ID : 30045062
مدیر کل راه آهن یزد:

روزانه 120 رام قطار در خطوط راه‌آهن یزد تردد می‌کنند/ کاهش تاخیر قطارهای استان


مدیر کل راه آهن یزد گفت: برای ارتقای کمیت قطارها با مشکل کمبود ظرفیت خط مواجه هستیم، روزانه 120 رام قطار در خطوط راه‌آهن استان تردد می‌کنند.

به گزارش یزد آوا به نقل از همشهری، مدیر کل راه‌آهن یزد با تأکید بر اینکه رویکرد اداره کل راه‌آهن استان به‌جای افزایش ظرفیت قطارها، افزایش کیفیت خدمات و کاهش تاخیرهاست، می‌گوید: سال گذشته شهروندان بیشتر از کمبود بلیت، از تاخیر قطارها و کیفیت نامطلوب گلایه داشتند که تلاش کردیم این مشکلات را مرتفع کنیم.

«سیدمصطفی داوودی» ادامه می‌دهد: به همین دلیل قطارهای ترانست استان در سال جاری از نظر کیفی و فنی بهسازی شد. روزانه 2 رام قطار ترانست در استان تردد می‌کند. در سال جاری بیش از 200 سفر با قطارهای ترانست انجام شده که تنها یکی از آنها به‌دلیل مشکلات مکانیکی، با یک ساعت‌و‌نیم تاخیر بوده است.

وی می‌افزاید: برای تنها قطار خواب استان نیز اقدامات نوسازی در دستور کار قرار گرفت و در 2 مرحله شاهد نوسازی این ناوگان از سالن‌هایی با بیش از 40 سال عمر به قطارهای نو هستیم.

این مسئول می‌گوید: این قطار اکنون به صورت یک روز در میان با امکانات صوتی و تصویری خوب مسافران را از یزد به تهران و برعکس جابه‌جا می‌کند. از‌این‌رو می‌توانیم با قدرت بگوییم که برای بهبود کیفیت ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی استان گام برداشته‌ایم.

مدیر کل راه آهن یزد درباره افزایش تعداد قطارها نیز بیان می‌کند: برای ارتقای کمیت قطارها با مشکل کمبود ظرفیت خط مواجه هستیم. روزانه 120 رام قطار در خطوط راه‌آهن استان تردد می‌کنند؛ از این رو ظرفیت خطوط تکمیل است و امکان اضافه کردن قطار وجود ندارد؛ به همین دلیل اجرای طرح دو خطه کردن خطوط ریلی با سرعت بیشتری در حال پیگیری است.

وی می‌افزاید: این طرح از محدوده بافق تا زرین شهر اصفهان در حال اجراست که امیدواریم با بهره‌برداری کامل از این طرح طبق برنامه‌ریزی تا پایان امسال، ظرفیت خطوط ریلی و تعداد قطارها افزایش یابد.

داووی با بیان اینکه اگر تخصیص اعتبارات و تجهیزات خارجی مورد نیاز محقق شود، این طرح تا پایان سال تکمیل خواهد شد، اضافه می‌کند: مساحت اجرای این طرح در محدوده استان250 کیلومتر است که 600 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن برآورد شده است.

وی ادامه می‌دهد: پیشرفت کلی در حوزه زیربنا و سیگنالینگ مطلوب است. در حوزه زیربنا به طور متوسط 80 درصد پیشرفت فیزیکی داریم و همه 250 کیلومتر در حال اجرای عملیات است.

وی تأکید می‌کند: طرح دوخطه کردن خطوط ریلی کشور در یزد و اصفهان در حال اجراست. از نظر حجم عملیات مساوی هستیم، اما با تلاش کارکنان اداره کل راه‌آهن استان و پیگیری مسئولان و نمایندگان مجلس برای تامین اعتبار اجرای طرح، سرعت پیشرفت در یزد بهتر از اصفهان است.

روند پیشرفت دو خطه کردن خطوط ریلی

مدیر کل راه‌آهن استان اعلام می‌کند: با بهره‌برداری از خط دوم در فاز اول حدود 25 درصد به ظرفیت قطارها اضافه می‌شود. سپس با بهره‌برداری از علائم و سیگنالینگ حدود 50 درصد به ظرفیت قطارها اضافه خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: با نصب سیستم‌های آی.تی.سی و مکانیزه کامل خط، ظرفیت 2 برابر افزایش می‌یابد.

مدیر کل راه‌آهن استان درباره تاخیر قطارها نیز می‌گوید: میانگین تاخیرها در سال گذشته20 تا 25 دقیقه بود که با تلا‌ش‌های صورت‌گرفته به 11 دقیقه کاهش یافته است. هدف این است که تا پایان سال این زمان را به کمتر از 10 دقیقه برسانیم؛ البته ایده‌آل است که تاخیرها به صفر برسد.

وی تاخیرها را ناشی از شلوغی خطوط می‌داند و می‌افزاید: در یک سال گذشته یک مورد خرابی که به دلیل مشکل مکانیکی اتفاق افتاد که بروز آن طبیعی است و خرابی صانحه ساز در سفرهای ریلی استان اتفاق نیفتاده است.

داوودی می‌گوید: برخی تاخیرها ناشی از فرسودگی قطارها و بعضی نیز ناشی از شرایط جوی است. خرابی قطارها در فصل گرم سال با توجه به شرایط آب‌وهوایی افزایش می‌یابد.

ساماندهی ایستگاه‌های قطار

مدیر کل راه‌آهن استان از ارتقای خدمات در ایستگاه‌های قطار خبر می‌دهد و می‌افزاید: سال گذشته همه ایستگاه‌های مسافرگیری راه‌آهن استان در یزد، بافق، میبد و اردکان به آسانسور مجهز شدند.

«سیدمصطفی داوودی» از طرح مسقف کردن ایستگاه قطار یزد می‌گوید و ادامه می‌دهد: در این طرح سکوهای یک و 2، با 13 هزار مترمربع زیربنا، با اعتبار 60 میلیارد ریال با استفاده از سازه‌های جدید فضاکار تا پایان تابستان به صورت کامل مسقف می‌شوند.

وی همچنین از ساخت مسجد و سرویس‌های بهداشتی در ایستگاه‌های استان از جمله ایستگاه زرین در محور اردکان- مشهد خبر می‌دهد.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.