ID : 27693957
صاحبنظران مطرح کردند؛

سفر به ترکیه؛ گردشگری به قیمت جان


نمایندگان مجلس باتاکید بر اینکه امنیت و احترام حلقه مفقوده در گردشگری ترکیه شده است برلزوم ضرورت جایگزینی مقاصد گردشگری جدید برای ایرانیان تاکید کردند.

به گزارش صبح مهریز به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ در ماه های اخیر، کشور ترکیه در حوزه‌های مختلف با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه  بوده است تا جایی که صنعت گردشگری این کشور نیز متضرر شد و سفر گردشگران خارجی به این کشور کاهش یافت. حال همزمان با فرارسیدن عید نوروز و افزایش سفر ایرانیان به این کشور شاهد اظهارنظرهای مختلفی در خصوص وجود ناامنی در ترکیه و لزوم انصراف از سفرهای غیرضروری به این کشور هستیم.

ترکیه، ترکیه سابق نیست

اولین اظهار نظر توسط سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول خطاب به هموطنان ایرانی انجام شد که وی در مصاحبه‌ای عنوان کرد "ترکیه، ترکیه سابق نیست. تغییر کرده  و نا امن شده است. اگر کار ضروری ندارید به ترکیه سفر نکنید." شاید بتوان اذعان کرد که این هشدار غیر رسمی اولین واکنش به وجود ناامنی در ترکیه همزمان با فرارسیدن تعطیلات نوروز بوده است.

انتشار این گفت‎وگو با واکنش رسانه‌های خارجی و داخلی به این درخواست مقام کنسولی روبرو شد؛ در یکی از این واکنش ها رضا خاقان تکین سفیر ترکیه در تهران هشدار داد که "اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر عدم سفر به ترکیه بر روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت." هر چند که وی در همان روز در گفتگوی دیگری در رابطه با هشدارهای داده شده از سوی وزارت امور خارجه ایران برای سفر به ترکیه اعلام کرد این امر کاملا طبیعی بوده؛ زیرا احتیاط لازم است و ما انتقادی در خصوص آن نداریم.

لزوم انتخاب مقاصد گردشگری دیگر به جای ترکیه

در این بین مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به طور کاملا دیپلماتیک نسبت به سفر گردشگران به ترکیه هشدار دادند؛ رحمانی موحد اعلام کرد فضای امنی در کشور ترکیه برای گردشگران وجود ندارد، بنابراین پیشنهاد می‌شود گردشگران ایرانی به مقاصد دیگری جز ترکیه سفر کنند.

برای صیانت از مردم خود هشدار می‌دهیم

اما کار به اینجا ختم نشد و در اثنای همین کش و قوس‌ها خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه در نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به اعلام هشدارهای مسئولان ایرانی درخصوص سفر به ترکیه سوالاتی را مطرح و انتقادات ضمنی به این موضوع وارد کرد. دکتر لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آناتولی ترکیه مبنی بر علت توصیه مقامات جمهوری اسلامی برای عدم سفر به این کشور در حالی که سفرها به عراق ادامه دارد، گفت: ترکیه کشور همسایه و دوست است و سطح روابط بالای تجاری میان دو طرف وجود دارد اما ترکیه و عراق با یکدگیر متفاوت هستند و زائران ایرانی به مناطق امن عراق سفر می کنند که تروریستی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در ترکیه تحرکاتی صورت گرفته که ایجاد نگرانی کرد از این رو امیدواریم مشکلات این کشور نیز کاهش پیدا کند؛ در مجموع برای صیانت از مردم خود موظفیم به آنها هشدار دهیم.

وزارت خارجه به مردم هشدار دهد

همچنین سخنگوی دولت نیز درباره هشدار وزارت خارجه برای سفر به ترکیه بیان کرد: برای سفر به ترکیه منع قانونی وجود ندارد، اما وظیفه نمایندگی های ما این است که وضع داخلی آن جا را بیان کنند. در ترکیه تنش وجود دارد که این تنش ها کمی هم به فرامرز ترکیه مثل هلند تسری پیدا کرده و وضعیت خاصی در عرصه سیاست داخلی و خارجی کشور دوستمان ترکیه وجود دارد. انتظارمان از وزارت خارجه این است که این هشدارها را بدهد تا مردم دچار مشکل نشوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تاکید بر اینکه امنیت و احترام حلقه مفقوده در گردشگری ترکیه، بر لزوم ضرورت جایگزینی مقاصد گردشگری جدید برای ایرانیان تاکید کردند.

