ظرفیت مغفول میراث ناملموس در صنعت گردشگری یزد/ تلاش ارگانها در صنعت گردشگری همسو نیست
علی دلشاد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص تاثیر گردشگری در توسعه اقتصاد استان گفت: برای توسعه یزد ظرفیتهای مختلف گردشگری از جمله منابع فرهنگی، طبیعی، فرهنگ میهمان نوازی قوی و غنی و ... وجود دارد اما مسئله این است که بسیاری از این منابع برای اینکه تبدیل به جاذبه شوند نیازمند تلاش زیادی در حوزه زیرساخت و روساخت هستند.
وی با بیان اینکه سخنانی که در خصوص توسعه استان براساس گردشگری به میان میآید مبتنی بر پتانسیلهای گردشگری است نه آن چیزی که قابل بهرهبرداری باشد، افزود: تنوع زیستی و ویژگیهای خاص طبیعی استان از جمله قرار گرفتن کوه و کویر در کنار هم و یا وجود گونههای حیات وحش مانند یوزپلنگ، کمتر از میراث فرهنگی آن نیست ولی متاسفانه این موارد قابل بهرهبرداری نیست چرا که برای استفاده از این ظرفیتها تمهیداتی اندیشیده نشده و برنامهریزی صورت نگرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد وجود مشکلات در کمپهای کویرنوردی استان را ناشی از نبود برنامه مناسب و دقیق در این زمینه دانست و ادامه داد: بدون برنامهریزی دقیق و سیاستگذاری صحیح نمیتوان به توسعه گردشگری توصیه کرد چرا که همین موضوع مسئلهساز میشود اما اگر حساب شده در این زمینه اقدام شود و برای چگونگی صرف اوقات یک گردشگر در استان برنامهریزی همه جانبه باشد میتوان به توسعه گردشگری امیدوار بود.
دلشاد افزود: ما در زمینه میراث معنوی و منابع ناملموس فرهنگی استان از جمله مراسم، جشنها و آداب و رسوم کمتر کار کردیم در حالی که این موضوعات پتانسیل بیشتری نسبت به دیگر جاذبههای گردشگری دارند و از محدویت کمتری نسبت به سایتهای فیزیکی برخوردارند و در واقع سرمایهگذاری و توجه به میراث فرهنگی استان نتیجه بهتری را در صنعت گردشگری در برخواهد شد.
وی عنوان کرد: مراسم مذهبی مانند تاسوعا و عاشورا در دهه اول محرم نقش مهمی در گردشگری دارد و بسیاری از گردشگران برای شرکت در این مراسم و بازدید از آن به شهر و استان یزد سفر میکنند که این میتواند در ابعاد مختلف برای استان از جمله شناساندن آیینهای سنتی و مذهبی به گردشگران داخلی و خارجی و کسب درآمد مناسب برای فعالان این حوزه منفعت زا باشد.
دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد با تاکید بر اینکه توسعه استان مستلزم تمهیدات، برنامهریزی دقیق، رشد و توسعه مرحله به مرحله و مداوم همراه با دریافت بازخورد برنامههای اجرایی است، ادامه داد: باید بازخورد و اثرات فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی برنامهها در حوزه گردشگری دریافت و به گونهای عمل شود که اثرات منفی برنامهها به حداقل و اثرات مثبت آن به حداکثر برسد.
دلشاد با اشاره به چند پاره بودن وضعیت گردشگری کشور و استان تصریح کرد: امروزه هر دستگاه و ارگانی به نوعی خود را ذی حق میبیند و از دیدگاه خود در زمینه توسعه گردشگری برنامه دارد و تلاش میکند اما اقدامات غیرهمسو نمیتوان شاهد جهشی در بخش گردشگری بود چرا که باید سیاستگذاریهای صحیحی در این زمینه صورت گیرد و تلاشها و فعالیتهای سازمانهای مختلف در حوزه گردشگری هم راستا و با هم افزایی باشد.
انتهای پیام/
Related Assets:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|