ID : 27337103
در اعتراض به اقدام شورای نگهبان و مجلس در افزایش فیش حقوقی مدیران:

اگر شهید مطهری امروز عضو شورای نگهبان بود، عکس العملش به قانونی کردن حقوق نجومی چه بود؟


شورای نگهبان با این استدلال که تعیین سقف برای پرداخت حقوق مقامات و دستگاه‌های اجرایی باعث خروج نخبگان از دولت می‌شود، باعث شد تا با مصوبه جدید مجلس مدیران بتوانند تا ۶۰ درصد بالاتر از سقف تعیین شده برای حقوق و دستمزد مقامات و دستگاه‌های اجرایی حقوق دریافت کنند. یعنی نتیجه افشای آنهمه فیش نجومی و سر و صدا آن شد که حقوق قانونی مدیران نسبت به گذشته یک افزایش جدی هم پیدا کرد و به مرز ۲۴ میلیون رسید.

به گزارش صبح مهریز به نقل از پایگاه 598؛ شورای نگهبان با این استدلال که تعیین سقف برای پرداخت حقوق مقامات و دستگاه‌های اجرایی باعث خروج نخبگان از دولت می‌شود، باعث شد تا با مصوبه جدید مجلس مدیران بتوانند تا ۶۰ درصد بالاتر از سقف تعیین شده برای حقوق و دستمزد مقامات و دستگاه‌های اجرایی حقوق دریافت کنند.

یعنی نتیجه افشای آنهمه فیش نجومی و سر و صدا آن شد که حقوق قانونی مدیران نسبت به گذشته یک افزایش جدی هم پیدا کرد و به مرز ۲۴ میلیون رسید.

حالا با قانونی کردن چنین اختلاف فاحشی در جامعه که مثلا یک کارگر با حداقل حقوق مصوب امسال حدود یک میلیون بگیرد و یک مدیر بتواند تا ۲۴ برابر بگیرد کاری ندارم، دارم فکر می‌کنم اگر بنیانگذاران اولیه بودند و امروز را می‌دیدند، مثلا اگر شهید مطهری عضو شورای نگهبان بود عکس العملش چه بود؟

"در یک اجتماع، یک مدیرکل بی‌مصرف ماهی دوهزار، سه هزار تومان حقوق می‌گیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روز بگیرد ماهی سیصدتومان می ‏شود، یک کار ظالمانه است.

هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از سیصدتومان مثلًا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از سه هزار تومان کمتر باشد. درست است که [کارهایی نظیر کار یک وزیر] برای نبوغ و ابتکار و سطح عالی کار و کار فکری و مغزی ارزش بیشتری دارد، ولی امتیاز آن کارها به افتخاری است که نصیب صاحب آنها می‌گردد؛ و برای رفتگر، خود رفتگری نوعی مجازات است و نباید حقوق و مزد اینها را کمتر فرض کرد." ( مرتضی مطهری_نظری به نظام اقتصادی اسلام،‏ ص139)

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین