ID : 29710900
عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم:

مجادله غیر احسن فعلی بین مسئولین، مصلحت سوز است


عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم گفت: باید جدال مقدس و احسن، ابتدا برای مردم و مسئولین تعریف و تبیین شود تا هر فرد بتواند عملکرد صحیح و موثری داشته باشد.

به گزارش صبح مهریز به نقل از سرو ابرکوه، آیت الله علیدوست به بحث مجادله در سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و افزود: با تدبر در آیات و روایات متوجه می شویم که مجادله بر دو نوع است؛ احسن و غیر احسن، مقدس و نا مقدس که باید هر فرد با بینش و بصیرت ناشی از مطالعه، تدبر و تحقیق به این فهم برسد که چه مجادله ای مقدس و چه مجادله ای نا مقدس است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ و قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، حکومت های مختلف شیعی زیادی از جمله در شامات، عراق، آفریقا، طبرستان و ... تشکیل شده است و بدلیل نانهادینه بودن مجادله باعث تضعیف حکومت و بعد تغییر و نهایتا سقوط آن شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه  اذعان کرد: قبل از انقلاب اسلامی و در زمان انقلاب مشروطه نیز این جدال بوجود آمد و تبدیل به 2 طیف مشروطه طلب و مشروعه خواه شد و مردم را به دو دسته تقسیم کرد؛ کار به جایی رسید که بر روی هم اسلحه کشیدند و حتی خون طرف مقابل را هدر دانستند و عملا انقلاب مشروطه منحرف و شکست خورد.

این اندیشمند ابرکوهی تاکید کرد: پس امروز باید با تدبر، تحقیق و عبرت از تاریخ و با شناخت جدال های غیر احسن و نامقدس از آن دوری کنیم و مجادله غیر احسن فعلی بین مسئولین، مصلحت سوز است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی سفرهای خارجی خود تاکید کرد: ما تراث بسیار خوبی برای جدال احسن با دنیا داریم مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، دعای کمیل و ... پس باید این جدال مقدس و احسن ابتدا برای مردم و مسئولین تعریف و تبیین شود تا هر فرد چه در زندگی فردی و چه اجتماعی و مسئولیت های سیاسی بتواند عملکرد صحیح و موثری داشته باشد.

انتهای پیام/ ج






آخرین عناوین آخرین عناوین