ID : 8852297

حق شناس: وحدت اصلاح طلبان ثابت شده است/منتجب نیا:نمی‌توان سلیقه یک جمع اندک را به دیگران تحمیل کرد


اولین همایش رسمی حزب اعتماد ملی بعد از 5 سال با عنوان اعتماد امروز برگزار شد.

به گزارش یزدرسا به  نقل از دانا، امروز دوشنبه اولین همایش رسمی حزب اعتماد ملی بعد از 5 سال با عنوان اعتماد امروز برگزار شد که برخی از چهره های اصلاح طلبمانند علی مطهری، محسن رهامی، الیاس حضرتی، جوادی حصار و رسول منتجب نیا از سخنرانان این مراسم بودند.

ش
قرائت پیام خاتمی در همایش حزب اعتماد ملی


در این مراسم پیام خاتمی به حاضران به شرح ذیل قرائت شد: غدیر عید ولایت الهی ، عید رهایی انسان از ولایت طاغوت وسرسپردی به خداوند منان و عید عشق و آزادگی است و پیام غدیر و انسانیت این است تا از بندگی هوس و بردگی هواها رها شویم و بندگی خداوند منان را که خیر مطلق است بپذیریم و این است معنی راستین آزادگان. باید سر بر آستان انسان کامل نهاد که نشانه جمال و کمال الهی است و تا بیداد از جامعه رخت برنبندد باید عدالت را از پیامبر (ص) و علی (ع) آموخت.



امتداد اعتماد بزرگداشت غدیر است و حرمت نهادن به انسان که صاحب حق و کرامت است و حق بزرگ او حق حاکمیت بر سرنوشت خویش است که غدیریان و آزادی خواهان و خیرخواهان باید برای تحقق آن تلاش کنند. باشد که شاهد فضای ملاطفت و کاهش و رفع محدودیت‌ها به خصوص برای دلبستگان به انقلاب و خواستاران سربلندی ایران و ایرانی و رفع خطر های فراوان بیرونی برای مسلمانان و ایران باشیم.


حق شناس: وحدت اصلاح طلبان ثابت شده است


محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در حاشیه همایش در جمع خبرنگاران گفت: این دومین همایش جوانان حزب اعتماد ملی بود که امسال به مناسبت عید غدیر خم برگزار شد این همایش پاسخی به ندای عقلانی گرایی است که در این زمان لازمه وحدت میان اصلاح طلبان و اصولگرایان است.


وی ادامه داد: فعالیت های استان ها برای انتخابات آتی ایجاد شده اولویت اول آنها فعال شدن فعالیت شاخه های شهرستان های احزاب است. برنامه ریزی های این همایش از یک ماه قبل آغاز شده و مجوز آن کتبا از فرمانداری دریافت شد.


وی با بیان این‌که خوب است تا روند دریافت مجوز برای برگزاری همایش ها توسط احزاب تسهیل شود گفت:‌ همایش ما با مجوز مکتوب فرمانداری تهران بود حتی از اداره اماکن و اداره انتظامی هم مجوزهایی دریافت کردیم، اما خوب است که برای همایش های بعدی خود فرمانداری به دیگر نهادهای مربوطه ابلاغ کند که مجوز صادر شده و پیچ و خم اداری برای احزاب کاهش یابد.


حق شناس همچنین گفت: گرچه در هشت سال گذشته اصلاح طلبان از فضای کار ، فضای اجتماعی و فضای سیاسی دور بودند، اما میان اصلاح‌طلب ها وحدت وجود دارد واین کار حزبی با شورای هماهنگی اصلاحات و جبهه اصلاحات به خوبی پیش می رود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اظهار نظرهایی که دراین همایش مطرح شد گفت:‌ در این جا همه آزاده صحبت کردند و نظر خود را گفتند و سانسوری نداشتیم.


ممکن است اصولگرایان به صورت دستوری به وحدت برسند



از دیگر افراد حاضر در این همایش حجت الاسلام و المسلمین هادی غفاری بود که در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اصولگرایان به وحدت برسند اظهار کرد: این امکان وجود دارد که اصولگرایان به صورت دستوری و فرمایشی به وحدت برسند.



وی درباره اختلاف بین اصلاح طلبان و این‌که شنیده می‌شود عارف در کنار خاتمی حضور پیدا نمی کند گفت:‌ همین امروز دیدیم که همه اصلاح طلبان کنار هم حاضر بودند و اگر شما این مسئله را ندیده اید مشکل خودتان است.


غفاری همچنین درباره احتمال سر لیستی ناطق نوری در انتخابات مجلس از سوی اصلاح طلبان یادآور شد:هنوز زود است که درباره انتخابات و سرلیستی صحبت کنیم. ما جلسات درون گروهی خودمان را داریم و نمی توانیم همه مسائل را لو بدهم. اما برای سرلیستی در زمان خودش تصمیم گیری خواهد شد.


