پروژههای تکمیل شده در یزد که نخالهدانی شدند
به گزارش یزد آوا، گرچه هر یک از مسئولان مرتبط، آمار متفاوتی از پروژههای نیمهتمام استان اعلام کردهاند اما آخرین خبر از مدیرکل سازمان مدیریت و برنامهریزی استان یزد، حاکی از وجود هزار و 500 طرح نیمهتمام در استان است. عمده دلایل بر زمین ماندن پروژههای نیمه تمام کمبود اعتبار است که با برآورد انجام شده با بودجه عمرانی که هر ساله اختصاص مییابد اتمام این پروژهها 16 سال زمان میبرد.
به همین دلیل بسیاری از پروژهها برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار میشوند اما در استان یزد پروژههای تکمیل شدهای را میتوان مشاهده کرد که علیرغم صرف هزینههای گزاف و از جیب مردم استان به دلایل گوناگون به بهرهبرداری نمیرسند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد در این خصوص در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، از به بهره برداری نرسیدن چند پروژه تکمیل شده در یزد خبر داد.
محمدرسول طهماسبی پروژه دسترسی بلوار شهدای گمنام به جاده کنار گذر را از این نوع پروژهها خواند و گفت: طرح این پروژه مربوط به اداره راه و شهرسازی یزد است و خود این اداره بر این پروژه نظارت داشته است اما از بهرهبرداری رسیدن آن جلوگیری میکند.
وی گفت: شهرداری بیش از دو میلیارد تومان از پول مردم یزد را در این پروژه هزینه کرده و اداره راه و شهرسازی نیز 700 میلیون تومان در انجام این پروژه کمک کرده است اما با وجود اینکه دو سال از تکمیل این پروژه گذشته اداره راه و شهرسازی اجازه بهرهبردای از این پروژه را نمیدهد و راه را مسدود کرده است.
طهماسبی با بیان اینکه اکنون مسیر اتصال بلوار شهدای گمنام به جاده کنار گذر به نخاله دانی تبدیل شده است، تصریح کرد: هدف از اجرای این پروژه ایجاد مسیری ایمن برای دسترسی آسان به شهر و همچنین ایجاد مسیری ایمن برای خروج شهر است تا در مواقع اضطراری مانند زلزله بتوان از آنها استفاده کرد.
وی با اشاره به پیگیریهای انجام شده در این خصوص افزود: تمام مکاتباتی که با رییس شورای شهر تا استاندار در این خصوص صورت گرفته تاکنون به نتیجه نرسیده است و هنوز اداره راه و شهرسازی اجازه باز شدن این مسیر را نداده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد دسترسی پایانه مسافربری یزد به کنارگذر را یکی از دیگر پروژههایی نام برد که با گذشت نزدیک به سه سال از تکمیل آن به بهرهبرداری نرسیده است.
طهماسبی با بیان اینکه یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است، ادامه داد: طرح این پروژه از سوی اداره راه و شهرسازی ارائه شده بود و شهرداری طبق طرحهای ابلاغ شده این پروژه را اجرا کرد اما بعد از اتمام این پروژه اداره راه شهر و سازی از بهرهبرداری آن جلوگیری کرد و با ریختن خاک در این مسیر آن را مسدود کرد.
وی ادامه داد: با وجود اینکه روشنایی بلوارهایی چون بهمن و خاتم در شهر هنوز تأمین نشده است، روشنایی این پروژه که پایانه مسافربری را به کنار گذر متصل میکند به دلیل حادثه خیز بودن تامین شد اما چندسالی است که این پروژه خاک و آفتاب میخورد و از بهرهبرداری از آن خبری نیست.
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد با اشاره به اهمیت پروژههایی چون «دسترسی بلوار شهدای گمنام به جاده کنار گذر» و «دسترسی پایانه مسافربری به کنارگذر» که در مواقع اضطراری مسیری ایمن برای خروج و ورود به شهر فراهم میکند هشدار داد: با توجه به اینکه یزد روی گسل قرار دارد و همچنین وجود شبکههای گازرسانی در زیر سطح شهر، در واقع مواد منفجرهای زیر زمین قرار دارند که اگر یکی آنها منفجر شود و یا زلزلهای رخ دهد، خسارات زیادی را به بار میآورد که متأسفانه این موضوع جدی گرفته نمیشود.
عظیمیزاده شهردار یزد نیز در این خصوص به خبرنگار یزد آوا، گفت: طرحهای این پروژهها بعد از تایید اداره راه و شهرسازی، توسط شهرداری انجام شد اما اتفاقی که افتاد این بود که پلیس راهور، راه و شهرسازی را ملزم به اجرای برخی اقدامات در کمربندی کرد که یکی از آنها جابه جایی دور برگردان در تقاطع است و با توجه به اینکه این مسیر یک ورودی خروجی برای شهر است و مردم میخواهند از دور برگردان استفاده کنند باید فاصله مناسبی از تقاطع داشته باشد که مشکلی برای ترافیک عبوری کمربندی ایجاد نشود و به این بهانه کار تعطیل شده و پروژه راکد مانده است.
وی تصریح کرد: انتهای مهرآوران به عنوان یکی از مسیرهای تقاطع را باز کردیم که اداره راه با بیان اینکه این مسیر به صورت غیر رسمی باز شده است، در این زمینه مسئولیت را به عهده خود شهرداری گذاشته و از خود سلب مسئولیت کرده است.
عظیمیزاده با بیان اینکه قانون جدید راهنمایی و رانندگی نقص راه را به عنوان یکی ازدلایل تصادف میتواند اعلام کند و از متولی راه که اداره راه و شهرسازی است خسارت بگیرد، ادامه داد: اداره راه و شهرسازی با ایجاد راههای دسترسی به کمربندی مخالف است در حالی که شهرداری ابتدا طرحها را به تایید اداره راه رسانده بوده تا مانعی در اجرای آنها وجود نداشته باشد و بتوان آنها را راهاندازی کرد اما متأسفانه بعد از تکمیل طرح و نصب علائم و حتی تامین بخشی از روشنایی آن به بهرهبرداری نرسید.
وی با بیان اینکه ممکن است تصادفی در این مسیر رخ دهد و هیچ کس نمیخواهد مسئولیت آن را بپذیرد، تأکید کرد: باید جلسهای در حوزه عمرانی استانداری با حضور پلیس راه، اداره راه و شهرسازی و شهردای تشکیل شود و به جمع بندی برسند تا اگر اقدام خاصی از جمله نصب بیشتر علائم، جابه جا شدن دور برگردان و غیره باید انجام شود صورت گرد و اینگونه نباشد که دوباره با صرف هزینه کاری انجام شود و سپس بهانه دیگری به آن وارد شود.
انتهای پیام/
Related Assets:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|