ID : 5980239
به زودی قیمت جدید این دو فرآورده نفتی اعلام خواهد شد

افزایش قیمت بنزین قطعی شد/ صدای پای بنزین ۳ نرخی در جایگاه‌ها


مطابق با مصوبات کمیسیون تلفیق مجوزی مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری تعیین شده است که با توجه به منتفی شدن احتمالی قیمت سایر حامل‌های انرژی، این امکان وجود دارد که دولت تمرکز خود برای تحقق افزایش درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ را صرفا بر روی افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و CNG معطوف کند. به گزارش صبح مهریز به نقل از اقتصادایران آنلاین: با موافقت کمیسیون تلفیق مجلس افزایش قیمت بنزین در بین کل حامل‌های انرژی قطعی شده است و در صورت موافقت نمایندگان خانه ملت و شورای نگهبان پیش بینی می شود در ادامه سال جاری شاهد عرضه بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومانی و به صورت ۳ نرخی در جایگاه‌های سوخت باشیم. به گزارش اقتصادایران آنلاین به نقل از مهر، کمیسیون تلفیق مجلس اواسط هفته‌جاری از موافقت این کمیسیون با افزایش درآمدهای دولت از محل هدفمندسازی یارانه‌ها تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان در ادامه سال جاری خبر داد و از این رو با توجه به رشد ۸ هزار میلیارد تومانی درآمدها، مسیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG هموار شده است. بر این اساس پس از اجرای سهمیه بندی و اجرای فاز اول هدفمندی، مصرف بنزین و گازوئیل تا حدودی در کشور مدیریت شد و با توجه به احتمال جهش ۷ تا ۱۰ درصدی مصرف بنزین و حدود ۵ درصدی مصرف گازوئیل در سال ۹۲ دولت به منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از انحراف و قاچاق این دو فرآورده نفتی، افزایش قیمت آنها را در دستور کار قرار داده است. سال گذشته با وجود ساخت و راه اندازی چندین طرح جدید پالایشگاهی، بهبود فرآیند تولید و بهینه سازی در پالایشگاه‌های موجود نفت ظرفیت تولید به مرز ۶۷ میلیون لیتر در روز رسید. با این وجود با توجه به متوسط مصرف ۶۳.۴ میلیون لیتر بنزین و تولید ۶۱.۴ میلیون لیتر این فرآورده استراتژیک نفتی در پالایشگاه‌های موجود نفت، برای تامین کسری تولید و مصرف این محصول نفتی، تولید بنزین بار دیگر در مجتمع‌های پتروشیمی از سر گرفته شد. همچنین متوسط مصرف گازوئیل در سال ۱۳۹۱ حدود ۹۶ میلیون لیتر در روز به ثبت رسید که با توجه به تولید روزانه ۹۴.۵ میلیون لیتری این فرآورده نفتی، سال گذشته در کنار بنزین، تولید گازوئیل هم در پتروشیمی‌ها انجام شده است. همزمان با افزایش مصرف بنزین و گازوئیل در سال گذشته و ابتدای سال جاری تاکنون، بخشی از این دو فرآورده پرطرفدار نفتی با توجه به افزایش قیمت دلار توسط قاچاقچیان به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و افغانستان منحرف شده که مهمترین سناریوی روی میز دولت برای توقف قاچاق سوخت افزایش قیمت است. از این رو مجلس شورای اسلامی هم با وجود مخالفت‌های مختلف با بخش‌های مختلف لایحه بودجه سال ۹۲ دولت اما در افزایش قیمت بنزین و گازوئیل برای کاهش قاچاق به یک توافق نانوشته دست یافته است. در این بین برخی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با قطعی عنوان کردن افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سال ۹۲، یادآور می شوند: به زودی قیمت جدید این دو فرآورده نفتی با اولویت مهار تورم اقتصادی توسط مجلس و دولت اعلام خواهد شد. سناریوهای قیمتی بنزین، گازوئیل و CNG مطابق با مصوبات کمیسیون تلفیق مجوزی مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری تعیین شده است که با توجه به منتفی شدن احتمالی قیمت سایر حامل‌های انرژی، این امکان وجود دارد که دولت تمرکز خود برای تحقق افزایش درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ را صرفا بر روی افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و CNG معطوف کند. در این صورت افزایش قیمت این فرآورده‌های نفت و گازی حتی تا مرز ۵۰ درصد هم امکان پذیر بوده اما با توجه به برنامه مجلس برای افزایش قیمت منطقی این سه حامل انرژی باید شاهد افزایش ۳۸ تا ۴۰ درصدی آنها در بهترین شرایط باشیم. در حال حاضر هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر به ترتیب ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان، هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان، هر متر مکعب "سی ان جی" ۳۰۰ تومان و هر لیتر گازوئیل سهمیه و آزاد به