ID : 33166315

بانی اغتشاشات تهران «ائمه جمعه» بودند!


«علی یونسی»، فعال اصلاح‌طلب و مشاور رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در گفت‌وگویی مطوّل با روزنامه آرمان امروز به اغتشاشات دی ماه تهران پرداخته است.

به گزارش صبح مهریز به نقل از مشرق، «علی یونسی»، فعال اصلاح‌طلب و مشاور رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در گفت‌وگویی مطوّل با روزنامه آرمان امروز به اغتشاشات دیماه تهران پرداخته است.  او ضمن مفید دانستن این حرکت در پاسخ به این سؤال که «شما هم با این دیدگاه موافقید که منشأ این اعتراضات از تریبون‌های رسمی آغاز شد؟» گفته است: بله؛ بدون شک این اتفاق رخ داده است. متاسفانه برخی از ائمه جمعه، صداوسیما، برخی روزنامه‌ها و برخی ارگان‌ها و نهادها در این زمینه نقش داشتند که این نقش، انکارناپذیر است! 

یونسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو همچنین بدون اشاره به فتنه سال ۸۸ و رخدادهای آن تصریح می‌کند:  در ناآرامی‌های اخیر اتفاقاتی رخ داد که در نوع خود جدید بود و در گذشته هم رخ نداده بود. مهم‌ترین این اتفاقات «خشونت» موجود در این ناآرامی‌ها بود که به اعتقاد من اساسا ریشه در فرهنگ و تمدن ایرانی ندارد. حمله به اماکن عمومی و مقدس، تعرض به مامور نیروی انتظامی و آتش زدن پرچم مقدس ایران، اتفاقات جدیدی بود که قطعا ریشه در فرهنگ مردم و این سرزمین ندارد.

*اظهارات یونسی درباره «فتنه اقتصادی» دیماه در حالی است که برخی محافل تحلیلی از چند سال قبل صراحتا هشدار داده بودند که جریان سیاسی خاص یا همان اصلاح‌طلبان قصد دارند با سیاه‌نمایی از اوضاع اقتصادی کشور؛ نظام اسلامی را متهم به ناکارآمدی کنند و در ادامه یک فتنه اقتصادی را در خیابان‌ها شکل دهند. 

جالب آنکه حجم سیاه‌نمایی‌های اصلاح‌طلبان و برخی مقامات دولت در زمینه اوضاع کشور به حدی بود که حتی صداهایی از درون ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان نیز برخاست که این سیاه‌نمایی‌ها را گِرا دادن به دشمن عنوان کرد. 

در باب اغتشاشات دیماه نیز؛ اصلاح‌طلبان که علی‌الاثبات بانیان اغتشاش ۹۶ بوده‌اند (و حتی ۲ مرتبه گِرای «حضور خیابانی» و «پیکار با نظام» را هم به مردم داده‌اند) اما پیش از این و در جریان تجمعات کسان دیگری را هم غیر از ائمه جمعه به بانی‌گری در این اغتشاشات متهم کردند. 

تقصیر «شورای نگهبان» است، تقصیر «صدا و سیما» است، تقصیر «رسانه‌های عمومی» است و تقصیر نبود امکان پرتاب گوجه‌فرنگی در ایران است؛ نمونه‌ای از این مقصّرتراشی‌ها بوده است. 

این در حالی است که برخی مقامات ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان که خود در صف اول سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و اتهام گِرا دادن به دشمن حضور دارند، طی ۵ سال گذشته هرگونه پیگیری حق مردم و انتقاد از وضع موجود را مساوی با حمله به دولت و تقلا برای انقطاع آن ارزیابی کرده‌اند.  مسئله‌ای که انگار جای بررسی‌ها و تأملات بیشتری دارد.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین