ID : 29457480
مدیرکل استاندارد استان یزد خبر داد

90 درصد آسانسورهای یزد گواهی استاندارد معتبر ندارند/ راه‌اندازی امداد آسانسور در استان


مدیرکل استاندارد استان یزد گفت: در حال حاضر حدود 10‌درصد از آسانسورهای یزد دارای گواهی با تاریخ معتبر باشند.

به گزارش یزد آوا، محبوس شدن در آسانسور با‌توجه به افزایش مجتمع‌سازی در استان، یکی از حوادث پرتعداد شهر یزد قلمداد می‌شود؛ از این رو اداره کل استاندارد استان به صدور مجوز امداد آسانسور به متقاضیان اقدام کرده است تا این حوادث به حداقل برسد. مجتمع‎های آپارتمانی بسیاری به ویژه در منطقه 3 شهر یزد ایجاد شده است که به دلیل مشکلات آسانسور، یکی از نقاط مهم اعزام ماموران آتش‌نشانی برای نجات افراد محبوس شده در‌آسانسور هستند.

ماهانه به طور متوسط 6 حادثه حبس در آسانسور در مجتمع‎های آپارتمانی استان رخ می‌دهد که ضرورت استاندارد سازی آسانسورها را مضاعف می‌کند.

وضعیت استاندارد آسانسورهای استان

مدیر کل استاندارد استان با تایید مشکلات استاندارد آسانسورها می‌گوید: برآوردها نشان می دهد حدود ٢٥٠٠ آسانسور کششی در استان نصب شده است که 10 درصد آنها تاییدیه استاندارد دارند؛ البته این به مفهوم این نیست كه بقیه آسانسورها غیر استاندارد هستند بلکه از‌وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست.

«محمدحسین ماجدی» ادامه می‌دهد: با توجه به بررسی کلی و اجمالی می‌توان گفت  حدود 70 درصد آسانسورها به دریافت استاندارد بعد از نصب اقدام کرده‌اند، ولی به دلیل تاریخ اعتبار یک ساله گواهی‌ها و رایج نشدن دریافت استاندارد ادواری، شاید در حال حاضر حدود 10‌درصد از آنها دارای گواهی با تاریخ معتبر باشند.  وی می‌افزاید: در ابتدا بازرسی آسانسور و تایید آن از سوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی صورت می‌گرفت که شامل بررسی چند مورد محدود بود.

بعد بازرسی از سوی بازرسان پروازی صورت می‌گرفت که تا سال 86 و استقرار بازرس مستقر در استان انسجام کافی نداشته است.

به گفته این مسئول، پس از آن به ویژه از سال 88 و توجه ویژه اداره کل استاندارد استان اهمیت بازرسی آسانسور بیش از پیش شناخته شد و همکاری شهرداری نیز ضمانت اجرایی کافی ایجاد کرد.

ماجدی اظهار می‌کند: در حال حاضر در‌بیشتر مواقع بعد از نصب آسانسور اقدام به اخذ استاندارد برای آن می‌شود و فقط برخی مجتمع‌ها به دلیل ضعف مدیریت داخلی و نداشتن اطلاع کافی از عواقب نداشتن استاندارد به این امر مهم اقدام نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: طبق استاندارد مربوط و مبحث ١٥ مقررات ملی ساختمان برخی اجزای آسانسور اجباری هستند و مالكان برای گرفتن پایان كار باید گواهی استاندارد بودن آسانسور را داشته باشند ولی مشكل اصلی استهلاك آسانسورها و بی‌توجهی مالكان به سرویس‌های نگهداری و تعمیر و بازرسی ادواری است كه استفاده از آسانسورها را خطرناك كرده است.

مدیر کل استاندارد استان می‌گوید: براساس مصوبات كارگروه استانداردسازی و ارتقای كیفیت كالا و خدمات، اداره كل استاندارد به‌نوعی موظف به تهیه بانك اطلاعات آسانسورهای استان شده است و از سال 97 همه طراحی‌ها و قطعات باید به تایید شركت‌های ذی صلاح برسد.

