وضعیت حمل و نقل عمومی شهر یزد مناسب نیست / ضرورت استفاده از دوچرخه در شهر
مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد در خصوص وضعيت ترافيك شهر يزد در مصاحبه با خبرنگار یزدآوا گفت: ترافیک شهر یزد، مشکل امروز و دیروز نیست و یک شبه هم به وجود نیامده است، بلکه سالهاست که بنا به دلايلی از جمله افزایش بیرویه جمعیت شهر، افزايش تعداد خودروها، عدم مديريت كاربريها، پيشرفت كم در حوزه فرهنگ ترافيك و ... خیابانهای شهر با ترافیک به یکدیگر گره خورده اند. امروز متاسفانه شاهد آن هستيم كه بیش از 40 درصد از شهروندان ما از خودروی شخصی برای سفرهای روزانه استفاده میکنند. اين در حاليست كه در حدود 20 درصد مردم از موتورسيكلت استفاده میكنند و اين آمار روز به روز در حال افزايش است و ادامه اين روند بسيار نگران كننده است.
تعریض خیابان ها؛ مسکنی کوتاه مدت است!
حمید دهقان بنادکی در رابطه با راه حل مشکلات ترافیکی یزد افزود: به طور مکرر این جمله را شنیدهایم که خیابانهای یزد کمعرض هستند و توان تحمل این حجم از ماشینها را ندارند، نسخهای که بسیاری از شهروندان یزد معتقدند که باید برای رفع این معضل پیچید، تعریض خیابانها است. البته تعریض خیابانها اولین و سادهترین راهی است که همه ما به ذهنمان میرسد. اما اگر کمی دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که این ایده بسیار سادهنگرانه است، زیرا تجربه نشان داده تعریض خیابانها، تنها مسکنی است برای معضل ترافیک و راه حل ایده آلی نیست.
وی ادامه داد: عدم تفکر سیستمی و جامع به موضوع ترافیک یکی از این دلایل است، یک قانون وجود دارد به نام قانون پارکینسون، به زبان ساده میگوید برای هر کاری، هر چقدر ظرفیت گسترش یابد، حجم کار آن قدر گسترش می یابد که تمام آن ظرفیت را پر کند، به این معنی که همان اشتباهی که اكثر مدیران شهری و جمیع تصمیمگیران کلان انجام میدهند اما دریغ که راهحلها معمولا در شکل و شمایل پیچیدهتری ظاهر میشوند و همین هم سبب میشود علیرغم ساخت این همه پل و روگذر و زیر گذر و موارد مختلفی از این قبیل، باز هم مشکل حل نشود.
دهقان در خصوص مشکلات شبیه شهر یزد در شهر پاریس کشور فرانسه بیان داشت: شهر پاریس در سالیان گذشته با مشکل کمعرض بودن خیابانها مواجه بود و به همین دلیل سعی کردند با تعریض خیابانها مشکل ترافیک این شهر را حل کنند. خیابانها تعریض شد اما ترافیک تعدیل نشد. آنها شاهد بودند که هرچقدر خیابانها را عریض میکنند، تعداد ماشینها هم افزایش پیدا میکند و اینگونه دردی از ترافیک دوار نمیشود. بنابراین تصمیم گرفتند به جای افزودن خیابان، به توسعه حمل و نقل عمومی و پیادهراهها بیندیشند.
احداث مسیرها و پلهای بزرگ، عامل اصلی ترافیک
این کارشناس ترافیک اظهار کرد: از نظر ما اصلیترین عامل ترافیک در بلندمدت؛ احداث مسيرها و پلهای بزرگی است که سهمی از آنها برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته نمیشود و جذابیت رانندگی شخصی و تک سرنشینه را در شهر بالاتر میبرند و بنا به قانون پارکینسون، تعداد خودروها آنقدر زیاد میشود تا تمام این ظرفیت ایجاد شده نیز استفاده شود و شهری بماند با خودروهای بیشتر شده و عقیم شده از ترافیک نا به هنجار، بدون آنكه به پياده محوری، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی توجهی شود.
وی در ادامه عنوان کرد: عامل اصلی و کلیدی که منجر به افزایش ترافیک میشود، جذابیت رانندگی است. هر چه قدر عوامل دیگر در خدمت این عامل باشند و آن را تقویت کنند، ترافیک بیشتر و بیشتر میشود. بنابراین اگر بزرگراهها و پلهای مختلف در یک شهر ساخته شود و به همان اندازه به حمل و نقل عمومی و پیادهروها توجه نشود، به علت گشایش ظرفیتهای جدید، مردم تمایل بیشتری به رانندگی با خودروهای خود خواهند داشت و لذا برای انجام هر خرید از سرکوچه هم با خودرو شخصی این کار را میکنند.
