Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

وقتی منافع شهر فدای حاشیه‌ها می‌شوند، افراد نیز دست به قلم می‌شوند؛

امروز ابرکوه بیشتر به مطالبه گر نیاز دارد تا مخالف


امروز اختلافات و مخالفت‌های جزئی بین دستگاه‌های مختلف شهرستان می‌توانند، جلو روند رو به رشد و توسعه ابرکوه را گرفته و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای آینده این شهر به وجود آورد.

به گزارش سرو ابرکوه؛ بیش از 25 سال از شهرستان شدن، ابرکوه می‌گذرد. ابرکوه با دارا بودن پتانسیل‌های زیاد در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، حمل‌ونقل، نیروی انسانی، صنعت و... می‌تواند با سرعت مناسب‌تری در جهت توسعه گام بردارد.

در سال‌های اخیر زیرساخت‌های مناسبی در زمینه‌های مختلف در این شهرستان ایجاد شد که کمک قابل‌توجهی در پیشرفت و آبادانی آن داشته است.
عبور خط 56 اینچ گاز، تصویب منطقه ویژه اقتصادی، امتیاز یکی از چهارده شهر نمونه گردشگری شدن، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، وجود مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی و بسیاری از موارد دیگر، موقعیت‌های ویژه‌ای برای توسعه شهرستان فراهم کرده است.

ایجاد راه‌های مواصلاتی و حمل‌ونقل جاده‌ای یکی دیگر از مؤلفه‌های رشد ابرکوه است. بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از پروژه خط راه‌آهن یزد- اقلید، شروع باند دوم کمربندی، دو باند شدن محور ابرکوه- اسفندآباد، تکمیل و اتصال محور جرقوییه به محور ابرکوه- خاتم، تکمیل جاده اسفندآباد- صفاشهر و تعریف پروژه‌های جدید همانند محور پنج‌انگشت- بوانات و یا ابرکوه- انار و... قطعاً در توسعه این شهرستان مؤثر است.

اما...
اما به نظر می‌رسد سرعت رشد و توسعه با حد مطلوب خود فاصله گرفته است. برخی کارخانه‌ها و صنایع شهرستان حالشان خوب نیست. کارخانه فولاد و کارخانه‌ها کاشی با حداقل ظرفیت در حال تولید هستند و سایر صنایع یا نیمه فعال یا تعطیل ‌شده‌اند.

اولین تهدید جدی فعلی شهرستان ابرکوه بحران آب است. طی چند سال اخیر اقدامات مناسبی در جهت حفظ منابع آب صورت گرفته است، اما برنامه عدم مصرف به‌تنهایی به اقتصاد مردم و به‌ویژه کشاورزان آسیب وارد می‌کند. چنانچه برنامه عدم مصرف هم‌زمان با طرح‌های افزایش بهره‌وری در زمینه‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی، حفظ منابع آب شمال فارس و پیگیری تشکیل شورای آن‌که سال‌ها پیش پیشنهاد شد اجرا شود، مردمان این منطقه را به آینده امیدوار می‌کند.

اگرچه ابرکوه جزء چهارده شهر نمونه گردشگری کشور است، ولی درآمد خالص حاصل از این صنعت به کمتر از یک میلیارد تومان در سال می‌رسد.

درحالی‌که پیگیری اخذ اعتبارات ملی و استانی بیشتر، تلاش در جهت تکمیل چارت اداری اداره میراث فرهنگی، تسریع در اجرای سند گردشگری، بهره‌برداری مناسب و درآمدزایی بالا از آثار تاریخی، ثبت جهانی آثار ارزشمند و منحصربه‌فرد می‌تواند در سال‌های آتی ابرکوه را به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

به هر شکل برنامه‌های زیادی در این شهرستان نیازمند پیگیری جدی است، همانند اجرای هرچه سریع‌تر پروژه فاضلاب، ارتقاء برخی مراکز آموزش عالی که ساختمان‌های آن چند سال است احداث‌شده و آماده بهره‌برداری است، پیگیری مشکلات بهداشت و درمان و تجهیز تنها بیمارستان ابرکوه به دستگاه سی‌تی‌اسکن که یکی از ضروری‌ترین بخش‌های حیاتی است و بسیاری موارد دیگر که بحث درباره آنها در این یادداشت نمی‌گنجد.

امروز ابرکوه بیشتر به افراد مطالبه گر نیاز دارد، تا مخالف...
برخی مسائل و حاشیه‌ها برای ابرکوه که در بسیاری حوزه‌ها زبانزد خاص و عام شده است، ناپسند می باشد. بعضاً اختلافات بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف که موجب کُندشدن روند آبادانی شهرستان شده است، برای دیگر مسئولین و همه شهروندان خسته‌کننده و آزرده‌خاطر شده است.

برخی مسئولینی که در جایگاه‌های مختلف برای خدمت به مردم نشسته‌اند و نمی‌توانند اختلاف‌نظر و تنوع سلیقه‌ای بین خود را برطرف کرده و باهم سازگار شوند، چگونه می‌خواهند بین مردم شهرشان صلح و سازش و آرامش برقرار کنند؟!

باید مدنظر داشته باشیم که افراد عهده‌دار مسئولیت در نهادها، ارگان‌ها و ادارات برای مردم الگو بوده و هستند و درصورتی‌که موارد زیر را در برنامه‌هایشان عملی کنند، راه‌های پیشرفت شهرمان هموار می‌شود؛

استفاده از تمامی ظرفیت‌های انسانی بومی که دارای مقام و منصب دولتی و حاکمیتی بوده و می‌توانند در حل مشکلات شهرستان کمک‌حال باشند. اگر خوب نگاه کنیم ابرکوه به وسع خودش کم افراد ذی‌نفوذ، نخبه و توانمند ندارد که در حال حاضر می‌توانند در توسعه شهرستان مؤثر باشند.

امروز باید همه فارغ از گرایش‌های سیاسی خود و باهدف توسعه و آبادانی شهر زیر یک چتر جمع‌شویم. امروز لازم است تا دیر نشده همه افراد با هر گرایش سیاسی چه اصلاح‌طلب چه اصول‌گرا و افراد بدون گرایش سیاسی، نخبگان، تجار و سرمایه‌گذاران، همه و همه در هر پست و مقامی برای توسعه و پیشرفت ابرکوه تلاش کنیم. ان‌شاءالله

جواد شمس
شهروند ابرکوهی

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد