ID : 34545539
معاون فنی محیط‌زیست یزد خبر داد

مشارکت مردم محلی، مهم‌ترین عامل حفظ جنگل‌های باغ شادی خاتم


معاون فنی اداره محیط‌زیست استان یزد با اشاره به اینکه مشارکت جدی مردم محلی مهم‌ترین عامل در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های باغ شادی است، گفت: در سال 97 تاکنون یک مورد آتش‌سوزی در منطقه جنگل باغ شادی روی داده است.

به گزارش طنین خاتم؛ حسن اکبری در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد با اشاره به اینکه عمده دلیل آتش‌سوزی طبیعت استان یزد ناشی از بی‌احتیاطی توسط نیروی انسانی مخصوصاً گردشگران است، گفت: این پدیده در مناطقی که گردشگران برای تفریح به آنجا می‌روند و تراکم پوشش گیاهی نیز بالاست، بیشتر اتفاق می‌افتد.

مراتع شیرکوه و جنگل باغ شادی، قربانیان اصلی آتش‌سوزی

وی افزود: بیشترین خطر آتش‌سوزی در استان یزد، مربوط به جنگل‌های باغ شادی در شهرستان خاتم است که هم تنوع و تراکم پوشش گیاهی بالا بوده و هم مراجعات گردشگری به آنجا زیاد است و به‌طورکلی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع داخل مناطق تحت مدیریت خود نظیر مناطق حفاظت‌شده، پناهگاه‌های حیات‌وحش و غیره مسئولیت داشته و اقدامات پیشگیرانه و یا مقابله‌ای انجام می‌دهد و خارج از این مناطق، مسئولیت پیشگیری و اطفاء حریق بر عهده اداره کل منابع طبیعی استان یزد است.

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان یزد بابیان اینکه ازنظر آماری در سال‌های مختلف تعداد حوادث آتش‌سوزی و میزان مرتع یا جنگل طعمه حریق شده متفاوت است، تصریح کرد: سال 96 در مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست سه مورد آتش‌سوزی گزارش‌شده که موجب آتش‌سوزی 1/3 هکتار (13 هزار مترمربع) از مراتع منطقه شیرکوه و جنگل باغ شادی شده است.

اکبری اظهار داشت: این رقم در سال 95 شامل دو مورد با سطح آتش‌سوزی شده 0/8 هکتار، در سال 94 شامل سه مورد با سطح آتش‌سوزی شده 2/8 هکتار و در سال 96 شامل شش مورد با سطح آتش‌سوزی شده 39/7 هکتار بوده است و همچنین در سال 97 تاکنون یک مورد آتش‌سوزی در روز طبیعت در منطقه جنگل باغ شادی اتفاق افتاد که کمتر از 200 مترمربع طعمه حریق شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در منطقه باغ شادی خاتم با واکنش به‌موقع مأمورین محیط‌زیست و همکاری مردم آتش‌سوزی مهار شده است، ابراز داشت: در جنگل‌های باغ شادی خاتم پتانسیل آتش‌سوزی بالاست؛ اما تاکنون مهم‌ترین عامل حفظ جنگل در مقابل آتش‌سوزی، همکاری مردم محلی بوده است.

همکاری مردم محلی، مهمترین عامل حفظ جنگل باغ شادی

وی ادامه داد: اولاً مردم محلی ساکن در روستاهای داخل و یا حاشیه جنگل، آگاهی کافی پیرامون حساسیت آتش‌سوزی در منطقه و احتیاط کافی در این زمینه‌دارند و ثانیاً در اطلاع‌رسانی به‌موقع از حوادث آتش‌سوزی ناشی از بی‌احتیاطی گردشگران که عمدتاً غیربومی بوده و یا از جوامع محلی نیستند، بیشترین سهم رادارند.

معاون فنی اداره محیط‌زیست استان یزد یادآور شد: علاوه بر آن مردم محلی، روستاهای فوق‌الذکر اولین کسانی هستند که عملیات اطفاء حریق را شروع می‌کنند و تا پایان عملیات با دستگاه‌های مسئول همکاری دارند و این بزرگ‌ترین رمز موفقیت در مهار آتش‌سوزی‌های جنگل باغ شادی بوده است.

اکبری بابیان اینکه اگرچه اداره کل محیط‌زیست استان یزد نسبت به تجهیز ایستگاه اطفاء حریق جنگل باغ شادی، خرید کامیون، اطفاء و حریق و تأمین برخی تجهیزات انفرادی اقدام نموده است، عنوان کرد: در سال جاری نیز به احیاء آتش‌برها، اقدامات آموزشی و نیز تکمیل تجهیزات لازم می‌پردازد؛ اما به دلیل صعب‌العبور بودن بخش‌های زیادی از جنگل، کارایی این تجهیزات کافی نبوده و همچنان مشارکت جدی مردم محلی مهم‌ترین عامل در کنترل و مهار آتش‌سوزی جنگل‌های باغ شادی است.

این مقام مسئول در پایان به شهروندان و مخصوصاً کسانی که وارد طبیعت می‌شوند، توصیه کرد: از روشن کردن آتش در طبیعت مخصوصاً جاهایی که تراکم پوشش گیاهی بالاست خودداری کنند و یا اگر به هر دلیلی آتش روشن کردند هنگام ترک منطقه به‌طور کامل آن را خاموش کرده و با خاک بپوشانند. همچنین از پرتاب کردن ته سیگار، کبریت نیم‌سوخته و سایر عوامل آتش‌زا در طبیعت خودداری نمایند.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.