سالانه بیش از سه هزار موجود زنده در جادههای استان یزد تلف میشوند/ عدم توجه به حقوق حیات وحش در احداث جادههای استان
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا در خصوص تلفات جادهای گونههای حیات وحش گفت: جادهها مخصوصا در مناطقی که خودرو با سرعت بیشتری در حال حرکت هست، یا کیفیت جادهها به گونهای است که سرعت بالاست و یا ترافیک رفت و آمد بالا هست معمولا تلفات حیات وحش زیاد اتفاق میافتد که متاسفانه این ویژگیها در جادههای استان وجود دارد.
حسن اکبری افزود: در استان ما هم جادههای ترانزیتی پر رفت و آمد مانند جاده تهران- بندرعباس را دارد که از ایستگاههای حساسی مانند منطقه حفاظت شده کالمند بهادران عبور میکند که هم سرعت خودرو در آن زیاد هست و هم ترافیک رفت و آمد زیاد است؛ از طرفی دیگر بیشتر جادههای استان به گونهای هستند که معمولا سرعت خودرو را بالا میبرد و این سرعت بالا تلفات حیات وحش را افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: جادههایی که از داخل و یا حاشیه مناطق حساس عبور میکنند هم مزید بر علت شدهاند، جاده یزد طبس و جاده پر رفت و امد چادرملو که ماشینهای سنگین از آن عبور میکنند از داخل منطقه دره انجیر اردکان میگذرد و جاده اردکان چوپانانان نیز درست از مرز منطقه حفاظت شده سیاه کوه عبور میکند و جادههای بین راهی در خاتم نیز از مرز و قسمتهای حساس مانند یوروئیه خاتم میگذرد که همه اینها میزان تلفات حیات وحش استان در جادهها را بالا میبرد.
اکبری عنوان کرد: در تصادفات جادهای از پرندگان ارزشمند تا پرندگان معمولی، شکاری، انواع خزندگان، انواع مارها، پستانداران از اندازههای کوچک تا حشره خورها، خارپشت تا گونههای بزرگ مانند گورخر و حتی یوزپلنگ آسیایی و برخی گونههای گربه سانان که عموما شبگرد هستند تلف میشوند و این جای تاسف دارد که طیف متنوعی از حیات وحش استان بر اثر تصادفات جادهای آسیب میبینند.
وی گفت: تلفات حیات وحش در جادههای استان معضلی هست که روز به روز در حال گسترش است، چرا که دائم در حال احداث جادههای جدید و بین روستایی برای کوتاه کردن مسیرها هستیم و ازطرفی بالا بردن کیفیت جادهها به لحاظ راهسازی نیز تلفات جاده ای حیات وحش را افزایش میدهد و متاسفانه در ساخت و ساز و طراحی این جادهها تنها به مسائل فنی راهسازی توجه میشود و طبیعت و حقوق حیوانات در نظر گرفته نمیشود و حتی تابلوهای هشدار دهنده نیز در اغلب نقاط نصب نشده است.
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: با وجود اینکه با راه و شهرسازی و دستگاههای مرتبط در زمینه توجه به حیات وحش در احداث جادهها جلساتی داشتیم اما نتیجهای حاصل نشده، متاسفانه در مسیریابی جادهها، طراحی و ساخت آنها و حتی در نصب علائم و تابلوها به حقوق حیات وحش و طبیعت توجهی نشده و این مسئله موجب آسیب بیشتر به گونههای جانوری شده و تلفات بیشتری از حیات وحش گرفته شده است در حالی که در دنیا معمولا برای عبور حیات وحش گذرگاه ایجاد میکنند، علائم هشدار دهنده نصب و یا محدودیت سرعت در مناطق حساس اعمال میکنند.
اکبری تصریح کرد: از طرفی رانندگان نیز به به این موضوع توجه نمیکنند اگر واقعا رانندگان تصمیم بگیرند که تصادفات حیات وحش را کاهش دهند ؛هر چند که تصادف با حیوانات در برخی مواقع واقعا اجتناب ناپذیر است، میتواند درصد تلفات جادهای حیات وحش را کاهش دهد اینکه رانندگان سرعت خود را کاهش دهد و یا با رعایت مسائل ایمنی و در صورت امکان کمی در مواجه با جانوران تغییر مسیر دهند میتواند در این زمینه خیلی موثر باشد.
وی با بیان اینکه آماری دقیق از تلفات گونههای حیات وحش وجود ندارد، افزود: براساس نظر کارشناسان و برآوردی که از همکاران شهرستانها انجام گرفته و همچنین در نظر گرفتن وضعیت جادهها، سالانه بیش از سه هزار موجود زنده در جادههای استان شامل پرندگان، خزندگان، پستانداران و ... بر اثر تصادفات تلف میشوند.
اکبری تصریح کرد: متاسفانه محیط زیست اعتبارت خاصی برای حفاظت از گونههای جانوری و جلوگیری از تلفات آنها در جادهها ندارد و دستگاههای متولی راهسازی باید در این زمینه اقدام کنند و در این راستا جلساتی با پلیس راه، راه و شهرسازی و ... تشکیل شده و قولهایی نیز داده شده است که خیلی عملیاتی نشدهاند، مکاتباتی با راه و شهرسازی نیز انجام گرفته و بین بخشی از رانندگان درجاده یزد طبس نیز بروشورهای آموزشی توزیع شده است که در کاهش تصادفات بی تاثیر نبوده است.
وی عنوان کرد: ما صرفا در خصوص جادههایی که در داخل مناطق حفاظت شده احداث میشوند تلاش میکنیم تا ضوابط خاصی را در نظر بگیریم و تلفات حیات وحش را کاهش دهیم.
انتهای پیام/
Related Assets:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|