ID : 7287310
یک استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با یزد آوا مطرح کرد

مشخص کردن یک مسئول و متولی مشخص در امر عفاف و حجاب، اولین قدم دولت در ترویج آن/ سیاسی دانستن حجاب محصول ماهواره‌هاست


یک استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار یزد آوا در بیان راهکارهای ترویج حجاب و عفاف در جامعه، اولین قدم را متوجه دولت دانست و تصریح کرد: دولت باید با مشخص کردن یک مسئول و متولی مشخص در امر عفاف و حجاب اولین قدم را در ترویج آن در جامعه بردارد.

فخرالسادات عظیمی دخت، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با توجه به اهمیت مسئله حجاب و عفاف در جامعه، به بیان علل کم توجهی به حجاب و نقش دولت و مردم در راهکارهای ترویج آن در جامعه پرداخت.

تربیت خانوادگی دلیل اصلی کم توجهی به حجاب و عفاف

این کارشناس فرهنگی دانشگاه، تربیت خانوادگی را از دلایل اصلی کم توجهی به حجاب و عفاف عنوان کرد و اظهار داشت: اهمال و سستي والدين و اطرافیان در امر تربیت دینی فرزندان و مسئله حجاب و عدم آگاهی نسبت به این مسائل از دلایل کم توجهی نوجوانان و جوانان به حجاب اسلامی است.

وی تأثیرپذیری رسانه‌ها در بحث الگودهی در مسئله حجاب و عفاف را از دیگر دلایل کم توجهی به این مسئله دانست و گفت: با توجه به این که رسانه‌ها نقش الگوپذیری برای جوانان و نوجوانان را دارند، حضور بازیگران زن در فیلم‌های تلویزیونی که حد شرعی حجاب را رعایت نمی‌کنند و همچنین مشاهده برنامه‌های جشنواره ها در سایت‌های مختلف که حداقل حجاب نیز در آن رعایت نمی‌شود، موجب کم رنگ شدن حجاب و عفاف و پایبندی به آن می‌شود.

دولت باید با مشخص کردن یک مسئول و متولی مشخص در امر عفاف و حجاب اولین قدم را در ترویج آن در جامعه بردارد

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان راهکارهای ترویج حجاب و عفاف در جامعه، اولین قدم را متوجه دولت دانست و تصریح کرد: دولت باید با مشخص کردن یک مسئول و متولی مشخص در امر عفاف و حجاب اولین قدم را در ترویج آن در جامعه بردارد.

وی افزود: تمام مراکز فرهنگی از جمله اداره ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره هر کدام به دلیل نبود متولی مشخص در زمینه حجاب بار این مسئولیت را بر روی دوش دیگری می‌اندازد و نشانه را به سمت سازمان دیگری می‌گیرد و کارهای تکراری انجام می‌دهند که فایده بخش نیست.

عظیمی‌دخت ادامه داد: دولت بعد از مشخص کردن این متولی که می‌تواند از تمام تشکلات و سازمان‌های فرهنگی باشد، باید برای جلوگیری از تشتت آرا و نظرات طبق آئین نامه‌ها و چارچوب مشخص در دو زمینه‌ی آسیب‌ها و مشکلات حجاب در جامعه و رصد حجاب و عفاف در جامعه فعالیت کنند تا واقعیت وضعیت حجاب در جامعه بررسی شود  و عده‌ای درباره بدحجابی اغراق نکنند و مشاهدات خود در یک یا چند منطقه را به کل کشور تعمیم ندهند.

دولت در ترویج عفاف و حجاب ابتدا باید از مجموعه خود شروع  کند

این کارشناس فرهنگی دانشگاه با بیان اینکه دولت در ترویج عفاف و حجاب ابتدا باید از مجموعه خود شروع  کند، اظهار داشت: رعایت حجاب در سازمان‏ها و دستگاه‌های دولتی و حتی در اداره آموزش و پرورش که یک جایگاه علمی فرهنگی دارد و گاهی اوقات در آن بدحجابی مشاهده می‌شود نباید رها شود، زیرا این مسئله نقش زیرساختی و شاکله این ساختمان را دارد.

وی ادامه داد:  دستگاههای دولتی الگوی جامعه هستند و دولت باید ترویج حجاب را از حقوق بگیران خود شروع کند و آن را به صورت یک قانون در بیاورد به گونه‌ای که عدم رعایت این مسئله از سوی کارکنان با برخورد جدی و تذکر‌های شفاهی، کتبی و حتی تعلیق حکم همراه باشد.

مردم باید رعایت حجاب را از دولت مطالبه کنند

عظیمی دخت نقش مردم در این زمینه را پر اهمیت ارزیابی کرد و گفت: مردم نباید بدحجابی را امری عادی تلقی کنند و آن را در جامعه بپذیرند، بلکه همانگونه که در مسائل اقتصادی برای مثال برای گران شدن محصولات لبنی از دولت مطالبه می کنند و این مسئله در بخش‌های مختلف خبری پوشش داده می‌شود،  مردم باید در زمینه حجاب و عفاف نیز وارد صحنه شوند و در این زمینه  از دولت مطالبه کنند.

حجاب یک مسئله فرهنگی است نه سیاسی

وی با بیان اذعان به اینکه چند سالی است مسئله حجاب به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است، تصریح کرد: سیاسی دانستن حجاب به این معنی است که افراد بدحجاب، لزوما با دولت و نظام  اسلامی مخالف هستند، در صورتی که اصل حجاب یک مسئله فرهنگی است و متأسفانه برخی از آن برای مقاصد سیاسی استفاده می‌کنند.

