ID : 30694802

عملیات حفاظتی نرم در باغ پهلوان پور توسط یونسکو


سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد گفت: کمپ داوطلبی یونسکو عملیات حفاظتی نرم در سایت های جهانی باغ پهلوان پور را انجام می دهد.

به گزارش صبح مهریز به نقل از قدس آنلاین؛ سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد گفت: پروژه عملیات حفاظتی نرم در راستای نشانه گذاری مسیر قنات جهانی حسن آباد مشیر و نیز عملیات بهسازی کالبدی و پاک سازی محیطی باغ جهانی پهلوان پور مهریز توسط گروه کمپ داوطلبی یونسکو و با همکاری و نظارت پایگاه های جهانی قنات و باغ های ایرانی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان یزد آغاز شده است.

ساشا ریاحی مقدم با بیان این خبر اظهار داشت: گروه کمپ داوطلبی یونسکو که شامل پانزده داوطلب ایرانی و خارجی از استان های مختلف کشور و کشورهای اروپایی می باشد جهت انجام پروژه عملیاتی در باغ پهلوان پور و قنات حسن آباد به یزد سفر کرده اند و جلسه خوش آمدگویی و شنیدن نقطه نظرات گروه با حضور دکتر سمسار یزدی و مشاورین و کارشناسان پایگاه میراث فرهنگی استان در تاریخ هفتم شهریور ماه در مرکز قنات و سازه های آبی استان انجام شد.

وی افزود: پروژه عملیاتی این گروه از امروز آغاز شده که شامل عملیات حفاظتی نرم در راستای نشانه گذاری مسیر قنات جهانی حسن آباد مشیر در چار بخش پایاب ،مظهر و مقسم قنات و باغ جهانی پهلوان پور و همچنین عملیات بهسازی کالبدی این نقاط و نیز عملیات پاک سازی محیطی در محوطه باغ و حومه قنات می باشد.

ریاحی مقدم تصریح کرد: بخشی از پروژه آشنایی با میراث ناملموس منطقه مانند گیوه دوزی است و بررسی معضلات انار باغ پهلوان پور که شامل راه حل های بیولوژیکی و غیر شیمیایی و مگس مدیترانه ای می باشد بخش دیگری از پروژه است.  

این مسئول خاطرنشان ساخت: گروه کمپ داوطلبی یونسکو هر ساله ۵۰ پروژه در سایت های مختلف جهانی انجام می دهد و امسال که دهمین سال فعالیت این گروه است ۵۰ پروژه را در ۳۲ کشور در دستور کار دارد. پروژه باغ پهلوان پور و قنات حسن آباد یکی از آنهاست که با همکاری، حمایت و نظارت پایگاه جهانی باغ و قنات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال انجام است.  

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین