سند تحول آموزش و پرورش الگوی خوبی برای سایر بخشها
به گزارش یزد آوا به نقل از واحد مرکزی خبر، آقای علی لاریجانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر از آنان به عنوان دو استوانه نظام و با تجلیل از نظام جمهوری اسلامی ایران که سالروز شهادت این دو الگو را به عنوان هفته دولت انتخاب کرده است ابراز امیدواری کرد: این الگو همیشه برای دولتمردان وجود داشته باشد و از آن بهره ببرند.
وی همچنین با اشاره به تصویب سند تحول در آموزش و پرورش گفت: درحال حاضر آموزش و پرورش در کشور یک سمتگیری روشن و مدون در دست دارد.
آقای لاریجانی همچنین به موضوع جایگاه آموزش و پرورش در کشور پرداخت و با اشاره به سیر تحول آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: آموزش و پرورش دارای خدمات فراوانی به کشور در این دوران بوده است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت سند تحول در آموزش و پرورش و اجرای آن در بخشهای مختلف این نهاد گفت: با تدوین این سند، راه مشخص و مدونی که تمام جهات حکومت بر آن نظر کردهاند، پیدا شد و این پشتوانه بزرگی برای آموزش و پرورش است.
رئیس مجلس شورای اسلامی این سند را الگوی خوبی برای سایر بخشهای کشور دانست و با اشاره به اینکه در دیگر بخشها هنوز سند این چنینی وجود ندارد، افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی که یک امر مهم برای ماست، هنوز یک سند مدون برای راهبرد صنعتی کشور که همه قبول کرده باشند نداریم.
آقای لاریجانی همچنین با اشاره به نکات دقیق سند تحول آموزش و پرورش و تقدیر از کارشناسان این نهاد در تدوین آن گفت: باید همه وجوه این سند با هم متوازن اجرایی شود و به صورت بخشی مورد توجه قرار نگیرد.
وی افزود: برای حرکت متوازن باید حتماً یک نقشه راه اجرایی داشته باشیم و نباید شتابزده کار کنیم چراکه کار شتابزده در آموزش و پرورش جواب نمیدهد و باید برنامهها و کارها به صورت مطالعاتی و دقیق صورت گیرد.
آقای لاریجانی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش کار بخشنامهای نمیتواند مفید و مؤثر باشد و باید کارها با یک عقلانیت دنبال شود و نیاز به پژوهش و تجربیات زیادی دارد، یکی از ارکان توسعه کشور را آموزش و پرورش دانست.
وی افزود: باید توجه داشت که تأثیر آموزش و پرورش در توسعه نمیتواند فوری باشد و اگر تحولات در آموزش و پرورش بهموقع و متناسب با زمان رخ دهد در یک بازه زمانی 20 و 30 ساله می توان شکوفایی را حس کرد.
رئیس مجلس گفت: رکن اصلی تحول کشور در آموزش و پرورش است که باید به آن باور داشت.
آقای لاریجانی همچنین با اشاره به مشکلات کشور از جمله بیکاری و مصرف بیرویه انرژی و نیز لزوم پرهیز از قانونگریزی و فرهنگ مدرکگرایی و مصرفگرایی افزود: این مشکلات نشان میدهد که ما توجه لازم را به امر توسعه که زیربنای آن آموزش و پرورش است نکرده ایم یا این توجه کم صورت گرفته و هدفدار نبوده است.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه اصل توسعه و جوهر آن باید به دست خودمان در آموزش و پرورش صورت گیرد، گفت: نباید به بودجه آموزش و پرورش در کشور به عنوان یک امر مصرفی نگاه کرد.
توجه بیشتر به امور معیشتی معلمان
رئیس مجلس در ادامه با تأکید بر توجه بیشتر به امور معیشتی معلمان گفت: اگر این قشر آرامش روانی نداشته باشد نمیتواند وظیفه خود را بهخوبی انجام دهد.
