ID : 25312487
ما هم‌مسیریم؛

وحدت؛ نیاز دیروز، امروز و فردای جهان اسلام


آن زمانی که امام خمینی(ره) هفته وحدت را نام گذاری می کردند کمتر کسی شرایط کنونی جهان اسلام را پیش بینی می کرد شرایطی که تنها راه علاج آن را می توان وحدت شیعه و سنی دانست.

یزد آوا به نقل از یزدرسا؛ سال ها از اقدام ابتکاری امام راحل در نامگذاری هفته وحت می گذرد و در طول این سال ها همواره ضرورت این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. اما در این سال ها هر چه بیش از پیش بر اهمیت این موضوع افزوده است؛ ظهور گروه های تروریستی در جهان اسلام وانجام جنایات گسترده با سوار شدن بر موج اختلافات مذهبی بوده است.

کمتر انسانی را می توان سراغ گرفت که با دیدن جنایت تروریست های داعش در پایگاه اسپایکر عراق ناراحت نشده باشد جنایتی که در آن داعش با سوار شدن بر اسب جهل و خشونت دست به جنایتی هولناک زده و بیش از 1700 جوان شیعه عراق را به طور فجیعی قتل عام کردند.

این موارد تنها منحصر به شیعیان نبود بلکه در سال های گذشته همواره اهل سنت نیز از تروریست ها ضربه خورده اند.

این تروریست ها همواره سعی کرده اند با دامن زدن به موج اختلافات مذهبی، موجودیت خود را توجیه کنند در صورتی که با اندک توجهی می توان آگاهی یافت ابن گروه ها برای هیچ جریان و مذهبی روزهای بهتری را به ارمغان نیاورده و جز خشونت و ارعاب فعالیت دیگری نداشته اند.

وضعیت کنونی جهان اسلام را باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار داد. زمانی کشورهای مسلمان برای آرمان فلسطین همگی در جبهه واحدی قرار داشتند و جنگ های متعددی را نیز با رژیم اشغالگر قدس داشتند اما اکنون به واسطه سیاست های جهت دار تفرقه افکنانه تئوریسین های غربی، دولت های عربی و مسلمانان نه تنها با دشمن مشترک نمی جنگند بلکه که در این سال ها همواره با یکدیگر جنگیده اند.

تنها عاملی که می تواند بیش از هر عامل دیگری در به بوجود آمدن شرایط کنونی مورد توجه قرار داد، اختلافات مذهبی بین شیعه و سنی و القای تفکرات وهابیت در کشورهای اسلامی بوده است.

آن زمانی که امام خمینی(ره) هفته وحدت را نام گذاری می کردند کمتر کسی شرایط کنونی جهان اسلام را پیش بینی می کرد شرایطی که تنها راه علاج آن را می توان وحدت شیعه و سنی دانست. وحدت شیعه و سنی همواره از مواردی بوده است که دول غربی به دنبال خدشه وارد کردن بر آن بودند تا از این طریق بتوانند حاکمیت خود را بر این کشورها تحمیل کنند.

آن چه مهم است این موضوع است که دنیای اسلام اکنون بیش از هر زمان دیگری به ضرورت وحدت شیعه و سنی و زندگی مسالمت آمیز ادیان مختلف در کنار یکدیگر نیاز دارد؛ نیازی که به راحتی می توان با استفاده از تاکید بر مشترکات مذهبی و انسانی به آن دست یافت و با استفاده از آن بر مشکلات کنونی فائق آمد.

بی شک با کنار گذاشتن اختلافات مذهبی، فردای بهتری در انتظار همه خواهد بود.

برزو بیکپور




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.