وجود بیش از ۷۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در یزد
به گزارش یزد آوا، بیسوادی محصول ناآگاهی است و ناآگاهی محصول ضعف فرهنگی و ضعف فرهنگ، دستپخت فقر اقتصادی. ناآگاهی، ضعف فرهنگی و فقر اقتصادی نیز در کشور ما کم نیست و چون هنوز این سه عامل در برخی خانوادهها رخنه دارد، نمیتوان ادعا کرد که تولید بیسوادی در کشور متوقف شده است.
«محمدحسن رادمنش» معاون آموزش ابتدایی آموزشوپرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدبانو، در مورد تعداد کودکان بازمانده از تحصیل در استان در سال گذشته اذعان کرد: بر اساس آخرین گزارش دریافتی در اسفندماه 95 در خصوص آمار و اطلاعات اسمی دانش آموزان بازمانده از تحصیل 771 دانشآموز بازمانده از تحصیل به استان یزد معرفیشده است.
وی با اشاره به شناسایی 219 دانشآموز بازمانده از تحصیل، ادامه داد: البته آمار یادشده تنها بر اساس آخرین آدرس پستی دانشآموزان بوده که با توجه به تغییر محل زندگی و عدم ثبت آن در ثبتاحوال شناسایی این افراد را بسیار مشکل میسازد.
رادمنش عمده دلایل بازماندن از تحصیل را بیماری صعبالعلاج و معلولیتهای مختلف، عدم شرایط مناسب مالی خانوادههای کمبضاعت، مسائل فرهنگی، عدم تمایل به ادامه تحصیل اتباع خارجی و ورود به بازار کار عنوان کرد و گفت: از تعداد 771 نفر دانشآموز بازمانده از تحصیل در یزد 356 دختر و 415 پسر و در بازه سنی 6 تا 11 سال هستند.
معاون ابتدایی آموزشوپرورش یزد اذعان کرد: شهر یزد و میبد بیشترین فراوانی و مناطق زارچ و نیر کمترین فراوانی را درزمینهٔ بازماندن از تحصیل و ترک تحصیل داشته است.
وی با اشاره به اقداماتی که جهت بازگرداندن بچههای بازمانده از تحصیل و ترک تحصیلکرده صورت گرفته است، تصریح کرد: مسئله کودکان بازمانده از تحصیل در شورای آموزشوپرورش استان یزد مطرح شد و از سایر ارگانها و نهادها نظیر کمیته امداد، بهزیستی، نیروی انتظامی، شورای اسلامی شهر، ائمه جماعت و ... درخواست همکاری و همیاری کردهایم.
رادمنش برگزاری دورههای تقویتی در سطح مناطق و نواحی استان، اختصاص کمکهزینه تحصیلی، طرح موضوع در رسانههای نوشتاری و دیداری با توجه به اهمیت موضوع را از دیگر اقدامات انجامشده برای کمک به بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: علیرغم اقدامات انجامشده و با توجه به شرایطی که گفته شد، تعداد اندکی دانشآموز جذب مجدد مدارس شدهاند.
معاون ابتدایی آموزشوپرورش یزد آسیبهای روحی و روانی فردی- اجتماعی، افزایش کودکان خیابانی و کار، افزایش بینظمیهای اجتماعی، کاهش جمعیت تحصیلکرده کشور و بهتبع آن نیاز به سرمایهگذاری مجدد در بزرگسالی (نهضت سوادآموزی) و به وجود آمدن بزهکاریهای اجتماعی در برخی موارد را ازجمله آسیبهای ترک تحصیل برشمرد.
انتهای پیام/ش
Related Assets:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|