این عضو مجمع نیروهای خط امام همچنین در باره اختلاف بین اصلاح طلبان و دولت روحانی و نزدیکی روحانی به اصولگرایان تصریح کرد: ما فریب چنین حرفهایی را نخواهیم خود و نمی گذاریم این حرفها باعث ایجاد اختلاف شود و افتراغ به وجود بیاورد . ما نیروهای خود را به راحتی نخواهیم فروخت.


میزان خطای جمعی همیشه کمتر از تصمیمات فردی خواهد بود


حجت الاسلام و المسلمین محسن رهامی در همایش «امتداد اعتماد» اظهار کرد: مأموریت اصلی و بزرگ احزاب آماده کردن مردم برای مشارکت سیاسی و مشارکت در قدرت است. بر اساس یک تجربه جهانی مدیریت جوامع پیشرفته روز به روز به سمت خرد جمعی حرکت می‌کند.



وی افزود: دنیا به کمک احزاب اداره می‌شود و امروز کشورهای بزرگ دنیا با تصمیم و اراده یک فرد هرچقدر هم که آن شخص مهم باشد، اداره نمی‌شوند. تجربه نشان داده است که میزان خطای خرد جمعی در قالب تشکل ها همیشه کمتر از تصمیمات فردی و شخصی است.



رهامی ادامه داد: در زمان هایی اشخاص تصمیم گیر بودند مثل چین در زمان مائو، اما به تدریج و بر اساس یک تجربه موفق امروز احزاب در اتاق های فکر برای جامعه برنامه ریزی می‌کنند. افراد و اشخاص می آیند و می روند ولی جوامع سیاسی به واسطه احزاب از ثبات برخوردارند چون قائم به شخص نیستند.



این استاد دانشگاه با اشاره به تشکیل حزب اعتماد ملی توسط مهدی کروبی اضافه کرد: اقدام آقای کروبی و همکارانشان به عنوان بنیانگذاران حزب اعتماد ملی قابل تقدیر است. احزاب و تشکل ها باید با تابلوهای مشخص وارد میدان شوند. ما باید از دیگر دوستانی هم که می خواهند حزب و تشکل ایجاد کنند، استقبال کنیم. چون این مسئله باعث می‌شود سهم سیاسی جامعه تعمیق پیدا کند.

وی در ادامه با بیان این‌که باید از گذشته درس گرفت، یادآور شد: ما در سال 92 تجربه بسیار موفقی داشتیم و یادگرفتیم چطور عقلمان را کنار هم بگذاریم تا شکست تاریخی سال 84 را تکرار نکنیم، انتخابات سال 84 درس بزرگی بود و مشخص کرد اصلاحات به دلیل عدم رعایت قوانین بازی سیاسی با اینکه اکثریت را به همراه داشت شکست خورد و کسانی که سابقه ای در انقلاب نداشتند ضمام امور را به دست گرفتند. همان کسانی که حامیان آن روزشان امروز از آنها اعلام برائت می‌کنند در حالی که در آن زمان مخالفت با آنها را مخالفت با خدا می دانستند.



وی همچنین خاطر نشان کرد : نباید نقش هدایت و همکاری آقایان خاتمی و هاشمی و همه بزرگان اصلاح‌طلب و همچنین فداکاری و بزرگواری آقای عارف را فراموش کنیم. گرچه پس از آن پیروزی در انتخابات 92 بسیاری از الزامات کار جمعی بعد از تشکیل دولت رعایت نشد.



این استاد دانشگاه در ادامه به تربیت سیاسی جامعه که توسط احزاب صورت می گیرد، اشاره کرد و گفت: معرفی کاندیدا یک امر است، اما کار بزرگتر تربیت سیاسی در جامعه و آشنا کردن جامعه با قواعد بازی سیاسی است. ما اگر می خواهیم برای انتخابات بعدی برنامه ریزی کنیم باید یاد بگیریم چطور نیروهایی را تربیت کنیم که مصالح ملی را به مصالح یک شخص یا حزب خاص ترجیح ندهند. در سال 92 آقای عارف این مسئله را نشان داد.



وی در ادامه تأکید کرد: تقاضای امروز من این است که اولویت حزب اعتماد ملی این باشد که در نقاط مختلف ایران نسبت به تربیت سیاسی مدیرانی که قرار است در سالهای آینده بر مسند بنشینند اقدام کنند تا آنچه را آفت امروز می دانیم پیش نیاید.

وی در بخش دیگر ازصحبت هایش با تبریک عید غدیر اظهار کرد: امروز روز نهج البلاغه است . حضرت علی (ع) در سفره های متعددی درباره جایگاه و حقوق مردم مطالبی را بیان کرده و می فرماید همانقدر والی به گردن مردم حق دارد مردم هم بر گردن والی حق دارند. علی (ع) می گوید به من تذکر بدهید و از کارهای من ایراد بگیرید و فکر نکنید که اگر به من تذکر داده شود، ناراحت می شوم. جای جای نهج البلاغه محل تربیت سیاسی و آموزش حقوق شهروندی است.