امنیت و احترام حلقه مفقوده در گردشگری ترکیه/ ضرورت جایگزینی مقاصد گردشگری جدید برای ایرانیان

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی ‌وگردشگری مجلس با اشاره به اینکه کشور ترکیه در شرایط ناامنی برای گردشگران ایرانی قرار گرفته بر لزوم جایگزینی مقاصد گردشگری جدید به ویژه ایرانگردی تأکید کرد.

ذبیح‌الله نیکفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه شرایط حال حاضر کشور ترکیه برای حضور گردشگران ایرانی ناامن و نامناسب است، گفت: در حال حاضر هیچ تضمینی برای حفظ اموال و جان گردشگران در کشور ترکیه به دلیل ناامنی وجود ندارد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید در نگاه اول قیمت سفر به کشور ترکیه برای گردشگران جذاب باشد و همین امر یکی از شاخصه‌های افزایش سفر به این کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این بین گردشگران ایرانی نباید از سایر مولفه‌های مهم مانند امنیت، احترام متقابل به گردشگران و غیره برای سفر به کشوری دیگر غافل شوند.

وی تصریح کرد: متاسفانه طی روزهای گذشته بی احترامی‌هایی در مرز ایران با کشور ترکیه برای هموطنانمان رخداده است از این رو مسافران ایرانی باید با خویشتنداری از سفر به این کشور خودداری کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سفر به سایر کشورهای منطقه به منظور گردش و تفریح ممنوعیت ندارد لذا هموطنان می‌توانند سایر مقاصد را برای سفرهای آتی خود انتخاب کنند.

نیکفر با اشاره به اینکه می‌توان از فرصت بوجود آمده در ترکیه بهره برد و سفر به ایران را به گردشگران خارج توصیه کرد، ادامه داد: در این بین هموطنانمان نیز می‌توانند قبل از سفر به کشورهای خارجی، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بکر و بی نظیر کشورمان دیدن کنند؛ به عنوان مثال منطقی مانند ﭘﺎرک ﺟﻨﮕﻠﯽ سراوان رشت، خانه میرزا کوچک خان جنگلی، موزه گنجینه رشت، جواهردشت رودسر، قله درفک – آتشفشان درفک، قلعه رودخان و غیره در استان گیلان می‌تواند به عنوان انتخابی خوب و جذاب برای گردشگران داخلی باشد.

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه اطلاع رسانی برای ترویج ایرانگردی باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان و مردم کشورمان باشد تا بتوان صنعت گردشگری داخلی را رونق بخشید و در این بین به جذب گردشگر خارجی نیز کمک کرد.

ابراز تأسف یک عضو کمیسیون فرهنگی در خصوص افزایش حجم سفر ایرانیان به ترکیه؛ حوادث تروریستی هم مانع نمی‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس برخورد با اشاره به کوتاهی مسئولان در روانه کردن مردم به ترکیه تصریح کرد: متاسفانه هیچ یک از اتفاقات تروریستی ترکیه نتوانست از حجم گردشگران ایرانیِ راهی این کشور بکاهد.

محمداسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از کوتاهی مسئولان در آگاه‌سازی مردم از شرایط ناامن ترکیه در آستانه تعطیلات نوروز، گفت: مسئولان باید علاوه بر مطلع کردن متقاضیان سفر به این کشور و طرح هشدارهای ضروری نسبت به شرایط ناامن ترکیه از طریق رسانه‌ها، تسهیلات و شرایط مساعد سفرهای داخلی را در تعطیلات نوروزی بیشتر می‌کردند تا مسافران سفرهای داخلی را به رفتن در دیگر کشورها -که حتی نمی‌توانند تضمینی برای حفظ جان آن‌ها داشته باشند- ترجیح دهند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی برخورد با آژانس‌های مسافرتی سودجو را که تنها به منافع خود فکر کرده و تورهای سفر به کشورهای ناامنی همچون ترکیه را تبلیغ می‌کنند، ضروری دانست و افزود: مسئولان باید با تورگردان‌ها و آژانس‌هایی که چنین اقدامات سودجویانه‌ای انجام می دهند برخورد قاطع داشته باشند چراکه برخی از  این آژانس ها به جای لغو تورهای ترکیه حتی قیمت‌ها را نیز کاهش داده‌اند تا مشتری بیشتری جذب کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزایش فرهنگ مردم نسبت به این تصور که سفر خارجی را تحت هر شرایطی مایه افتخار می‌دانند، ضروری دانست و افزود: متاسفانه هیچ کدام از اتفاقات تروریستی نتوانست از حجم گردشگران ایرانیِ راهی این کشور بکاهد یا مبادلات اقتصادی با این کشور را محدود کرده یا تحت‌الشعاع قرار دهد لذا کوتاهی مسئولان در روانه کردن مردم به ترکیه بیش از این قابل اغماض نیست.

تورهای گردشگری به ترکیه لغو شوند/ لزوم برخورد با آژانس‌‌های متخلف

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برخورد با آژانس‌های متخلف و افزایش هشدارها به مردم از طریق رسانه ملی را برای جلوگیری از حضور در کشور ناامن ترکیه در ایام نوروز ضروری دانست.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از کوتاهی مسئولان در آگاه‌سازی مردم از شرایط ناامن ترکیه در آستانه تعطیلات نوروز، گفت: اگرچه دولت هشدارهایی را به مردم مبنی بر عدم حضور در کشور ناامن و بی‌ثبات ترکیه داده است اما به نظر می‌رسد باید علاوه بر طرح این هشدارها از رسانه‌های رسمی به ویژه رسانه ملی با حساسیت‌های دوچندان، برخورد جدی با آژانس‌های متخلف و افزایش کیفیت، تسهیلات و شرایط سفرهای داخلی را نیز مدنظر قرار دهد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تورهای گردشگری به کشور ترکیه کاملا لغو شوند، ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید آژانس‌های مسافرتی که تورهای گردشگری خود به ترکیه را همچنان سرِپا نگه داشته‌ و با تبلیغ سفرهای ارزان به این کشور مردم را وسوسه می‌کند، برخورد کرده و به‌عنوان متخلف معرفی کند.

وی همچنین درخصوص ضرورت افزایش کیفیت تسهیلات و شرایط سفرهای داخلی توضیح داد: ناامنی در ترکیه بیداد می‌کند بنابراین انتظار می‌رود سفرهای جایگزین بی‌خطر، جذاب، کم هزینه و با کیفیت بالا را برای متقاضیان سفر به ترکیه ایجاد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه به دلیل ضعف تبلیغات ازسوی  مسئولان، علاقه ایرانیان برای سفر به ترکیه ناامن بیش از علاقه ترک‌ها برای سفر به کشور امن ایران است، افزود: روس‌ها و آلمان‌ها به‌عنوان بیشترین مسافران ترکیه در همان روزهای نخست آغاز ناامنی، از سفر شهروندان خود در این کشور جلوگیری کردند چراکه یکی از مؤلفه‌های اصلی برای سفر به یک کشور امنیت آن است، اما در ایران این ناامنی به دستمایه‎ای برای سودجویی تبدیل شد.

ایرانگردی جایگزین ترکیه‌گردی شود/ لزوم اطلاع‌رسانی دقیق آژانس‌های مسافرتی از ناامنی ترکیه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه آژانس‌های مسافرتی باید اطلاع رسانی دقیقی در خصوص ناامنی ترکیه داشته باشند، تصریح کرد: پیشنهاد سفر نکردن به ترکیه فقط بخاطر حفظ جان هموطنان است.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه شرایط حال حاضر کشور ترکیه برای حضور گردشگران ایرانی ناامن و نامناسب است، گفت: متاسفانه مردم چنین ناامنی را باور نمی‌کنند از این رو دستگاه‌های مسئول باید اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص داشته باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از وقوع حوادث تروریستی در ترکیه، امروزه برخی مناطق این کشور برای ایرانیان واقعا ناامن است، اظهار کرد: نباید از یاد برد که آژانس‌های مسافرتی نقش بسزایی در انتخاب مقصد گردشگران دارند از این رو باید اطلاع دقیقی از وضعیت این کشور به مسافران نوروزی ایرانی ارائه کنند.

