معجزه کرده است»! جمله ای بود که رییس جمهور محترم در همایش «اقتصاد مقاومتی در روابط منطقه ای » فرمودند.

 

البته که گزارش دهی شیوه ای مرسوم برای ارایه دستاورد های مجریان بوده و هست وخواهد بود ، اما آنچه مورد بحث است قصه ای تکراری به نام «بازی با آمار» و یا لفاظی های غیرمفید است که اگر آن را اشتباه آماری ندانیم ، ناچاریم آن را کتمان حقیقت و یا سرپوش گذاشتن بر کم کاری ها تعریف کنیم.


حقیرلازم می دانم قبل از ارایه اصل مطالبم،  توهین روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» به سید الشهداء (علیه السلام) را که به تازگی این امامِ بی کفن را اسطوره ای رنگ و رو باخته معرفی کرده است را به محبین حضرتش تسلیت گفته و راستی آزمایی این جمله تاریک و سیاه را به وجدان های بیدار ، سینه های سوخته و اشک های جاری و حافظۀ ماندگار ِ تاریخ ، ارجاع می دهم .


چند ماهیست که دیوار آمار در پاستور ترک برداشته و سیل آمار اعلامی ، خبر از بهبود های معجزه آسا در عرصه های مهم کشور اعم از اقتصادی ، سیاسی و...  می دهند تا آنجا که خودشان نیز از این همه موفقیت های شگفت آور به وجد آمده و دائم به هم تبریک می گویند و البته وجدان های بعضی نیز با پرهیز از کتمان حقیقت و اعتقاد به ضرب المثل «ماه همیشه پشت ابر نمی ماند» از گفتن حقیقت بصورت شفاف و یا مبهم اِبا نمی کنند.


مثلاً در ماه مهر دولت اعلام کرد که تورمِ 40% کنترل شده و به عدد 14/5 رسیده و یا رشد اقتصادی کشور علی رغم این که دولت فاقد هر گونه برنامه اقتصادی می باشد به صورت اتومات و با سرعت فوق نور در حال پیشرفت و رسیدن به عدد 4/5 درصد است!!!

 

و یا مثلا نرخ بیکاری خشکیده و به عدد 9/5 درصد کاهش یافته !!! و چون خودشان هم به غیر قابل باور بودن این آمار اذعان دارند لذا از کلمات «برای اولین بار» و یا ... استفاده می کنند که جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نگذارند.


طبق ادعای رئیس جمهور محترم ، دولت یازدهم به تازگی موفق به کنترل نرخ تورم به عدد صفر درصد شده !!!

 

غافل از اینکه با گران شدن های مکرر اجناسی مثل مرغ و نان و گوشت قرمز که حاصلش پایین آمدن قدرت خرید مردم و کاهش اجباری تقاضای بازار است کنترل تورم امتیازی نیست ؛ چرا که اگر این کاهش قدرت خرید باعث کنترل تورم شود نه تنها آسیب می باشد، بلکه به علت ناتوانی خانوار ها در بر آورده کردن نیاز های شان دچار معضلی جدیدتر شده ایم و رکود بیشتری را نیز در بازار شاهد خواهیم بود و این نوع کنترل نرخ تورم ، فاقد ارزش اقتصادی می باشد، به هر حال  انگار یک جای کار ایراد دارد .

 

مثلا در زمستان گذشته فرمودند که نرخ رشد اقتصادی ما منفی 5 درصد است و این یعنی نه تنها ما از رشد منفی گذر کرده ایم و به صفر رسید ه ایم بلکه 5 واحد هم پیشرفت داشته ایم و با جمع تمام درصد ها فعلی و قبلی به عدد 9/5 درصد رشد ، نایل آمده ایم!!!

 

و یا وقتی می گوییم نرخ بیکاری به عدد9/5 درصد رسیده ، این بدین معنیست که در مدتی کوتاه بخش حد اکثری از بیکاران ما شاغل شده اند و این نه فقط اعجاز دولت بلکه به نوعی شاهکار خلقت است ، خلقت آمار با شیو ه ای بی نظیر...!!


تمام این پیشرفت ها در شرایطی رخ داده که دولت هیچگونه سرمایه گذاری در بخش اشتغال و اقتصاد نداشته و دائما این دو عرصه را به بخش خصوصی حواله داده و به نوعی کار را به مردم سپرده و خودش فقط نظاره گر ماوقع بوده و سفارش  می کند؛چرا که مذاکرات، فرصتی برای این امور سطحی و فاقد ارزش نگذاشته و کار های مهم تراز بیکاری و مسایل واقعی اقتصاد وجود دارد و به تعبیر خودشان ، «کدخدا»  نیز از تاخیر بر سر قرار، فوق العاده شاکی می شود، توافقی که به تعبیر آقای ظریف : «هنوز راه زیادی برای رسیدن به توافق نهایی در پیش داریم» و متاسفانه فکر طی این راه زیاد، دولت را از اکثر مسایل حقیقی و مهم اقتصادی و فرهنگی غافل و به نقاط خیالی مشغول نموده است.