سیاسی دانستن حجاب محصول ماهواره‌هاست

وی سیاسی دانستن مسئله حجاب را محصول ماهواره‌ها دانست و افزود:  ماهواره‌ها افراد بدحجاب را مخالف اسلام، نظام و ولایت معرفی می‌کنند ولی واقعیت این گونه نیست بلکه  عدم آگاهی نسبت به مسائل دینی و عادی جلوه دادن بدحجابی، دلیل کم رنگ شدن حجاب و عفاف در جامعه شده است.

تنوع پوشش نمی‌تواند در اصل پذیرفتن حجاب شرعی دخیل باشد

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رابطه تنوع پوشش و حجاب تصریح کرد: متاسفانه در بحث تنوع پوشش دچار افراط و تفریط شده‌ایم و بعضی اعتقاد دارند چنانچه تنوع پوشش بیشتر باشد، افراد بیشتری به رعایت حجاب روی می‌آورد.

وی با نادرست خواندن این موضوع افزود: تنوع پوشش نمی‌تواند در اصل پذیرفتن حجاب شرعی دخیل باشد، ملاک افرادی که اسلام و حجاب را می‌پذیرند، تنوع پوشش در حجاب نیست بلکه آنها اصل رعایت حجاب شرعی را که به عنوان یک خط قرمز در رابطه با افراد نامحرم است، می‌پسندند و آن را ملاک انتخاب قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: باید ابتدا اصل پوشش و حجاب شرعی را برای جوانان و نوجوانان جا بیندازیم، سپس با توجه به تنوع‌پذیری و نیاز نسل جوان، بحث انتخاب طرح‌ها و رنگ‎های مختلف در پوشش را مدنظر قرار دهیم.

عظیمی دخت افزود: باید توجه داشت تنوع پوشش لطمه‌ای به اصل حجاب نزند و افراد با تنوع پوششی که دارند به صورت پوشیده‌های برهنه نباشند که برجستگی‌های بدنشان نمایان باشد.

حضور زنان بدحجاب در راهپیمایی‌ها و مراسم‌های مذهبی فرصتی برای جذب آنها به سمت رعایت حجاب شرعی

این کارشناس فرهنگی دانشگاه حضور زنان بدحجاب در راهپیمایی‌ها و مراسم‌های مذهبی را فرصتی برای جذب آنها به سمت حجاب درست عنوان کرد و گفت: حضور زنان بدحجاب در این عرصه‌ها نشان از این است که آن‌ها با ارزش‌های دینی و نظام اسلام مخالف نیستند و باید با برقرای ارتباط نزدیک با آن‌ها به باورهای دینی آن‌ها عمق ببخشیم و از هرگونه تلاشی برای جذب آنها به سمت رعایت حجاب شرعی فروگذار نکنيم.

وی با بیان اینکه حفظ حجاب از دستورات دین و قرآن است، افزود: دین اسلام زیبایی‌هایی دارد که یکی از آن‌ها حجاب است و افراد محجبه نباید خود را افرادی گوشه‌گیر جلوه دهند بلکه با نشان دادن زیبایی‌های دین و برقرار کردن ارتباط عاطفی با دیگران زمینه جذب آنها به دین اسلام و حجاب را فراهم کنند.

حجاب یک دستور حکومتی نیست و هر مسلمانی باید آن را حفظ کند

وی افزود: حجاب یک دستور حکومتی نیست و هر مسلمانی چون دین دارد باید حجاب را حفظ کند، در زمان حکومت طاغوت مردم به خاطر دینشان حجاب را رعایت می‌کردند و حتی برای حفظ حجاب از خانه بیرون نمی‌آمدند، بنابراین برای جا انداختن حجاب نباید آن را به نظام و حکومت ربط دهیم، بلکه چون مسلمانیم و یکی از دستورات اسلام حجاب است، باید آن را حفظ کرد.

نقطه تمایز یک زن مسلمان ایرانی و زن مسلمان غیر ایرانی حجاب برتر یعنی چادر است

عظیمی‌دخت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که چادر را پیش از پوشش اسلامی یک پوشش ایرانی دانستند، خاطر نشان کرد: نقطه تمایز یک زن مسلمان ایرانی و زن مسلمان غیر ایرانی حجاب برتر یعنی چادر است و گرنه در کشور مانند سوریه که قسمتی از آن لائیک هستند، زنان پوشش روسری مقنعه و مانتوی بلند دارند ولی چادر پوششی است که بوسیله آن همه چیز محفوظ است و نماد یک زن مسلمان ایرانی و برتر بودن این حجاب است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تبلیغات غرب که مباحث اسلام را بالعکس جلوه می‎دهند  و زن مسلمان را فردی مظلوم جلوه می‌دهند که حقش را خورده‌اند، افزود: با وجود همه تبلیغات منفی غرب وقتی از زنی که مسلمان شده است سؤال می‌شود که چه چیز حجاب برای شما جالب است، از حضور و فعالیت زنان محجبه مسلمان در اجتماع که با راحتی، آرامش و امنیت همراه است می‌کوید.

آثار رعایت حجاب در کشور درک نمی‌‌شود

وی با بیان اینکه چون زنان در کشورمان در امنیت هستند و تحقیر شخصیت نمی‌شوند، اهمیت و ارزش رعایت حجاب را درک نمی‌کنند، گفت: کشورمان را می‌‌‌توان به مکانی پر نور تشبیه کرد که نوردهی بیشتر در آن احساس نمی‌شود و تفاوت آن را درک نمی‌کنند، ولی در جوامع غربی به دلیل ظلمتی که آنها را فرا گرفته است، زنان اثرات رعایت حجاب را با تمام وجود حس می‌کنند و این موضوع است که آن‌ها را به اسلام جذب می‌کند.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.