چه شباهتی بین برجام و صلح حدیبیه است؟/ هاشمی کفران نعمت می کند
به گزارش یزد آوا به نقل از عصرفرهنگ؛ در جلسه هفتگی هیات انصار ولایت، حجتالاسلام مهدوینژاد با مبنا قرار دادن نامه 31 نهج البلاغه به تحلیل و بررسی برخی از مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه پرداخت.
لزوم عبرت از گذشتگان
وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نامه 31 نهج البلاغه میفرمایند: «وَاعْرِضْ عَلَيْهِ اءَخْبَارَ الْمَاضِينَ، وَ ذَكِّرْهُ بِمَا اءَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ الْاءَوَّلِينَ، وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ، فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا، وَ عَمَّا انْتَقَلُوا، وَ اءَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا، فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ انْتَقَلُوا عَنِ الْاءَحِبَّةِ، وَ حَلُّوا دِيَارَ الْغُرْبَةِ، وَ كَاءَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَاءَحَدِهِمْ»؛ تاریخ گذشتگان را از مصیبتها و سختیها، خوشی ها و ناخوشی ها، به قلب خودت عرضه و یادآوری کن؛ در سرزمینهای آنان سیر کن و آثار آنها را ببین. دقت کن که آنها چه کرده و چگونه از متعلقات خود جدا شدند و از این دنیا منتقل شدند. کجا رفتند و کجا فرود آمدند؛ تو هم دیر یا زود، دنباله رو آنان خواهی بود.
مهدوی نژاد ادامه داد: «فَاءَصْلِحْ مَثْوَاكَ، وَ لاَ تَبِعْ آخِرَتَكَ بِدُنْيَاكَ وَدَعِ الْقَوْلَ فِيمَا لاَ تَعْرِفُ، وَالْخِطَابَ فِيمَا لَمْ تُكَلَّفْ، وَ اءَمْسِكْ عَنْ طَرِيقٍ إِذَا خِفْتَ ضَلاَلَتَهُ، فَإِنَّ الْكَفَّ عِنْدَ حَيْرَةِ الضَّلاَلِ خَيْرٌ مِنْ رُكُوبِ الْاءَهْوَالِ»؛ جایگاه آخرت خودت را اصلاح کن، آخرت خودت را به دنیایت نفروش. سخنی که در مورد آن آگاهی نداری، رها کن و از چیزی که به عهده تو نیست دم نزن و در اموری که به تو مربوط نیست وارد نشو. از ورود به راهی که میترسی تو را به گمراهی و گناه بکشاند، خودداری کن. چون خودداری از کاری که سبب گمراهی انسان است بهتر از افتادن در ورطه هلاکت است.
دانستن تاریخ، راهی برای کاهش اشتباهات
مسئول هیات انصار ولایت یزد اظهار داشت: بخش عمده خودسازی در ترک گناهان و البته بخش عمدهای از انگیزه ترک گناه در عبرت گرفتن از دیگران است. بخش عمدهای از اشتباهات ما ناشی از این است که تاریخ را نمیخوانیم و سرگذشت گذشتگان را نمیدانیم و عبرت نمیگیریم. حضرت میفرمانید اگر میخواهی آخرت را به دنیا نفروشی، یک راه مهم آن همین است که بروی و ببینی کسانی که آخرتشان را به دنیایشان فروختند، آیا دنیایشان آباد شد؟
وی تاکید کرد: ما نمی توانیم تمام کتابهای تاریخی را بخوانیم، اما لازم است حداقل کلیات حوادث صدر اسلام را بدانیم، کلیات حوادث صد سال گذشته کشور خودمان را بدانیم. کلیات وقایع دو صده گذشته جهان را نیز باید بدانیم که نظامات اجتماعی در کشورهای مختلف چگونه شکل گرفته است. امروز اگر اینها را ندانیم در محاسبات ساده کشور خودمان هم دچار مشکل خواهیم شد و تحلیلهای درستی نخواهیم داشت.
مهدوی نژاد بیان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم قصص انبیاء را ذکر فرموده است و جالب این است که غالب آیات مربوط به قصص قرآنی در سورههای مکی نازل شده است؛ یعنی زمانی که مسلمانان در مکه هستند و اسلام هنوز حاکمیت ندارد و ظاهراً مغلوب هستند. مؤمنینی که تازه ایمان آوردهاند و باید زیر این همه فشار مقاومت کنند، باید این سرگذشتها را از پیامبر(ص) بشنوند تا بدانند که گذشتگان آنها بیشتر از آنها سختی کشیدهاند و چه خونها ریخته شده تا توحید به دست آنها رسیده؛ در این صورت بیشتر قدردان هستند و میتوانند مقاومت کنند. پیامبر(ص) در مکه قصص قرآنی را برای مردم میگفتند، این بود که با این کار مردم از گذشته درس مقاومت می گرفتند.