تابستان امسال سایت مرکز آمار از بیکار شدن قریب به 700 هزار نفر خبر داد که دولت به علت انصراف آنها از دریافت بیمه بیکاری و بی انگیزگی نسبت به پیدا کردن مجدد کار ، جزء شاغلین محسوب کرده و جشن اشتغال 400 هزار نفری نیز برپا نمود!!!


بالاخره این آمار آنقدر غیر واقعی به نظر می رسید که ، معاون وزیر ورزش و جوانان یکی از گرفتاری های این نسل را مشکل بیکاری وسیع نامید و از مسئولان خواست به جای ارایه آمارهای عجیب و غریب کاری واقعی صورت دهند و یا «سعید لیلاز» که از چهره های اقتصادی بسیار نزدیک به دولت یازدهم هست، آمار واقعی بیکاری را در حالت اعتدال و بدور از افراط و تفریط 16 تا20 و بعد از ایشان آقای «حسین راغفر» 30 درصد اعلام نمودند.


از همه این حرف ها که بگذریم حصول چنین آمارهایی باید به همراه آثار خارجی و جولان مثبت در صنایع و کشاورزی و .... مردم باشد ، اما بررسی های واقعی در عالم خارج چیزی غیر ازاین آمارست.


حرف های ناگفته زیادست و مجال کم ، وضعیت نابسامان واردات که با افراط زیاد، کار را به اعتراض امام خامنه ای (حفظه الله) نسبت به این امر در روز مهندس رساند نیز خودش قصه ای داراز دارد ، ایشان فرمودند: «فشار واردات ، کشور را دارد از پا در می آورد».


اینک به عنوان نمونه و طبق نظر کارشناسان مواردی از آنها را از جلوی چشمان حقیقت بین می گذرانیم تا مردم ِ فهیم ، خود قضاوت کنند؛


در شش ماه نخست سال 93 واردات برنج 360 درصد افزایش داشته و یا واردات خودرو 153 درصد نسبت به نیمه نخست سال 92 رشد داشته است. آمار های سایت رسمی دولت هم تعجب شما را بیشتر خواهد کرد. بعنوان نمونه، واردات فرش و کف‌پوش 397 درصد، کلاه (!) 353 درصد، چتر و عصا 210 درصد، مصنوعات چرمی 170 درصد، لباس 156 درصد، مبل 148 درصد، اسباب‌بازی 116 درصد، کفش 106 درصد، لباس کشباف (تریکو) 101 درصد، پارچه 76 درصد و ... در نیمه نخست سال93 نسبت به نیمه نخست سال 92 افزایش داشته است!


آیا این آمار بی رویه واردات را می توان  «رشد اقتصادی» نامید ؟! و یا با این سیل ویرانگر واردات ، مشکل اشتغال را حل نموده اند؟! و یا به تعبیر رئیس‌جمهور محترم (در مناظره های انتخاباتی): «دولت یازدهم  کمر همت به حل مشکل بیکاری در چین و رشد اقتصادی دیگر ممالک بسته است» !

 

در پایان باید باور کنیم که آمار های غلط ، «نابود» ها را «بود » نمی کند؛ بلکه باعث بد بینی به صحت سیستم آماری کشور و بی اعتمادی مردم به مسولین می گردد.

 


لذا تنها جایگزین طرح اقتصادی دولت یازدهم که همان « تنبلی در اقتصاد داخلی و التماس در سیاست خارجی » است را می توان ، همّت و «مدیریت جهادی» با چاشنی اعتماد به نفس و تعامل سازنده با جهان واقعی  بر اساس احترام متقابل دانست ، نه گدایی ِ رونق از اقلیتی که نام  «جامعه جهانی» را باخود به یدک می کشند .

 

انشا الله که دولت یازدهم با صداقت بیشتر، تدبیری اتخاذ  کند  تا در کنار کسب رضایت اکثریت تقریبا50درصدی!!! ، رضایت اقلیتِ تقریبا 50درصدی!!! نیز که به ایشان افتخار خدمت نداده اند اما طبق قانون به او احترام می گذارند را نیز حاصل کند و قضاوت مثبت آیندگان را برای خویش به ارمغان آورد .

 

انشا الله تعالی
 

والسلام علی من اتبع الهدی
  هاشم تقدسی
                                                                                                                                                         

بهمن ماه 1393

انتهای پیام/ع




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.