ID : 29876271
استاندار یزد:

نباید تنگ نظرانه با ثبت جهانی یزد برخورد کرد/ همه کسانی که قبل از سال 84 تاکنون زحمت کشیدند در ثبت جهانی یزد سهیم هستند


استاندار یزد با بیان اینکه نباید تنگ نظرانه در مورد ثبت جهانی یزد برخورد کنیم گفت: همه کسانی که در روند ثبت جهانی یزد از قبل از سال 84 تا امسال زحمت کشیدند در آن سهیم هستند و هیچ کس نباید زحمات دیگری را مصادره کند.

به گزارش خبرنگار یزد آوا، استاندار یزد ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد آن را یکی از رخدادهای بزرگ و دستاورد تلاش پیشینیان و گذشتگان دانست و اظهار کرد: امیدواریم با هوشمندی و تدبیر و درک ارزش‌های مختلف به وظایفی که در قبال این میراث گرانبهای فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و معماری با ارزش‌های متعدد مذهبی داریم، عمل کنیم.

سید محمد میرمحمدی با بیان اینکه باید با همت جمعی در حفظ و نگهداری بافت تاریخی یزد کوشا باشیم، افزود: جهانی شدن، یزد را کانون ملل مختلف قرار داد و بیش از پیش مقاصد گردشگران جهان خواهد بود.

وی تصریح کرد: باثبت جهانی یزد هر گروهی سعی دارد آن را به نفع خود مصادره کند اما در این زمینه افراد بسیاری زحمت کشیدند و صرفا در این دوره کار نشده است در سال‌های منتهی به سال 84 اقدام به ثبت ملی کردند و بعد از سال 84 نیز تلاش کردند تا به ثبت جهانی برسانند و کارهای خوبی کردند اما شرایط لازم فراهم نشد.

میرمحمدی افزود: در سال 88 با مشاوران شمسه و شبستان قراردادی بسته شد که بتوانند اطلاعات را  کامل و پرونده به صورت کامل به یونسکر ارسال شود که به نتیجه نرسید، در سال 92 این پرونده به طور جدی‌تر پیگیری شد و میراث فرهنگی با دانشگاه قرارداد می‌بندد و با تغییر و تحولی که در مدیریت میراث فرهنگی رخ می‌دهد کار متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: در سال 93 میراث فرهنگی با استانداری همکاری خود را شروع می‌کند و با جدیت و پیگیری آنها پایگاه میراث فرهنگی بعد از پنج سال راه‌اندازی و به جمع آوری اطلاعات پرداخته و پرونده ثبت جهانی یزد با شرایط مورد نظر یونسکو بازنویسی می‌شود و در بهمن 94 پرونده ارسال و با تشکیل کمیته‌های مختلف و بازدید ارزیاب یونسکو، سرانجام امسال بافت تاریخی یزد در اجلاس یونسکو به ثبت رسید.

استاندار یزد با بیان اینکه با ثبت جهانی یزد فرصت جدیدی ایجاد شده تا این گنجینه گرانبها به دنیا معرفی شود تصریح کرد: در روند ثبت جهانی یزد از قبل از سال 84 تا امسال همه کسانی که زحمت کشیدند در آن سهیم هستند و هیچ کس نباید زحمات دیگری را مصادره کند و هیچ موقع از نظر تاریخی زحمات افراد نادیده گرفته نمی‌شود چون اقدامات مستند شده است و نباید تنگ نظرانه در مورد آن برخورد کنیم.

میرمحمدی یادآور شد: اصحاب رسانه در ارتباط با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از این پس نقش مهم‌تر و حساس‌تری دارند و در فرهنگ‌سازی و پاسداری از این بافت تاریخی و تبیین ارزش‌های آن نقش بارزی را بر عهده دارند تا برای مردم این گنجبنه ارزشمند ملموس‌تر شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای توسعه گردشگری با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گقت: اقداماتی در این زمینه در حال انجام و برای توسعه فرودگاه  برنامه‌ریزی شده  و 250 هکتار به فرودگاه واگذار می‌شود و برای دوبانده کردن فرودگاه به وزیر راه وشهرسازی پیشنهاد شده تا زیرساخت‌های آن فراهم شود که مورد تایید قرار گرفت و دو خطه کردن خطوط ریلی استان یزد نیز هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی داشته و کمک زیادی به سفرهای ریلی می‌تواند باشد.

استاندار یزد ادامه داد: در خصوص اقامتگاه‌ها و هتل‌ها نیز اکنون بیش از هزار تخت اقامتی از طریق اقامتگاه‌های بوم گردی ایجاد شده و توسعه هتل‌ها و مراکز اقامتی نیز در دست انجام است که برای نمونه پنج هتل پنج ستاره در دست احداث است.

 وی افزود: باثبت جهانی یزد فصل جدیدی برای استان آغاز شده و برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با توجه به توسعه گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرد، ایجاد دسترسی‌های مختلف در بافت تاریخی و اقدامات ایمنی و خدماتی برای حفاظت از بافت، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ساکنین و سازمان‌های مردم نهاد علاقمند به بافت تاریخی از جمله برنامه‌هایی است که در این راستا در نظر گرفته شده است.

میرمحمدی با اشاره به ساکنین بافت تاریخی و حضور غیربومی‌ها در این محل عنوان کرد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که آسایش و آرامش بیشتری برای ساکنین بافت تاریخی به وجود بیاید و زندگی در این محل کیفیت و شرایط بهتری پیدا کند و از این رو با حضور افراد بومی، ناخودآگاه دیگر افراد غیر بومی در آن جایی نخواهند داشت و علاوه بر آن در تلاش هستیم تا برای بافت تاریخی یزد شهرداری مستقل در نظر گرفته و از سکونت اتباع خارجی در این بافت جلوگیری شود.

انتهای پیام/ف

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.