تحلیل تاریخ یکی از خواص مجالس روضه است
وی با اشاره به فرمایش حضرت امام(ره) که میفرمودند این انقلاب را محرم و صفر و این عزاداری ها پیروز کرد تصریح کرد: عزاداری همان روضه است و بیان تاریخ گذشته ماست. در روضه ظلمهایی که به اسلام شده، راه سیدالشهداء(ع) و شعار سیدالشهداء(ع) و... بازگو می شود. روضه بیان تاریخ و سخنرانی، تحلیل تاریخ است. در دورانی که اسلام حاکمیت نداشت این روضهها و بیان تاریخ بود که روح حماسه و انگیزه خیزش را در دلهای مخاطبین خود ایجاد کرد.
این خطیب یزدی گفت: قرآن می فرماید: «فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُود»ِ حضرت طالوت لشکرکشی کرد، «قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ» به سپاهیانش گفت: خداوند قصد دارد شما را با نهر آبی آزمایش کند «فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي» هر کس از آب این نهر بیاشامد از من نیست. «فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ» از این آب خوردند مگر عده کمی. در ادامه میفرماید: «فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ» بعد از این آزمایش با حضرت طالوت(ع) آن دسته از سپاهیانش که ایمان آنها آزمایش شدنه بود و عده قلیلی بودند به راه خود ادامه داد. سپاه طالوت(ع) در مواجهه با لشکریان جالوت گفتند: «قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ» ما با این تعداد کم، نمیتوانیم با دشمن روبرو شویم. ادامه آیه می فرماید به اذن خدا گروهی قلیل میتواند بر گروه کثیر غلبه پیدا کند. آن گروهِ کم همانهایی هستند که از امتحان خدا سربلند بیرون آمدهاند پس میتوانند بر گروه کثیر غالب شوند.
حجت الاسلام مهدوی نژاد ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «لا تَسْتَوْحِشُوا فِی طَریق ِ الْهُدى لِقِلَّهِ أَهْلِهِ» در راه حق و هدایت از کمی جمعیت نترسید. یعنی اگرچه دشمن تو را محاصره کرده و در شعب ابیطالب هم هستی و اگرچه دشمن تو را تحریم کرده است، نگران نباش. مقاومت مردم یمن نمونه عمل به این آیه است. آل سعود 80 درصد زیرساختهای یمن را منهدم کرده است، گرسنگی و تشنگی و بیدارویی و... را دارند تحمل میکنند و تسلیم نمیشوند. ما هم در هشت سال جنگ و بلکه سی و چند سال است که ایستادهایم، ولی متأسفانه بین ما کسانی پیدا میشوند که نمیخواهند به این آیه عمل شود و احساس ضعف میکنند. اینها کسانی هستند که «فَشَرِبُوا مِنْهُ» هستند و گویا آیه میخواهد بفرماید که این عده که از آن آب می نوشند، کم نیستند! «فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ».
وی با اشاره به حوادث صدر اسلام و جنگ احد گفت: در جنگ اُحُد مسلمانان علی رغم دستور پیامبر(ص)، تنگه احد را رها کردند و شکست خوردند؛ پیامبر(ص) زخمی شدند و همه روحیه خود را باخته بودند، آیه نازل شد: «إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ» اگر اکنون شما زخم خورده اید؛ قبل از آن، در جنگ بَدر شما آنها را شکست داده بودید؛ پس بررسی کنید که چرا شکست خوردید. گویا خداوند میخواهد بفرماید من یک ولیّ برای شما قرار داده ام تا با پیروی از او پیروز شوید و اگر پیروی نکنید، شکست خواهید خورد. در ادامه آیه میفرماید: «وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ» ما این حوادث و این شکست و پیروزیها را بین مردم دست به دست میچرخانیم، هرگاه پیروی کنید پیروزی از آن شماست و هرگاه تفرقه داشته باشید و پیروی نکنید، شکست خواهید خورد. طبق این آیه، خدا برخی از افراد و حوادث را شهود تاریخی قرار داد تا از آنها عبرت بگیرید.