ترتیب ۱۵۰ و ۳۵۰ تومان عرضه می‌شود. در همین حال ایرج ندیمی عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره جزئیات افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و CNG، گفته است: براساس این ارقام متوسط قیمت پیشنهادی با توجه به فوب خلیج فارس هر لیتر بنزین ۴۶۰ تا ۸۰۰، گازوئیل ۲۰۰ تا ۲۵۰ و هر مترمکعب CNG هم ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان افزایش قیمت در نظر گرفته شده است. از این رو پیش بینی می شود به زودی سناریوی نهایی افزایش قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی به ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان، بنزین نیمه یارانه‌ای سوپر به ۷۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان، بنزین سوپر آزاد ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان افزایش یابد. همچنین برای هر مترمکعب CNG پیش بینی افزایش قیمت تا مرز ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان، هر لیتر گازوئیل سهمیه ای به ۲۵۰ تومان و هر لیتر گازوئیل آزاد به ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان محتمل از سایر سناریوها است. ادامه سهمیه‌بندی و عرضه کارتی بنزین و گازوئیل در صورت هر گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در ادامه سال جاری، اما نظام سهمیه بندی و عرضه این دو فرآورده نفتی با کارت هوشمند سوخت در جایگاه ها ادامه می یابد. علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و حتی تک نرخی شدن قیمت بنزین اما عرضه این فرآورده نفتی با کارت هوشمند سوخت متوقف نخواهد شد، گفته است: عرضه کارتی بنزین منجر به ثبت تراکنش کارت‌های هوشمند سوخت و جلوگیری بخشی از این کارت‌ها به مبادی مرزی خواهد شد. صدای پای بنزین ۳ نرخی در جایگاه‌ها سال گذشته با حذف بنزین ۱۰۰ تومانی و تبدیل بنزین‌های یارانه‌ای به نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی، عرضه این فرآورده نفتی پرطرفدار در کشور عملا از سه نرخ به ۲ نرخ تقلیل یافت. با این وجود در صورت افزایش احتمالی بنزین، یک گزینه جدید قیمتی برای این محصول نفتی در جایگاه‌ها افزوده خواهد شد به طوری‌که به عنوان نمونه بنزین معمولی برای مدتی با سه قیمت ۴۰۰ تومان، ۵۵۰ یا ۶۰۰ تومان (نرخ جدید و احتمالی در سال ۹۲) و قیمت آزاد در جایگاه‌ها عرضه خواهد شد. سرنوشت بنزین‌های ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌ها بر اساس آخرین گزارش رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم اکنون بیش از ۲.۶ میلیارد لیتر بنزین (با احتساب واریز سهمیه بنزین اردیبهشت) با نرخ نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت ذخیره سازی شده است. از این رو در صورت افزایش قیمت بنزین در ادامه سال جاری، قطعا یک دوره زمانی برای مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌های هوشمند سوخت تعریف خواهد شو فعلا برنامه ای دولت برای تبدیل بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت به نرخ مصوب و جدید نخواهد داشت. با وجود احتمال عرضه سه نرخی بنزین اما علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با ارائه پیشنهادی به دولت خواستار عرضه بنزین به صورت تک نرخی شد و تاکید کرده است: تک نرخی شدن قیمت بنزین و حتی گازوئیل منجر به کاهش زمان حساب و کتاب واریز مبالغ حاصل از فروش سوخت در جایگاه‌ها و واریز آن به خزانه و یا حتی پرداخت کارمزد جایگاه ها خواهد شد. ناصر رئیسی‌فرد رئیس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاه داران سوخت هم با استقبال از عرضه بنزین تک نرخی یادآور می شود: تک نرخی شدن عرضه بنزین منجر به کاهش فساد در جایگاه‌ها خواهد شد. تبعات گرانی CNG از نگاه جایگاه‌داران با وجود عزم جزم دولت برای افزایش قیمت سی.ان.جی، اردشیر دادرس با بیان اینکه در تمامی کشورهای جهان یک تناسب قیمتی بین بنزین و سایر حامل‌های انرژی مورد استفاده در خودروها همچون CNG وجود دارد، گفته است: هم اکنون با قیمت‌های فعلی بنزین و CNG یک نسبت ۴۵ درصدی بین بهای این دو حامل انرژی وجود دارد رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با اعلام اینکه مطابق با استانداردهای جهانی باید تناسب قیمتی بین CNG و بنزین ۲۵ تا ۳۵ درصد باشد، یادآور شد: هم اکنون گران قیمت ترین CNG جهان در ایران به مردم عرضه می شود و قیمت بنزین حتی اگر به ۱۰۰۰ تومان هم افزایش یافت نباید تغییری در قیمت CNG حاصل شود.