لاریجانی افزود: باید زندگی این افراد از سطح عاقلانهای برخوردار شود.
وی همچنین با اشاره به برخی مشکلات منابع کشور برای توجه بیشتر به بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته ابراز امیدواری کرد که در بودجه 1394 به موضوع آموزش و پرورش در حد قابل قبولی توجه شود.
آقای لاریجانی افزود: دولت و مجلس در سال گذشته اقداماتی برای آموزش و پرورش انجام دادند که این اقدامات مورد قبول خودمان هم نبود، نه اینکه نمیخواستیم بلکه نمیتوانستیم بیش از این در این زمینه قدم برداریم چراکه سطح بودجه در کل کشور کم شده بود و مسائل پیرامونی کشور ازجمله تحریمها مانع از این امر میشد.
وی با اشاره به شرایط رو به بهبود کشور در حوزههای اقتصادی به حرکتهای خوب دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: برنامههایی که دولت در حوزههای اقتصادی انجام میدهد آرامشی در جامعه ایجاد کرده است.
رئیس مجلس همچنین با اشاره به اینکه ما نیازمند نگاه نو در آموزش و پرورش هستیم و این نگاه فقط نباید در زمینه تغییرات روبنایی باشد، افزود: توجه به پژوهش و تحقیق و استفاده از تجربیات مفید سایر کشورها میتواند در این زمینه مفید و مؤثر باشد.
آقای لاریجانی گفت: در انتقال تجربیات خیلی از شئون ربطی به فرهنگ دینی ندارد بلکه یک تحقیق علمی است ازجمله توجه به آموزش و پرورش پیش دبستانی که در دیگر کشورها موفق بوده است باید مورد استفاده قرار گیرد یا پژوهشهایی که در زمینه افراد بااستعداد صورت میگیرد.
وی افزود: تحول در آموزش و پرورش را باید مهم تلقی کرد و استفاده از تحقیقات دنیا نیز در این زمینه مهم است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییرات نظام آموزش و پرورش در سطح جهان گفت: در گذشته توانمند کردن محور آموزش و پرورش بود و اکنون شکوفا کردن محور آموزش و پرورش قرار گرفته است.
لاریجانی افزود: انباشت اطلاعات برای آموزش و پرورش امروز خیلی نمیتواند مفید باشد، بلکه موضوع توانمند کردن افراد میتواند موجب رشد و شکوفایی استعدادها شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش نسل جدید، تربیت مسئله مهمی است، گفت: محور توانمندسازی معلمان نیز در دوره حاضر اهمیت بسیاری پیدا کرده است.
آمارهای موجود در زمینه بیسوادی نگرانکننده است
رئیس مجلس در ادامه به موضوع ارتباط امنیت ملی و آموزش و پرورش و همچنین تجربه کشورهای دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت: در این کشورها حفظ هویت ملی، بالا بردن عشق به کشور و ایستادگی برای آرمانها از ارکان آموزش امنیت ملی به شمار میرود.
لاریجانی با اشاره به تحولات جهانی و دستگاههای اطلاعرسانی و ارتباطاتی و نقش آنها در سبک زندگی افراد جامعه افزود : تجربه جهانی نشان میدهد که موضوع آموزش و پرورش از سطح و حاشیه درآمده و در متن پیشرفت و امنیت ملی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: افراد صاحبنظر و رسانهها باید این موضوع را در کشور تبیین کنند.
رئیس مجلس همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص نقش محوری آموزش و پرورش و نیز کمک دستگاهها به این نهاد گفت: باید تمام بخشهای کشور برای داشتن آموزش و پرورش فعال کمک کنند و این امر در فراکسیون آموزش و پرورش و همچنین کمیسیونهای آموزش مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین درباره موضوع شکل آموزش و پرورش و اداره آن با اشاره به اینکه امروز در آموزش و پرورش دیوان بسیار وسیعی داریم و کمک دادن به این حجم گسترده، کیفیت کار معلمان را کاهش میدهد، بر حرکت آموزش و پرورش در زمینه جذب مشارکتهای مردمی و سرمایهگذاریها تأکید کرد.
