تعهد و تخصص مانع تفرقه حوزه و دانشگاه/ دانشجویان و طلاب ورای سیستم خود، وحدت حوزه و دانشگاه را محقق کنند
بیست و هفتم آذرماه، یادآور عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام راحل رحمه الله برخاسته بود، تلاش های بی وقفه ای انجام داد.
به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر سالروز شهادت دکتر مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.
حجت الاسلام محمد فیاضی مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا با اشاره به معنای جامع و درست وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه گفت:با نگاه به آیات و روایات و واژه های مصطلح امروز جامعه بشری، هر کجا واژه وحدت به کار میرود همگرایی و هم سویی جامعه، اقشار و و یا اصناف مدنظر است که در یک راستا برای رسیدن به یک هدف والا حرکت میکنند و آن چیزی که در بحث وحدت حوزه و دانشگاه مطرح است وحدت برای رسیدن به تعالی بشر برگرفته از علم است.
وی با بیان اینکه وحدت دو نهاد حوزه و دانشگاه، این فرموده امام(ره) را تداعی میکند که حوزه و دانشگاه دو بال هستند که به تکامل بشر کمک میکند، خاطرنشان کرد: بر اساس ماهیت علم وحدت این دو نهاد باید شکل بگیرد و وقتی بحث علم مطرح شود باید دخالت ها، خودبینیها و قشری نگریها کنار گذاشته شود.
حجت الاسلام فیاضی با طرح این سوال که چگونه میتوان به وحدت حوزه و دانشگاه رسید، یادآور شد: علم تبیین کننده تعالی بشر و برطرف کننده جهالتهای بشری است و باید طبق آیات الهی و روایات، اساس کار متولیان امر و کسانی که در وادی علم گام نهادهاند پیشرفت علمی جامعه بشری باشد و با حرکت در این راستا است که به وحدت خواهیم رسید.
وی با بیان اینکه معنای جامع وحدت این دو نهاد چیزهایی است که در راستای تکامل بشر از دیدگاه علم و ماهیت حوزه ودانشگاه تشکیل شده است، گفت: ساختار علمی این دو نهاد یکی است و و هر دو برای پیشرفت جامعه علمی بشر کار می کنند و اگر ماهیت و واقعیت علمی را در نظر بگیریم از قدیم الایام بشر به صورت فردی یا کلاسیک امروزی به دنبال علم بوده است.
تعهد و تخصص مانع تفرقه حوزه و دانشگاه
مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان افزود:در حوزه، گرایش به همه علوم بوده است و سابقه دانشگاهها نیز در کشور تقریبا به دو قرن پیش برمی گردد بعضی علوم که مربوط به مسائل روزمره بشر است به سمت دانشگاه ها سوق داده شده و مباحث تعهدی درعلوم را به حوزوی ها واگذار کردند یعنی تعهد بیشتر در حوزه و تخصص بیشتر در دانشگاه مدنظر است.
وی با تأکید بر اینکه تعهد و تخصص توأمان هستند و نمی توان تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص داشت؛ با ذکر یک مثال گفت: برای نمونه دانشگاهیان ما به این علم دست پیدا کردند که سیگار و دخانیات برای بدن مضر است اما با این وجود باز هم استقاده می شود و دلیل آن این است که تخصص وجود دارد ولی تعهد نیست؛ یعنی ما برای خود ملاکی را قرار ندادهایم و این واژه حرمت که در اسلام مطرح می شود که این چیز حرام است تعهد و خود باوری برای ما به وجود می آورد که باید در مسائل علمی به آن دقت کنیم.
حجت الاسلام فیاضی با بیان اینکه چنانچه تعهد و تخصص توأم باشد در دو نهاد حوزه و دانشگاه هیچ تفرقه ای وجود نخواهد داشت، یادآور شد: متاسفانه امروزه بیشتر متخصصانی که در وادی علم قدم گذاشتند همه به دنبال برتری جویی هستند در حالی که برتری اینجا معنی ندارد و همه باید با هم حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه ما به ماهیت و واقعیات وحدت توجه نداریم، ادامه داد: با اینکه دفتر همکاری حوزه و دانشگاه به فرمان امام(ره) تشکیل و قرار شد کتاب های دانشگاه را تدوین کند جامعه خیلی کم برای آن ارزش قائل شدد هر چند اکنون به عنوان پژوهشکده حوزه ودانشگاه فعالیت و کتابهای درسی دانشگاه ها را تدوین و حوزه ها را بررسی میکند.
متأسفانه وحدت حوزه و دانشگاه را باور نداریم
مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان یادآور شد: با وجود اینکه بر وحدت حوزه و دانشگاه تأکید داریم اما خود این را باور نداریم و نه در متنِ وحدت بلکه در حاشیه قرار می گیریم.
وی گفت: واقعیت این است که باید دلسوزان علمی جامعه و کسانی که جامعه دست نیاز به سوی آنها دراز کرده، اساس کار خود را روی ماهیت علمی بگذارند که حوزه و دانشگاه هر دو نهاد علمی هستند و برای پیشرفت علوم باید کار کنند، علومی که تنها نباید در آن تخصص وجود داشته باشد بلکه تعهدی برای اجرای آن نیز باشد.
حجت الاسلام فیاضی گفت: چنانچه دانشگاهیان ما به این نتیجه برسند که محصولی برای جامعه ما مضر است باید صادقانه آن را مطرح کنند نه اینکه مسائل سیاسی و اقتصادی را مدنظر داشته باشند و یا نباید برخی چیزها را کتمان کرد اگر چنین چیزی مدنظر جامعه علمی ما باشد وحدت حوزه و دانشگاه محقق خواهد شد و تلاش ها به نتیجه خواهد رسید.
وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان علمی و فرهنگی ار جمله آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه دست به دست هم دهند و این مسائل را برای زیرمجموعههای خود تبیین کنند تا به آن هدف والا که رشد و تعالی جامعه بشری است؛ برسیم.
تبیین برتری یک نهاد مانع وحدت حوزه و دانشگاه
مدیر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان با اشاره به راهکارهای نزدیک شدن هر چه بیشتر حوزه و دانشگاه گفت: بر طبق آیات قرآن به پیامبر(ص) خطاب می شود که باید امت اسلامی را تشکیل دهی یعنی زمانی که نام امت به میان بیاید تفرقه معنا ندارد، البته باید تقسیم کار انجام شود که متأسفانه ما برای آن تلاش نمی کنیم و بیشتر در مباحثی که وارد می شویم به دنبال تبیین برتری یک نهاد بر نهاد دیگری هستیم که تضاد می آورد و روز به روز ما را از وحدت دور میکند.
دانشجویان و طلاب ورای سیستم خود، وحدت حوزه و دانشگاه را محقق کنند
وی به دانشجویان و طلبه ها نیز توصیه کرد که ورای سیستم خود در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه وارد شوند و همه چیز را از ریشه و اصل بگیرند و ماهیت علمی برای خودشان تبیین کنند که برای سال های آینده در کجا می خواهند قرار گیرند و چه کارهایی برای رسیدن به آن باید انجام دهند.
خودبینی، جهالت و عدم صداقت؛ موانع وحدت حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام فیاضی تأکید کرد: برای رسیدن به این نقطه و برطرف شدن موانع حوزه و دانشگاه باید منیّت ها کنار رود، تلاش علمی صورت گیرد و پرده های جهالت، غفلت و چیزهایی را که ما را به جهالت و غفلت و خودبینی می رساند و علم را در حاشیه می گذارد، برداشته شود.
انتهای پیام/
Related Assets:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|