رهامی با اشاره به سابقه نمایندگی مجلس خود یادآور شد: اوایل انقلاب با حضورحضرت امام (ره) وقتی به مجلس راه یافتم مثل خیلی فکر می کردم با کمی تلاش و فعالیت شبانه روزی بسیاری از کارها درست می‌شود اما الان می بینم که در خیلی از جاها غفلت کرده ایم. یکی از لوازم اصلی حکومت جمهوری و دموکراسی وجود احزاب ، مطبوعات ، آزادی بیان ،‌آزادی انتقادات، متشکل کردن مردم و ... است اما ما در این زمینه موفق نشدیم و کوتاه آمدیم.



این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد : هر حزبی که گردهمایی برگزار می‌کند در صف اول آن باید دبیر کلش حضور داشته باشد. همایش امروز یک غایب بزرگ دارد که مهدی کروبی است و امیدواریم در جشن های بعدی شاهد حضور آقایان کروبی، مهندس موسوی و خانم رهنورد باشیم.



غفاری همچنین درباره احتمال سر لیستی ناطق نوری در انتخابات مجلس از سوی اصلاح طلبان یادآور شد:هنوز زود است که درباره انتخابات و سرلیستی صحبت کنیم. ما جلسات درون گروهی خودمان را داریم و نمی توانیم همه مسائل را لو بدهم. اما برای سرلیستی در زمان خودش تصمیم گیری خواهد شد.

این عضو مجمع نیروهای خط امام همچنین در باره اختلاف بین اصلاح طلبان و دولت روحانی و نزدیکی روحانی به اصولگرایان تصریح کرد: ما فریب چنین حرفهایی را نخواهیم خود و نمی گذاریم این حرفها باعث ایجاد اختلاف شود و افتراغ به وجود بیاورد . ما نیروهای خود را به راحتی نخواهیم فروخت.

نمی‌توان سلیقه یک جمع اندک را به دیگران تحمیل کرد

حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا جانشین دبیر کل حزب اعتماد نیز با حضور در این همایش با تبریک عید سعید غدیر خم و با اشاره به پیام‌های این عید و پیام ولایت گفت: ما از روز عید غدیر پیام‌های متعددی را می‌توانیم دریافت کنیم که فقط به پیام امامت و ولایت آن اشاره می‌کنیم. سه پیام دیگر هم وجود دارد که مسائل روز کشورمان است و می‌توانیم آنها را هم در نظر بگیریم.



وی افزود: وحدت و انسجام یک امت و ملت اسلامی از مهمترین پیام‌های عید غدیر خم است. یک ملت اسلامی دارای علایق مختلف و سلایق گوناگون است و نمی‌توان سلیقه یک جمع اندک را به دیگران تحمیل کرد. حضرت امیر (ع) بسیار به وحدت تأکید می‌کردند. ایشان منادی وحدت هستند. برای ایشان این جمعیت و آن جمعیت مطرح نبود و همه را به وحدت دعوت می‌کردند. چنین وحدتی باید در جامعه علوی به معنای حقیقی اجرا شود.



وی همچنین رفع خشونت را از دیگر پیام‌های مهم این عید دانست و خاطرنشان کرد: اگر خشونتی در اسلام وجود داشته در برابر کسانی بوده است که درصدد از بین بردن اسلام و مسلمانان بودند. در اسلام کینه‌توزی، دشمنی، قضاوت، خشم و غضب وجود ندارد.



این فعال سیاسی تصریح کرد: نکند خدای ناکرده کسانی خشونت را در جامعه تزریق کنند و به خورد جوانان بدهند. آن وقت است که اسلام را به عنوان یک دین خشن می‌بینند و این حرکتی است که طالبان و داعش انجام داده‌اند. خشونت‌طلبی دینی آنها را به اینجا رسانده‌ است. نکند کسانی که جوانان ما را به خشونت‌طلبی دعوت می‌کنند ماده اصلی داعش و طالبان را در میان آنان پایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: اگر من روحانی فکر خشونت‌طلبی را در میان مردم و نیروهای حزب‌اللهی و... وارد کنم پس از چندی سر از طالبان و داعش درمی‌آوریم. شیخ صدوق روایتی از امام صادق (ع) دارند که ایشان می‌فرمایند به مردم سخت‌گیری نکنید. مسلمانان و ملت را به دین خوش‌بین کنید نه این‌که جوانان را از دین فراری دهید.



جانشین دبیرکل حزب اعتماد ملی دوستی و برادری در دین را ضروری خواند و تأکید کرد: پیام آخر این عید عزیز پیام اخوت است. اسلام دین دوستی و برادری و برابری بین همه مسلمانان است. نه فقط بین نیروهای حزب‌اللهی و خاص. در آیات مختلف قرآن به این موضوع اشاره شده است.



وی در پایان با تشکر از شاخه جوانان حزب اعتماد ملی به دلیل برپایی این همایش، گفت: من می‌خواهم از تمام شخصیت‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تهران تشکر کنم. همچنین باید از شخصیتی نام ببرم که ما او را با از خود گذشتگی و مجاهدتش می‌شناسیم. ایشان آقای دکتر عارف هستند.



انتهای پیام/ص






آخرین عناوین آخرین عناوین