وی ادامه می‌دهد: از این رو آیین‌نامه مربوطه از سوی اداره کل استاندارد،  اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان در دست تدوین است.

این مسئول بیان می‌کند: با توجه به الزامات قانونی و حقوقی با دادستانی یزد برای الزام واحدهای دارای آسانسور به قراردادهای بازرسی ادواری و سالانه برنامه‌هایی در دست تدوین است كه فكر می كنم از اول سال 97 اجرایی شود.

راه‌اندازی امداد آسانسور در استان

مدیر کل استاندارد استان درباره اقدامات صورت گرفته برای استانداردسازی آسانسورهای استان می‌گوید: برای اولین بار در كشور بخش خصوصی برای  ایجاد امداد آسانسور به صورت رایگان در استان تشویق و این برنامه عملیاتی شده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر هنگام وقوع هرگونه حادثه‌ای آتش نشانی وظیفه امداد دارد و سازمان آتش نشانی می‌تواند از این شركت برای ارائه كارهای تخصصی كمك بگیرد ولی در موارد عادی و هنگام خرابی‌های  فنی و به‌ویژه در ساعت‌های غیرمناسب برای راه اندازی یا توقف آسانسور یا تعمیرات لازم از این شركت كمك بگیرند.

ماجدی می‌افزاید: همچنین این شركت می‌تواند به آموزش ساكنان برای رفتار در برابر خطر اقدام كند. شایان ذكر است این كار انحصاری نیست و هر شركتی كه تمایل داشته باشد خدمات امداد آسانسور را ارائه کند،  به شرط فراهم كردن امكانات لازم، از سوی اداره کل استاندارد مورد حمایت قرار می‌گیرد.

خرابی آسانسورها و حضور ماموران آتش‌نشانی

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد نیز با بیان اینکه امدادرسانی به شهروندانی که در آسانسور محبوس می‌شوند، یکی از عملیات مهم ماموران آتش نشانی در شهر یزد است، می‌گوید: ماهانه به طور متوسط 6 حادثه حبس در آسانسور در مجتمع‎های آپارتمانی شهر رخ می‌دهد.

«سیدعباس میرشمسی» می‌افزاید: سال گذشته، 1439 حادثه با حضور ماموران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد مدیریت شده است که 249 مورد آن مربوط به محبوس شدن شهروندان در آسانسور بوده است.

وی ادامه می‌دهد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد با توجه به تعدد حوادث مربوط به آسانسورها به دلیل نقص ایمنی، مکاتباتی با اداره کل استاندارد استان انجام داد.

این مسئول با اشاره به پیگیری‌های صورت‌گرفته برای راه‌اندازی امداد آسانسور در استان، اظهار امیدواری کرد با ارائه این خدمات و آموزش ساکنان مجتمع‌های مسکونی شاهد کاهش وقوع حوادث محبوس شدن شهروندان در آسانسور باشیم.

میرشمسی از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ساکنان مجتمع‌های مسکونی برای مدیریت حوادث مربوط به آسانسور خبر می‌دهد و می‌افزاید: بسیاری از آسانسورهای شهر بدون استاندارد هستند و حوادث مربوط به ویژه خرابی آنها به وفور اتفاق می‌افتد.

وی ادامه می‌دهد: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد براساس تقویم آموزشی، آموزش اقشار مختلف جامعه را بر حسب حوادثی که با آن دست به گریبان هستند، در دستور کار دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد بیان می‌کند:  این آموزش‌ها در مجتمع‌های مسکونی با همکاری مدیران مجتمع‌ها برگزار شده است و آمادگی برگزاری این دوره‌های آموزشی برای همه مجتمع‌های مسکونی وجود دارد.

مدیریت نیروهای آتش نشانی با استانداردسازی آسانسورها

محبوس شدن ساکنان مجتمع‌های آپارتمانی در آسانسور وقت و انرژی بسیاری را از ماموران سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد می‌گیرد؛ در حالی که اگر آسانسورها استانداردسازی شوند، این حوادث به حداقل خواهد رسید و نیروی آتش نشان‌ها برای حوادث ضروری‌تر به کار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

همشهری




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.