وی ضمن تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه کشورمان و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید با جدیت نسبت به وضعیت امنیت کشور ترکیه برای گردشگران ایرانی اظهارنظر دقیق‌تری انجام دهد، تصریح کرد: به عبارتی دیگر باید نسبت به سفر گردشگران ایرانی به ترکیه تعیین تکلیف انجام شود و شرایط را واضح بیان کنند.

سیاوشی شاه‌عنایتی ادامه داد: گردشگران ایرانی می‌توانند در ایام نوروز بجای کشور ترکیه، مقصد خارجی دیگر یا یکی از مقاصد گردشگری داخلی را انتخاب کنند تا بهترین بهره تفریحی را در ایام تعطیلی تجربه کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه متاسفانه یکی از علل گرایش سفر به ترکیه، ارزانی سفر به این کشور است که امری قابل تامل است، افزود: اما گردشگران ایرانی باید توجه داشته باشند که پیشنهاد عدم سفر به ترکیه فقط بخاطر حفظ جانشان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن پیشنهاد ایرانگردی به گردشگران ایرانی که ترکیه را برای مسافرت نوروزی انتخاب کرده‌اند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران اسلامی دارای مواهب طبیعی و آثار باستانی متعددی است که می‌توان با سفر به این مناطق، تجربه و خاطره خوبی را ثبت کرد.

ترکیه روی درآمد گردشگری از ایرانیان حساب ویژه باز کرده‌ است/ لزوم افزایش تسهیلات برای سفرهای داخلی

نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس حفظ جان مردم از طریق برخورد با آژانس‌های مسافرتی متخلف که در راستای هدف مسئولان ترکیه و سود شخصی فعالیت می‌کنند را ضروری دانست.

شهاب نادری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه شرایط حال حاضر کشور ترکیه برای حضور گردشگران ایرانی ناامن و نامناسب است، گفت: مقامات ترکیه بر روی درآمدی که از طریق گردشگری بدست می‌آوردند بسیار حساب باز کرده‌ و دقیقا به همین دلیل نمی‌توانند از سیل مسافران ایرانی به این کشور چشم‌پوشی کنند به همین دلیل با وجود ناامن بودن این کشور درصددند از طریق تبلیغات آژانس‌های گردشگری یا هر طریق دیگر این موقعیت را از دست ندهند.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی افزود: توصیه‌های چند روز اخیر مسئولان به مردم درخصوص ناامنی واکنش مقامات ترکیه را به همراه داشته و این به معنای سود بسیاری است که از ایران به این کشور روانه می‌شود اما با این وجود توان ضمانت جان آن‌ها را ندارند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها باید در این روزها بیش از گذشته ناامنی ترکیه را به مردم گوشزد کنند، افزود: مسئولان باید با تغییر شرایط سفرهای داخلی و افزایش تسهیلات و ایجاد گزینه‌های جذاب مسافران را به داخل یا حداقل به دیگر کشورهای اطراف که امنیت بیشتری دارند سوق دهند و در این بین تبادل توریسم با ارمنستان و تاجیکستان علاوه بر حفظ جان شهروندان ایرانی، فرصت مناسبی برای جذب گردشگر به ایران محسوب می‌شود.

نایب رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و مناطق آزاد مجلس با تاکید بر اینکه ترکیه میخواهد به هر قیمتی پول گردشگران ایرانی را از دست ندهد، افزود: اگر جان مردم برای مسئولان اهمیت دارد باید برخورد با آژانس‌های مسافرتی متخلف که در راستای این هدف مسئولان ترکیه و سود شخصی فعالیت می‌کنند و ارائه ایده‌های مناسب برای افزایش تمایل مردم به گردشگری داخلی جدی گرفته شود.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین