غدیر؛ مایهی اجتماع امت اسلامی
به گزارش یزد آوا؛ عصرسیاست نوشت: عید غدیر هرچند عید بزرگ شیعیان است اما نگاهی عمیق و دقیقتر به آنچه در غدیر خم به وقوع پیوست و همچنین توجه به روایات علمای اهل تسنن پیرامون غدیر، نشان میدهد که عید غدیر فقط عید شیعیان نیست، بلکه متعلق به همهی امت اسلامی است. رهبر معظم انقلاب در همین رابطه میفرمایند: «عید غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امّت اسلامی است. این عید، مخصوص شیعه هم نیست. جا دارد و حق آن است که همه امّت اسلامی، این روز را برای خودشان عید بدانند. غدیر، عید امیرالمؤمنین علیه الصّلاة والسّلام هم هست و شیعیان آن حضرت، به طور ویژه از این عید استفاده میکنند.»
در واقع عید غدیر را باید محل اتصال شیعه و سنی دانست، آنجا که پیامبر برای همهی مسلمین و نه فقط برای شیعیان، فردی را برای جانشینی بعد از خود انتخاب میکند. رهبر انقلاب غدیر را مایهی اجتماع امت اسلامی عنوان میکنند و میفرمایند: «همین قضیهی غدیر در یک نقطه وسیله و مایهی اجتماع امت اسلامی است و او شخصیت امیرالمؤمنین است. دربارهی شخصیت و عظمت این انسان بزرگ و والا بینِ مسلمین اختلافی نیست. امیرالمؤمنین را همه در همان نقطهی عالی و سامی که باید به او در آن نقطه نگریست - از لحاظ علم، از لحاظ تقوا، از لحاظ شجاعت – مینگرند و میبینند؛ یعنی ملتقای عقیدهی همهی آحاد امت اسلامی امیرالمؤمنین است.»
علامه امینی صاحب الغدیر، موارد متعددی از طرق اهل سنت را نقل میکند که آنها نیز ماجرای غدیر را به همین شکل که شیعیان نقل میکنند، نقل کردهاند. در واقع روایتی که از حادثه غدیر خم امروز توسط شیعه نقل میشود چیزی نیست که مختص شیعیان باشد، بلکه در کتابهای اهل سنت نیز به کرات همین شکل نقل ماجرای غدیر وجود دارد.
شهید مطهری درباره نقش علامه امینی و کتاب الغدیر در وحدت امت اسلامی مینویسد: «علامهی امینی در مقدمهی جلد هشتم تحت عنوان "الغدیر یوحّد الصفوف فی الملأ الاسلامی" مستقیماً وارد بحث نقش الغدیر در وحدت اسلامی میشوند. معظم له در این بحث، اتهامات كسانی را كه میگویند الغدیر موجب تفرقهی بیشتر مسلمین میشود، سخت رد میكنند و ثابت میكنند كه برعكس، الغدیر بسیاری از سوء تفاهمات را از بین میبرد و موجب نزدیكتر شدن مسلمین به یكدیگر میگردد.»
شهید مطهری همچنین مینویسد: «نقش مثبت الغدیر در وحدت اسلامی از این نظر است كه اولاً منطق مستدل شیعه را روشن میكند و ثابت میكند كه گرایش در حدود صد میلیون مسلمان به تشیع- برخلاف تبلیغات زهرآگین عدهای- مولود جریانهای سیاسی یا نژادی و غیره نبوده است، بلكه یك منطق قوی متكی به قرآن و سنت موجب این گرایش شده است. ثانیاً ثابت میكند كه پارهای اتهامات به شیعه- كه سبب فاصله گرفتن مسلمانان دیگر از شیعه شده است- از قبیل اینكه شیعه غیرمسلمان را بر مسلمانِ غیرشیعه ترجیح میدهد و از شكست مسلمانان غیرشیعه از غیر مسلمان شادمان میگردد، و از قبیل اینكه شیعه به جای حج به زیارت ائمه میرود، یا در نماز چنین میكند و در ازدواج موقت چنان، بكلی بی اساس و دروغ است. ثالثاً شخص شخیص امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را كه مظلومترین و مجهولالقدرترین شخصیت بزرگ اسلامی است و میتواند مقتدای عموم مسلمین واقع شود، و همچنین ذرّیّهی اطهارش را به جهان اسلام معرفی میكند.»
دشمنان اسلام و شیعه که به خوبی میدانند مسیر مقابله با شیعیان و اسلام کجاست، مدام برای اختلاف افکنی بین گروههای مختلف مسلمانان تلاش میکنند و سعی میکنند رخداد عظیم و تاریخی و با شکوهی چون غدیر را -که مایه عظمت اسلام و عید بزرگ مسلمانان است و به درستی مایه اتئتلاف و اتحاد مسلمانان محسوب میشود-، به نقطه افتراق بین مسلمانان تبدیل کنند. در این مسیر عدم اطلاع از واقعیتهای غدیر و جوانب این رخداد عظیم، دشمنان را برای نیل به اهدافشان یاری میکند.
انتهای پیام/
Related Assets:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|