مطابق با مصوبات کمیسیون تلفیق مجوزی مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری تعیین شده است که با توجه به منتفی شدن احتمالی قیمت سایر حامل‌های انرژی، این امکان وجود دارد که دولت تمرکز خود برای تحقق افزایش درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ را صرفا بر روی افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و CNG معطوف کند.
افزایش قیمت بنزین قطعی شد/ صدای پای بنزین ۳ نرخی در جایگاه‌ها
به گزارش صبح مهریز به نقل از اقتصادایران آنلاین:با موافقت کمیسیون تلفیق مجلس افزایش قیمت بنزین در بین کل حامل‌های انرژی قطعی شده است و در صورت موافقت نمایندگان خانه ملت و شورای نگهبان پیش بینی می شود در ادامه سال جاری شاهد عرضه بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومانی و به صورت ۳ نرخی در جایگاه‌های سوخت باشیم. به گزارش اقتصادایران آنلاین به نقل از مهر، کمیسیون تلفیق مجلس اواسط هفته‌جاری از موافقت این کمیسیون با افزایش درآمدهای دولت از محل هدفمندسازی یارانه‌ها تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان در ادامه سال جاری خبر داد و از این رو با توجه به رشد ۸ هزار میلیارد تومانی درآمدها، مسیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG هموار شده است. بر این اساس پس از اجرای سهمیه بندی و اجرای فاز اول هدفمندی، مصرف بنزین و گازوئیل تا حدودی در کشور مدیریت شد و با توجه به احتمال جهش ۷ تا ۱۰ درصدی مصرف بنزین و حدود ۵ درصدی مصرف گازوئیل در سال ۹۲ دولت به منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از انحراف و قاچاق این دو فرآورده نفتی، افزایش قیمت آنها را در دستور کار قرار داده است. سال گذشته با وجود ساخت و راه اندازی چندین طرح جدید پالایشگاهی، بهبود فرآیند تولید و بهینه سازی در پالایشگاه‌های موجود نفت ظرفیت تولید به مرز ۶۷ میلیون لیتر در روز رسید. با این وجود با توجه به متوسط مصرف ۶۳.۴ میلیون لیتر بنزین و تولید ۶۱.۴ میلیون لیتر این فرآورده استراتژیک نفتی در پالایشگاه‌های موجود نفت، برای تامین کسری تولید و مصرف این محصول نفتی، تولید بنزین بار دیگر در مجتمع‌های پتروشیمی از سر گرفته شد. همچنین متوسط مصرف گازوئیل در سال ۱۳۹۱ حدود ۹۶ میلیون لیتر در روز به ثبت رسید که با توجه به تولید روزانه ۹۴.۵ میلیون لیتری این فرآورده نفتی، سال گذشته در کنار بنزین، تولید گازوئیل هم در پتروشیمی‌ها انجام شده است. همزمان با افزایش مصرف بنزین و گازوئیل در سال گذشته و ابتدای سال جاری تاکنون، بخشی از این دو فرآورده پرطرفدار نفتی با توجه به افزایش قیمت دلار توسط قاچاقچیان به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و افغانستان منحرف شده که مهمترین سناریوی روی میز دولت برای توقف قاچاق سوخت افزایش قیمت است. از این رو مجلس شورای اسلامی هم با وجود مخالفت‌های مختلف با بخش‌های مختلف لایحه بودجه سال ۹۲ دولت اما در افزایش قیمت بنزین و گازوئیل برای کاهش قاچاق به یک توافق نانوشته دست یافته است. در این بین برخی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با قطعی عنوان کردن افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سال ۹۲، یادآور می شوند: به زودی قیمت جدید این دو فرآورده نفتی با اولویت مهار تورم اقتصادی توسط مجلس و دولت اعلام خواهد شد. سناریوهای قیمتی بنزین، گازوئیل و CNG مطابق با مصوبات کمیسیون تلفیق مجوزی مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری تعیین شده است که با توجه به منتفی شدن احتمالی قیمت سایر حامل‌های انرژی، این امکان وجود دارد که دولت تمرکز خود برای تحقق افزایش درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ را صرفا بر روی افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و CNG معطوف کند. در این صورت افزایش قیمت این فرآورده‌های نفت و گازی حتی تا مرز ۵۰ درصد هم امکان پذیر بوده اما با توجه به برنامه مجلس برای افزایش قیمت منطقی این سه حامل انرژی باید شاهد افزایش ۳۸ تا ۴۰ درصدی آنها در بهترین شرایط باشیم. در حال حاضر هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر به ترتیب ۴۰۰ و ۵۰۰ تومان، هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد ۷۰۰ و ۸۰۰ تومان، هر متر مکعب "سی ان جی" ۳۰۰ تومان و هر لیتر گازوئیل سهمیه و آزاد به ترتیب ۱۵۰ و ۳۵۰ تومان عرضه می‌شود. در همین حال ایرج ندیمی عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره جزئیات افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و CNG، گفته است: براساس این ارقام متوسط قیمت پیشنهادی با توجه به فوب خلیج فارس هر لیتر بنزین ۴۶۰ تا ۸۰۰، گازوئیل ۲۰۰ تا ۲۵۰ و هر مترمکعب CNG هم ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان افزایش قیمت در نظر گرفته شده است. از این رو پیش بینی می شود به زودی سناریوی نهایی افزایش قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی به ۵۵۰ تا ۶۰۰ تومان، بنزین نیمه یارانه‌ای سوپر به ۷۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان، بنزین سوپر آزاد ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان افزایش یابد. همچنین برای هر مترمکعب CNG پیش بینی افزایش قیمت تا مرز ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان، هر لیتر گازوئیل سهمیه ای به ۲۵۰ تومان و هر لیتر گازوئیل آزاد به ۴۵۰ تا ۵۰۰ تومان محتمل از سایر سناریوها است. ادامه سهمیه‌بندی و عرضه کارتی بنزین و گازوئیل در صورت هر گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در ادامه سال جاری، اما نظام سهمیه بندی و عرضه این دو فرآورده نفتی با کارت هوشمند سوخت در جایگاه ها ادامه می یابد. علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و حتی تک نرخی شدن قیمت بنزین اما عرضه این فرآورده نفتی با کارت هوشمند سوخت متوقف نخواهد شد، گفته است: عرضه کارتی بنزین منجر به ثبت تراکنش کارت‌های هوشمند سوخت و جلوگیری بخشی از این کارت‌ها به مبادی مرزی خواهد شد. صدای پای بنزین ۳ نرخی در جایگاه‌ها سال گذشته با حذف بنزین ۱۰۰ تومانی و تبدیل بنزین‌های یارانه‌ای به نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی، عرضه این فرآورده نفتی پرطرفدار در کشور عملا از سه نرخ به ۲ نرخ تقلیل یافت. با این وجود در صورت افزایش احتمالی بنزین، یک گزینه جدید قیمتی برای این محصول نفتی در جایگاه‌ها افزوده خواهد شد به طوری‌که به عنوان نمونه بنزین معمولی برای مدتی با سه قیمت ۴۰۰ تومان، ۵۵۰ یا ۶۰۰ تومان (نرخ جدید و احتمالی در سال ۹۲) و قیمت آزاد در جایگاه‌ها عرضه خواهد شد. سرنوشت بنزین‌های ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌ها بر اساس آخرین گزارش رسمی منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم اکنون بیش از ۲.۶ میلیارد لیتر بنزین (با احتساب واریز سهمیه بنزین اردیبهشت) با نرخ نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی در کارت‌های هوشمند سوخت ذخیره سازی شده است. از این رو در صورت افزایش قیمت بنزین در ادامه سال جاری، قطعا یک دوره زمانی برای مصرف بنزین ۴۰۰ تومانی کارت‌های هوشمند سوخت تعریف خواهد شو فعلا برنامه ای دولت برای تبدیل بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت به نرخ مصوب و جدید نخواهد داشت. با وجود احتمال عرضه سه نرخی بنزین اما علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با ارائه پیشنهادی به دولت خواستار عرضه بنزین به صورت تک نرخی شد و تاکید کرده است: تک نرخی شدن قیمت بنزین و حتی گازوئیل منجر به کاهش زمان حساب و کتاب واریز مبالغ حاصل از فروش سوخت در جایگاه‌ها و واریز آن به خزانه و یا حتی پرداخت کارمزد جایگاه ها خواهد شد. ناصر رئیسی‌فرد رئیس انجمن صنفی کارفرمایی جایگاه داران سوخت هم با استقبال از عرضه بنزین تک نرخی یادآور می شود: تک نرخی شدن عرضه بنزین منجر به کاهش فساد در جایگاه‌ها خواهد شد. تبعات گرانی CNG از نگاه جایگاه‌داران با وجود عزم جزم دولت برای افزایش قیمت سی.ان.جی، اردشیر دادرس با بیان اینکه در تمامی کشورهای جهان یک تناسب قیمتی بین بنزین و سایر حامل‌های انرژی مورد استفاده در خودروها همچون CNG وجود دارد، گفته است: هم اکنون با قیمت‌های فعلی بنزین و CNG یک نسبت ۴۵ درصدی بین بهای این دو حامل انرژی وجود دارد رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور با اعلام اینکه مطابق با استانداردهای جهانی باید تناسب قیمتی بین CNG و بنزین ۲۵ تا ۳۵ درصد باشد، یادآور شد: هم اکنون گران قیمت ترین CNG جهان در ایران به مردم عرضه می شود و قیمت بنزین حتی اگر به ۱۰۰۰ تومان هم افزایش یافت نباید تغییری در قیمت CNG حاصل شود.





آخرین عناوین آخرین عناوین