مهدوی نژاد اضافه کرد: زمانی دانشمندان مسلمان برترین دانشمندان عالم بودند. نمونه آن ابن سینا که کتابهای او در دانشگاههای اروپا تدریس میشود، یا شعر سعدی که بر سَردَر سازمان ملل نوشتهاند و... یعنی دانشمند مسلمان ایرانی و هنر اسلامی را نمیتوان انکار کنند. اسلام با علم و فرهنگ و هنر اسلامی به اقصی نقاط عالم رفته است. اما اروپاییها در قرون 16 و 17 از همین علم و فرهنگ و هنر ما استفاده کردهاند و تمدن خودشان را با علومی که از ما گرفتهاند پایه ریزی کردند. مردم دنیا را غارت کردند و بر گردن مردم دنیا سوار شدند و با تلاش غیراخلاقی تمدن خود را بر دنیا دیکته کردند ولی این را باید دانست که «وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ» قدرت دست به دست میچرخد. پس ما هم اگر تلاش کنیم، این قدرت را در دست میگیریم. برای همین امروز مقام معظم رهبری میفرمایند ما در پیچ تاریخی قرار داریم و باید تمدن نوین اسلامی را پایهریزی کنیم و جوانها تمدن نوین اسلامی را به چشم خود خواهند دید.
وی تصریح کرد: اگر ما تاریخ اسلام و تاریخ ایران را خوب مطالعه کنیم، نمیتوانند برای ما فرهنگسازی کنند. وقتی ما تاریخ را نمیدانیم، هر کس هر حرفی بزند قبول میکنیم. امروز دشمن دارد در فضای مجازی خیلی از اظهارات و مطالب نادرست در مورد کوروش و ساسانیان و محمدرضا شاه و ... را به خورد جوانان ما می دهد و خیلی از جوانان ما هم به راحتی می پذیرند چون اطلاعات تاریخی کافی ندارند.
مهدوی نژاد با انتقاد از تشبیه برجام به صلح حدیبیه گفت: امروز وقتی فلان آقا میگوید برجام همان صلح حدیبیه است؛ باید از این آقا پرسید آیا شما تاریخ صلح حدیبیه و مفاد صلح حدیبیه را می دانید؟! قرار بود برجام تحریمها را از این کشور بردارد، این چه تناسبی با صلحنامه دارد؟ 1. صلح حدیبیه در شرایط قدرت پیامبر(ص) و مسلمین انجام شد یعنی اگر درگیری میشد قطعاً مسلمین پیروز بودند اما شما در حال ضعف رفتید و با دشمن دست دادید. 2. شما گفتید بُرد، بُرد؛ یعنی دشمنان ببرند ما هم ببریم. آیا پیامبر(ص) با این دید بر سر صلح حدیبیه رفتند؟! 3. نتیجه صلح حدیبیه گسترش اسلام در کلّ جزیرة العرب بود و علاوه بر آن پیامبر(ص) در سایه این صلح فرصت یافتند به پادشاهان کشورهای دیگر هم نامه بنویسند و آنان را به اسلام دعوت کنند. پیامبر(ص) با صلح حدیبیه اسلام را از مرز مکه عبور داد و دیگر مشرکین مکه نمی توانستند اسلام را انکار کنند، اما شما بعد از برجام چه کردید؟! عقب نشینی های متعدد و آخرش هم امضای قرارداد ننگین FATF 4. دشمنان چهار نماینده خدمت پیامبر(ص) فرستادند تا ایشان صلح را بپذیرند اما ایشان قبول نکردند و در نهایت وقتی پنجمین نماینده آمد خدمت ایشان، پیامبر(ص) با بیان شرطها و مفاد خاصی صلح را پذیرفتند و در حقیقت پیشنهاد صلح از طرف مشرکین بود. یعنی ایشان در اوج عزت صلح کردند ولی شما چه مفادی را با دشمن امضا کردید و چه به دست آوردید؟ 5. سال بعد از صلح حدیبیه وقتی مسلمین برای حج رفتند در اقتدار بودند و اسلام گسترش یافته بود. در حقیقت دستاورد صلح حدیبیه عزت و اقتدار مسلمین بود که بعد از آن پیامبر(ص) توانست بدون جنگ و لشکرکشی مکه را فتح کنند، حال باز هم میگویید برجام همان صلح حدیبیه بوده است؟
وی تصریح کرد: وقتی مردم و جوانان چیزی از صلح حدیبیه ندانند، این آقایان سریع حوادث را به اشتباه بر وقایع تاریخی منطبق میکنند و مردم هم میگویند پس برجام هم منطبق بر حوادث تاریخ است و کنار می آیند!
مهدوی نژاد ادامه داد: رفتند خدمت مقام معظم رهبری و گفتند باید برویم مذاکره کنیم، ما الآن در شرایط شعب ابی طالب هستیم. رهبری میفرمایند چه کسی گفته است ما در شرایط شعب ابی طالب هستیم؟ ما امروز در شرایط بدر هستیم. کسی که ترسو باشد در انتخاب مصادیق تاریخی دچار اشتباه می شود و میگوید ما در شرایط شعب ابی طالب هستیم. اما ولیِّ فقیه شجاع و آگاه به امور زمان میگویند ما در شرایط بدر هستیم.