مجتمع های پر تردد؛ معضل خیابان های کم عرض
دهقان بنادکی در خصوص مديريت كاربریها بیان داشت: یکی دیگر از مسائل مرتبط با موضوع ترافيك؛ مدیریت کاربریهاست. گفتنی است، برخی مسئولین کمتر به این فکر میکردند، مجتمعهای پر تردد چه بر سر ترافیک در خیابانهای کم عرض میآورند و چه مانعی بر سر راه موفقیت طرحهای ترافیکی محدود و جامع شهری میشوند، بعنوان مثال میتوان به مجتمع ستاره، بیمارستان شهید رهنمون، کانون زبان ایران، ساختمان پزشکان خیابان طالقانی، فروشگاه میلاد در خیابان کاشانی و موارد مختلف دیگر اشاره کرد.
پیشگیری بهتر از درمان است
وی افزود: از آنجا كه هميشه پيشگيری بهتر از درمان است؛ بايد در خصوص شهرسازی و موقعيت يابی مجتمع هايی با ميزان تقاضای سفر بالا دقت نظر بيشتری داشت که در اين صورت شاهد ترافيك كمتری خواهیم بود.
این کارشناس گفت: متاسفانه یزد در زمینه حمل و نقل عمومی نسبت به دیگر استانهای کشور وضعیت مناسبی ندارد که البته بخشی از این وضعیت به دلیل نابسامانی و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و مناسب نبودن امکانات آن است. قطعا افزایش جذابیت و توسعه حمل و نقل عمومی هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به عبارت دیگر باید شرایطی را مهیا کنیم که شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند مانند ایستگاههای زیبا، مناسب و جذاب، ناوگان مناسب، زمانبندی مناسب و بسیاری اقدامات دیگر که امروزه در تمام دنیا برای ایجاد رغبت در بین مردم انجام میشود تا آنها از این ناوگان استفاده نمایند. توجه به شأن افراد در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین عواملی است که میتواند مردم را به استفاده از این ناوگان ترغیب کند، این که مردم برای استفاده از این ناوگان زیر دست و پا له نشوند و گرما و سرما موجب سلب آسایش آنها نشود، به عبارتی تصمیم اولشان برای سوار شدن، تصمیم آخرشان نشود، موضوعی است که همه مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.
ضرورت استفاده از دوچرخه در شهر
وی در پایان به اهمیت استفاده از دوچرخه در شهر یزد اشاره و اظهار کرد: امروزه روند صعودی رشد شهرها، توأم با افزايش جمعيت و استفاده بيش از حد از وسايل حمل و نقل شخصی در شهرها باعث بروز مشکلاتی از جمله معضل ترافيك، اتلاف زياد وقت شهروندان، مصرف بيش از حد انرژی، افزايش تصادفات، آلودگی های زيست محيطی، کاهش نشاط اجتماعی و ... شده است و تمامی كارشناسان حوزه حمل و نقل بر اين باورند كه يكی از بهترين و كم هزينه ترين راهكارها برای حل معضل ترافيك توسعه دوچرخه سواری در شهرها است. آخرین مطالعات در یزد نشان میدهد که 52 درصد از سفرهای روزانه شهروندان زیر 3 کیلومتر مسافت دارند و به راحتی و با ارایه تسهیلاتی میتوان این بخش را به استفاده از دوچرخه ترغیب کرد. احداث مسیرهای دوچرخه به صورت مجزا، پیوسته و فرهنگسازی استفاده از دوچرخه هم نقش بسیار مهمی در رفع مشکل ترافیکی در یزد دارد. در اين راستا ما قصد داريم گامهای موثری برداريم. از مهمترين اين اقدام در دست اقدام برای ترغيب و تشويق افراد به دوچرخه سواری می توان به مقوله آموزش شهروندی اشاره نمود كه چگونه میتوان از دوچرخه سواری لذت برد و گامی رو به جلو برای توسعه پايدار شهر برداشت. از ديگر سياستها ارايه تسهيلات ويژه به دوچرخه سواران است نظير سيستم های دوچرخه اشتراكی؛ تعمير رايگان دوچرخه ها و ايجاد امنيت برای آنها، برگزاری همايشها و مسابقات و ... .
انتهای پیام / ا.م
Related Assets:
- کاربریهای خیابان طالقانی یزد مناسب این نقطه شهر نیست/ باید به سمت مدیریت ترافیک حرکت کرد
- تنها شب بازار یزد؛ خوب اما پر دردسر/سه جمعه بازار بزرگ در یزد راه اندازی می شود
- در 5 سال اخیر دولت هیچ کمکی به اتوبوسهای درون شهری نکرده/ قهر مردم با ناوگان حمل و نقل عمومی
- یزدی ها با کاهش ترافیک در نوروز مهمان نوازی کنند
- كسب درآمد پايدار توسط شهرداریها در اولويت اصلی باشد
- جوابیه «سید حسینی» به پروژه تخریب شورای شهر یزد
- فضاي مجازی ظرفيت مطلوبي برای ارتقاء فرهنگ ترافيک است
- دوشنبه روز بدون پلیس در یزد/ در آینده نزدیک کنترل ترافیک یزد بدون حضور پلیس انجام می شود
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|