آقای لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد زمینههای قانونی مشارکت و سرمایهگذاری در آموزش و پرورش را فراهم سازد و آموزش و پرورش نیز میتواند تحقیقات خود را در این زمینه ارائه کند.
رئیس مجلس همچنین بر عدالت آموزشی در کشور تأکید کرد و افزود: باید به همان میزانی که موضوع عدالت برای حکومت مهم است، عدالت در آموزش و پرورش را مهم بگیریم.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید در روستاها و شهرها متوازن باشد در غیر این صورت رشد علمی در کشور صورت نخواهد گرفت.
رئیس مجلس همچنین گفت: از روشهای مختلف برای اجرای عدالت استفاده کنیم که در این زمینه میتوان از نقش رسانههای گروهی نیز بهره گرفت.
وی همچنین با اشاره به آمارهای موجود در زمینه بیسوادی در کشور آن را تأسفآور و نگرانکننده و نقص بزرگی دانست که باید در جهت رفع آن تمام بخشهای کشور همکاریهای لازم را انجام دهند.
رئیس مجلس افزود: مسئله مهم مدرکگرایی نیست بلکه توانمند کردن افراد است هر چند ممکن است در زمینه مدرکگرایی ضعفی داشته باشیم و مدارکی که داده میشود با بازار کار متوازن نباشد.
وی همچنین از آموزش و پرورش ارائه راهکارهایی را در زمینه رفع بیسوادی در کشور خواستار شد.
رئیس مجلس به موضوع کنکور در کشور نیز اشاره کرد و آن را یک تنش برای آموزش و پرورش دانست که باعث شده افراد از سنین پایینتر برای تستزنی خود را آماده کنند و همین امر موجب شده است که عقلانیت کافی برای یادگاری محتوای دروس صورت نگیرد.
آقای لاریجانی با اشاره به تصویب قانونی درخصوص کاهش نقش کنکور در ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گفت: نباید موضوع کنکور را به آموزش و پرورش تسری داد که در آن صورت کل آموزش و پرورش می شود سازمان سنجش.
وی افزود: موضوع کنکور در کشور باید با سند تحول متناسب باشد چرا که یکی از موضوعات مهم در آموزش و پرورش بحث آزمونهاست.
آقای لاریجانی همچنین آمادگی مجلس را برای ارائه کمک به آموزش و پرورش درخصوص قانونگذاری در زمینههای مختلف آموزشی اعلام کرد.
Related Assets:
- ایران به دنبال بازیهای کودکانه در منطقه نیست/ در شطرنج دشمن بازی نمیکنیم/ تفکر انقلاب اسلامی ضدامپراتوری است
- سیاسی کردن جنایت اسیدپاشی، فرصتطلبی و نامردی سیاسی است
- همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با گروههای تکفیری ضروری است
- مجلس دولتی در ایران به وجود نمیآید/ اینقدر دلواپس نباشید و بدانید سایرین هم مختصر عقلی دارند
- لاریجانی پنجشنبه هفته آینده به یزد میرود + محور سفر
- برکناری نیروهای متخصص و متعهد با فشار جریان افراطی در آموزش و پرورش/اصلاح طلبان همچنان جولان میدهند
- عده ای آه می کشند و منتظر برداشته شدن تحریم ها هستند/ ایران در برابر داعش مسئولانه عمل کرد
- نارضایتی دبیران آموزش و پرورش از بی توجهی مسئولین/ وقتی هیچ کس پاسخگو نیست!
- آموزش و پرورش دستورالعمل جدیدی را برای به کارگیری بازنشستگان ابلاغ کرد+سند
- توسعه فناوری و تولید محتوای الکترونیکی در دستور کار آموزش و پرورش است
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|