وی گفت: ما یک نقد محترمانه به رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام هم داریم؛ ایشان گفتهاند اگر کشورهایی مثل آلمان و ژاپن در اقتصاد پیشرفت کردهاند، به این دلیل بوده است که بعد از جنگ جهانی دوم نیروهای نظامی خود را تعطیل کردند و هزینههای سنگین نظامی در فعالیتهای علمی و تکنولوژی مدیریت شد و ما هم اگر این روال را ادامه بدهیم و دولت بعدی هم همین دولت باشد، به آن نقطه خواهیم رسید. عرض ما این است: شما که تفسیر قرآن مینویسید و تاریخ را هم خواندهاید؛ چطور تاریخ را اینگونه تحلیل می کنید؟! هرکس کمی تاریخ بداند یا قرآن و روایت خوانده باشد و یا فقط کمی فکر کند؛ میفهمد که فقط در سایه امنیت است که اقتصاد و فرهنگ رشد میکند. امیرالمؤمنین می فرماید: «الجُنُوُد بِإذنِ اللّه ِ حُصُونُ الرَّعيَّةِ» قدرت نظامی به اذن خدا دژ محکم مردم هست. «وَ زَينُ الوُلاةِ وَ عِزُّالدِّينِ وَ سُبُلُ الأَمنِ وَ لَيسَ تَقُومُ الرَّعِيِّةُ إلاّ بِهِم»؛ زینت حاکمان، عزت دین، امنیت اجتماعی و راهبری است و قوام مردم جز به سبب وجود قدرت نظامی تأمین نمی شود.
حجت الاسلام مهدوی نژاد اضافه کرد: مگر خود شما نمیگویید سرمایهدارها باید بیایند و در کشور سرمایهگذاری کنند؟ وقتی امنیت نباشد چطور چنین چیزی ممکن است؟! مطلب دوم که به تاریخ بر می گردد این است که بعد از جنگ جهانی دوم در سالهای 1945 و 1946 آمریکا بر دو کشور ژاپن و آلمان تحمیل کرد که نیروهای نظامی خود را تعطیل کنید و آنها چون در موضع ضعف بودند پذیرفتند. پنج سال بیشتر نگذشت که آلمان متوجه شد چه خسارتی کرده است، سریع برگشت و نیروهای نظامی خود را احیا کرد. برای ژاپن هم همین اتفاق افتاد و کار به جایی رسید که امروز برای نیروهای نظامی خودش 50 میلیارد دلار بودجه در نظر میگیرد. برای چه این حرفها را میزنید؟ چرا به مردم دروغ می گویید؟ چرا برای رأی آوردن و دو روز دنیا سر مردم کلاه میگذارید؟!
وی با انتقاد از وضعیت رکود و تعطیلی کارخانجات کشور ابراز داشت: کارخانههای ما تعطیل شد، پشت سر هم واردات دارید، تجارت ما رکود پیدا کرد، چرخ سانتریفیوژها را از کار انداختید که اقتصاد بچرخد و اقتصاد هم نچرخید؛ حال میخواهید قدرت نظامی و چرخه صنعت نظامی ما را هم تعطیل کنید؟! این چه سیاستی است؟!
وی ادامه داد: آقای هاشمی شما به کفر نعمت دچار شدهاید. رسول مکرم اسلام(ص) فرمودند: «نِعْمَتانِ مَكْفُورَتانِ: الْامْنُ وَ الْعافِیَةُ» دو نعمت است که مردم قدر آن را نمیدانند و کفر نعمت می کنند. یکی امنیت است و دیگری سلامتی. چون در این کشور امنیت است شما اینطور حرف میزنید، تیم حفاظت شما را نظام دارد تأمین میکند که با جرئت چنین حرفهایی را می زنید. اگر یک سفر به کشورهای اطراف مثل سوریه بروید و دو بار گلوله اطرافتان بخورد، میفهمید که نیروی نظامی برای چیست! آیا واقعاً می شود باور کرد کسی که جانشین فرمانده کل قوا بوده، چنین حرفهایی را از سر جهالت بزند؟! خدایا با مسئولین ما عدل و انصاف عنایت بفرما.
دارالذکر
Related Assets:
- احساس بینیازی در موضوع اقتدار نظامی کشور عاقلانه نیست / برخی در داخل سخن لیبرال ها را تکرار میکنند
- آمریکا شرکتهای اروپایی را از معامله با ایران منصرف میکند
- هاشمی سال ۸۸ گفت میدانم رهبری کشور را از این چالش عبور میدهد/خانواده هاشمی نگذاشتند بیانیهاش منتشر شود
- دیدن «یتیمخانه ایران» در محاسبات انتخاباتی مردم اثر خواهد داشت +فیلم
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|